• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych a zasady naliczania i wydatkowania środków na kształcenie specjalne. Zadania dyrektorów i samorządów

Cele i korzyści

Nabycie wiedzy dot. organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, w tym w zakresie zasad naliczania i wydatkowania środków w jst, zasad obliczania wysokości dotacji na poszczególnych uczniów niepełnosprawnych oraz zasad ich wydatkowania, zasad prawidłowego pobrania i wykorzystania dotacji oświatowych na wydatki kształcenia specjalnego, zasad rozliczania subwencji i dotacji oświatowych w tym zakresie

zwiń
rozwiń
Program
  1. Uwarunkowania formalno-prawne kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych;
  2. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
  1. niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową w tym,
  • z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem,
  • z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych dalej „uczniami niepełnosprawnymi”,
  1. niedostosowanych społecznie, zwanych dalej „uczniami niedostosowanymi społecznie”,
  2. zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zwanych dalej „uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym”- wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
  1. Przygotowanie szkół i przedszkoli ogólnodostępnych na przyjęcie uczniów niepełnosprawnych - optyka dyrektora jednostki a optyka samorządu.
  2. Uczeń objęty kształceniem specjalnym – co to oznacza?
  3. Model organizacji kształcenia specjalnego w JST. Przykłady dobrych praktyk;
  4. Zadania i odpowiedzialność jst w zakresie organizacji kształcenia specjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym dowozy;
  5. Zadania i odpowiedzialność dyrektora jednostki oświatowej w zakresie organizacji kształcenia specjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  6. IPET – podstawowym dokumentem organizacji i realizacji kształcenia specjalnego;
  7. Standardy organizacji zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych;
  8. Obowiązek zatrudnienia dodatkowych osób wspierających organizację kształcenia specjalnego
  9. Dokumentacja kształcenia specjalnego a poufność spraw poruszanych na spotkaniach zespołu i niejawność dokumentacji kształcenia specjalnego;
  10. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Systemie Informacji Oświatowej;
  11. Rola organu prowadzącego w zapewnieniu kształcenia specjalnego;
  12. Finansowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych;
  13. Obliczanie wysokości subwencji na poszczególnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  14. Rozporządzenie MEN w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej omówienie porównawcze wag obowiązujących;
  15. Obliczanie wysokości dotacji na poszczególnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  16. Obliczanie wysokości dotacji należnej uczniom niepełnosprawnym;
  17. Środki finansowe na uczniów niepełnosprawnych w uchwałach dotacyjnych jst;
  18. Zasada odrębnego dotowania kształcenia specjalnego;
  19. Wydatkowanie i rozliczanie w samorządzie środków części subwencji oświatowej subwencji ogólnej przeznaczonych dla uczniów niepełnosprawnych;
  20. Wydatkowanie środków dotacji należnej uczniom niepełnosprawnym w przedszkolach nie samorządowych;
  21. Wydatkowanie środków dotacji należnej uczniom niepełnosprawnym w szkołach nie samorządowych;
  22. Doświadczenia z kontroli wydatkowania środków przez samorządy na uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  23. Kontrole wydatkowania przez przedszkola i szkoły nie samorządowe środków dotacji udzielanych na uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy przedszkoli i szkół prowadzonych przez samorządy oraz przez osoby prawne bądź fizyczne, osoby prowadzące albo reprezentujące dotowane – publiczne i niepubliczne szkoły i przedszkola, pracownicy urzędów gmin, miast i starostw powiatowych, cuw, itp., nadzorujący oświatę, w tym służb finansowych, księgowych, kontroli i audytu, zajmujący się naliczaniem i przekazywaniem oraz rozliczaniem i kontrolą prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowych, dyrektorzy ZEAS-ów, Centrów Usług Wspólnych, Skarbnicy jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej we Wrocławiu, doświadczony trener oraz ekspert w zakresie finansów oświatowych, prawa oświatowego oraz zarządzania edukacją, konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej, autor publikacji i trener szkoleń dedykowanych pracownikom administracji samorządowej oraz dyrektorom jednostek oświatowych. Ekspert i trener w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym –etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Autor przyjętego projektu nowelizacji przepisów ustawy karta nauczyciela. Posiada duże doświadczenie w doradztwie z zakresu edukacji samorządom lokalnym, korporacjom samorządowym – związki gmin/miast/powiatów. Autor książki Centra Usług Wspólnych w samorządach, autor programów i opracowań z zakresu zarządzania strategicznego w samorządach lokalnych. Wykładowca uczelni wyższej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

ZGŁOSZENIA: Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl, fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 12 października 2020 r.

UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!