Żłobki i inne formy opieki nad dziećmi do lat 3 ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru nad takimi placówkami
- Data szkolenia
- 2018-03-19
- Miejsce szkolenia
- Szczecin, ul. K. Kolumba 86
- Cena szkolenia
-
Cena szkolenia do 2018.03.06 wynosi 330 PLN
Po 2018.03.06 cena szkolenia wynosi 360 PLN - Pełny opis
OPIS SZKOLENIA / KARTA ZGŁOSZENIA
- Formularz
- Formularz zgłoszeniowy
- O szkoleniu
Adresaci:
Pracownicy samorządowi odpowiedzialni w gminach za zadania związane z prowadzeniem nadzoru nad realizacją opieki nad dziećmi do lat 3, za wdrażanie „ustawy żłobkowej”, w tym pozyskiwanie i rozliczanie dotacji; radni jednostek samorządu terytorialnego, przedstawiciele organizacji pozarządowych, w tym stowarzyszeń, osób fizycznych, podmiotów gospodarczych zainteresowanych prowadzeniem placówek opieki; kontrolerzy wewnętrzni i audytorzy oraz pracownicy realizujący nadzór nad tego typu placówkami.
Cel i korzyści:
- omówienie istotnych spraw związanych z utworzeniem żłobków, zespołów żłobków, klubów dziecięcych, funkcją dziennego opiekuna;
- omówienie problematyki związanej z powierzaniem wykonywania tych zadań podmiotom zewnętrznym, omówienie zasad finansowania i zlecania zadań z zakresu opieki, a także zasad i metod sprawowania nadzoru, uruchomienia punktu informacyjnego na terenie gminy;
- omówienie trybu i zasad sprawowania nadzoru nad realizacją zadań dot. opieki nad dziećmi do lat. Ugruntowanie wiedzy niezbędnej przy rozwiązywaniu problemu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na terenie gminy.
Prowadzący:
prawnik, ekspert oświatowy z zakresu zarządzania edukacją, finansów publicznych, konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej, trener szkoleń z zakresu prawa oświatowego, kontroli zarządczej, finansów publicznych, prawa pracy w oświacie. Ekspert i trener w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II. Autor książki „Centra Usług Wspólnych w JST”, współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta nauczyciela, autor komentarza do ustawy O systemie oświaty, wykładowca uczelni wyższej.
Czas trwania:
9.30 – 14.30
Cena:
Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. W cenie: materiały szkoleniowe, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, serwis kawowy i obiad.
Rabat 10% dla każdej kolejnej osoby zgłoszonej z tej samej instytucji.
Program szkolenia:
1. Uwarunkowania formalno-prawne regulujące zagadnienia opieki nad dziećmi do lat 3.
2. Zmiany wprowadzane ustawą z dnia 7 lipca 2017 roku:
- Zmiany niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz. U. z 2017 r. poz, 1428),
- Zmiany w zakresie żłobków i klubów dziecięcych,
- Rozszerzenie listy podmiotów, które mogą założyć żłobek lub klub dziecięcy,
- Optymalizacja wymagań w zakresie lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek,
- Zmiany w zakresie kwalifikacji kadry zatrudnionej w żłobku lub klubie dziecięcym,
- Zmiany w zakresie wymogów dotyczących opiekunów w żłobkach, klubach dziecięcych, dyrektorów żłobków i osób kierujących pracą klubów dziecięcych,
- Doprecyzowanie warunków wspólnego prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego razem z przedszkolem,
- Zmiana w zakresie potwierdzania spełniania warunków lokalowo-sanitarnych,
- Doprecyzowanie uregulowań dotyczących wyżywienia w żłobkach i klubach dziecięcych,
- Zmiany w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych,
- Obowiązek podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy w zakresie danych w Rejestrze Żłobków,
- Wprowadzenie możliwości powołania rady rodziców,
- Zwolnienie żłobków i klubów dziecięcych z opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
- Rozszerzenie kręgu podmiotów mogących zatrudnić dziennego opiekuna,
- Zmiana w zakresie kontroli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
- Inne zmiany.
3. Formy prawno-organizacyjne opieki nad dziećmi do lat 3.
4. Żłobek:
a) Klub dziecięcy,
b) Dzienny opiekun,
c) Niania:
- niania – zatrudniona przez rodziców - warunki zatrudnienia oraz obowiązki rodziców, uprzywilejowana forma opłacania składek,
- podmioty uprawnione do tworzenia i prowadzenia opieki (gmina, osoba fizyczna, podmiot gospodarczy, organizacje pozarządowe, wolontariusze, rodzice),
- procedury związana z utworzeniem i zarejestrowaniem żłobka lub klubu dziecięcego przez podmiot gospodarczy lub osobę fizyczną,
- wymagania dla opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych -wymagania kwalifikacyjne, sanitarne, uprawnienia zawodowe oraz obowiązki przeszkolenia osób niespełniających norm, w tym nowozatrudnionych oraz wolontariuszy,
- warunki lokalowe w żłobku lub klubie dziecięcym -standardy bezpieczeństwa i higieny oraz status prawny lokalu przeznaczonego na prowadzenie opieki,
- programy szkoleń przewidzianych w ustawie o opiece nad dziećmi do lat 3,
- dokumentacja konieczna do założenia żłobka i klubu dziecięcego. Dokumenty wewnętrzne – statut, regulamin organizacyjny oraz inne regulaminy,
- organizacja opieki nad dziećmi w gminie – uprawnienia organu stanowiącego i wykonawczego,
- prowadzenie Rejestrem żłobków i klubów dziecięcych.
5. Dokumentacja:
a) Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych,
b) Wniosek o zmianę danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów,
c) Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów,
d) Rejestr żłobków samorządowych,
e) Rejestr niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych,
f) Wykaz dziennych opiekunów.
6. Opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
7. Zasady ustalania wysokości opłat za pobyt i wyżywienie.
8.Zasady ustalania wysokości dotacji celowej z budżetu gminy na każde dziecko (Uchwała Rady Gminy).
9. Zasady ustalania wysokości dotacji celowej z budżetu państwa dla gminy na dofinansowanie zadań własnych z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3.
10.Zlecanie opieki w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego (zasady konkursu, powierzenie, wsparcie, zasady współfinansowania).
11. Obowiązki organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem placówek opieki oraz rozliczaniem udzielonych dotacji.
12.Obowiązki organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego w zakresie kontroli i rozliczania udzielonych dotacji.
13. Przykłady „ dobrych praktyk” w zakresie realizacji zadań związanych z opieką nad dziećmi do lat 3.
14.Program „ Maluch – edycja 2018 ”.
15.Wzory dokumentów związanych z udzieleniem i rozliczeniem dotacji.
16.Dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.