• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przetargowe i bezprzetargowe formy zbycia nieruchomości w praktyce, orzecznictwie i stanowiskach organów kontroli

Cele i korzyści

Przekazanie uczestnikom najbardziej aktualnej wiedzy w obszarze bezprzetargowego i przetargowego trybu zbycia nieruchomości publicznych, z uwzględnieniem zagadnień wspólnych oraz różnic i istotnych odrębności w praktycznym stosowaniu tych przepisów.

W ramach szkolenia w sposób szczegółowy zostaną wskazane i poddane analizie najnowsze orzeczenia sądów powszechnych i administracyjnych, jak również stanowiska wyrażane w wystąpieniach organów kontroli, ze szczególnym uwzględnieniem RIO i NIK.

zwiń
rozwiń
Program

1 Dzień kursu

I. Zasady ogólne zbywania nieruchomości publicznych:

1. Obowiązek przeprowadzenia przetargu przy istnieniu przesłanki do zbycia bezprzetargowego.
 Zasady prawidłowego działania właściciela w przypadku ustalenia, że więcej niż jeden podmiot
 jest uprawniony do nabycia nieruchomości bez przetargu.
2. Sprzedaż bez przetargu, a przetarg ograniczony. W jakich sytuacjach przetarg ograniczony będzie
 realizował zasadę równego dostępu do nieruchomości dla osób posiadających to samo uprawnienie. 
3. Uchwała/zarządzenie o zgodzie na przeznaczenie nieruchomości do zbycia bez przetargu – zakres
 oraz ograniczenia kompetencji organu stanowiącego. Omówienie aktualnego orzecznictwa
 i stanowisk organów kontroli.
4. Czy uchwała zezwalająca na bezprzetargowe zbycie nieruchomości oraz zarządzenie organu
 wykonawczego o przeznaczeniu do zbycia bez przetargu mogą zostać zaskarżone jako naruszające
 interes prawny osób trzecich - omówienie aktualnego orzecznictwa.

II. Zapewnienie wymogu jawności przy gospodarowaniu nieruchomościami w trybie przetargowym
 i bezprzetargowym:

1. Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia/oddania do używania w trybie bezprzetargowym,
 omówienie praktycznej problematyki publikacji wykazu, zmiany treści wykazu, określania
 ceny nieruchomości  oraz wyznaczania terminu na realizację prawa pierwszeństwa.
2. Czy wykaz nieruchomości powinien być ogłoszony po uzyskaniu uchwały/zarządzenia zezwalającego
 na zbycie czy też musi być ogłoszony przed taką uchwałą. Czy uchwała/zarządzenie wydane przed
 wykazem jest nieważna? Omówienie orzecznictwa i aktualnej praktyki w tym zakresie. 
3. Zamiar zbycia nieruchomości jako podstawa ogłaszania wykazu – praktyka stosowania
 znowelizowanych przepisów.
4. Wykaz nieruchomości, a sprzedaż lokalu na wniosek jego najemcy – odrębności i szczególne
 regulacje w kontekście prawa pierwszeństwa najemcy na czas nieoznaczony.
5. Zasady podawania do publicznej wiadomości informacji o zmianach i korektach treści wykazu.
6. Wykaz jako załącznik do zarządzenia. Zmiana lub uchylenie zarządzenia jako skutek zmian wykazów
 oraz rezygnacji ze zbycia nieruchomości. 

III. Podstawy rozporządzenia nieruchomością publiczną bez przetargu:

1. Pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości publicznej. Praktyczne ujęcie stosowania przepisów
 ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczących pierwszeństwa jako podstawy do nabycia
 nieruchomości bez przetargu. Sposób poszerzenia katalogu osób uprawnionych do pierwszeństwa
 i uwagi praktyczne w tym zakresie. 
2. „nieruchomość przyległa”, „poprawienie warunków zagospodarowania”, „niemożność
 zagospodarowania jako samodzielnej nieruchomości” – omówienie problematyki w oparci
 o aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych.
3. Zwolnienie z przetargu przy sprzedaży nieruchomości na rzecz podmiotów przeznaczających
 całość zysków na działalność statutową – przestawienie nowego brzmienia przepisu art. 37 ust. 3
 po nowelizacji u.g.n. obowiązującej od 23 sierpnia 2017 r.
4. Bezprzetargowe zbywania nieruchomości zabudowanej na rzecz dzierżawców po nowelizacji
 u.g.n. obowiązującej od 23 sierpnia 2017r. oraz po nowelizacji u.g.n. obowiązującej
 od 22 sierpnia 2018r. – szczegółowe omówienie nowelizacji przepisów ugn w tym zakresie
 oraz aktualnych kierunków interpretacji wprowadzonych zmian.
5. Zbywanie nieruchomości między jednostką samorządu terytorialnego a Skarbem Państwa
 – odrębności, szczególne regulacje oraz możliwe do wprowadzenia zastrzeżenia w umowie.
6. Nowe obowiązki w bezprzetargowego najmu lub dzierżawy na rzecz podmiotów wskazanych
 w art. 37 ust. 4a u.g.n., obowiązujące od 19 września 2018 roku. 

2 Dzień kursu

IV. Ogłoszenie, organizacja i przeprowadzenie przetargu oraz rokowań w trybie ustawy
 o gospodarce nieruchomościami i rozporządzenia wykonawczego. Omówienie aktualnej praktyki
 stosowania nowych przepisów rozporządzenia wykonawczego do ugn w zakresie ogłaszania przetargów:

1. Ustalanie ceny wywoławczej w przetargach i rokowaniach w świetle przepisów ugn oraz wypowiedzi RIO.
 Wymóg uwzględnienia w cenie podatku VAT, a zasady obliczania minimalnej wysokości wadium
 oraz postąpienia w przetargu.
2. Uczestnik przetargu. Kwalifikowanie osób zainteresowanych do uczestnictwa w przetargu –
 warunki ustawowe oraz dodatkowe wymogi organizatora przetargu.
3. Małżonkowie, pełnomocnicy, osoby działające wspólnie, spółki i inne osoby prawne jako
 uczestnicy przetargu. Omówienie istotnych zagadnień prawnych związanych z dopuszczeniem tych
 kategorii podmiotów do przetargu oraz zawieraniem z nimi umowy sprzedaży po przetargu.
4. Obciążanie nabywcy nieruchomości kosztami jej przygotowania do zbycia, w tym wyceny –
 aktualne orzecznictwo oraz stanowisko organów kontroli.
5. Art. 39 ugn – praktyczne zastosowanie przepisu w zestawieniu z obowiązkiem publikacji wykazu
 oraz ewentualnymi zmianami w zakresie wyceny nieruchomości.
6. Rokowania po drugim przetargu – zasady i tryb przeprowadzenia, ustalanie ceny wywoławczej
 do rokowań oraz dopuszczalne kierunki negocjacji w ramach rokowań.

V. Wadium przetargowe:

1. Omówienie aktualnego orzecznictwa oraz stanowiska NIK w sprawie badania prawidłowości
 wnoszenia wadium w przetargu.
2. Prawidłowość wniesienia wadium w przypadku wadium wnoszonego przez osobę trzecią,
 małżonka lub podmioty wspólnie uczestniczące w przetargu.
3. Wniesienie wadium jako podstawa zakwalifikowania uczestnika do przetargu. Pojęcie uczestnika
 przetargu a identyfikacja podmiotu wnoszącego wadium. Kto jest uczestnikiem przetargu
 i nabywcą nieruchomości w przypadku małżonków i które z nich musi wnieść wadium w przetargu? 

VI. Komisja przetargowa:

1. Zasady powoływania i funkcjonowania komisji w procedurze przetargowej pozwalające
 na zapewnienie ważności czynności komisji.
2. Problematyka regulaminu komisji przetargowej oraz zakresu regulacji regulaminowych. 

VII. Zamknięcie przetargu i zawarcie umowy w wyniku przetargu:

1. Rozstrzygnięcie a zamknięcie przetargu – porównanie pojęć i omówienie ich znaczenia
 w praktyce realizacji przetargów.
2. Odwołanie z ważnych przyczyn i unieważnienie przetargu – omówienie problematyki
 z uwzględnieniem orzecznictwa sądów powszechnych i SN.
3. Tryb zawiadomienia nabywcy wyłonionego w przetargu o miejscu i terminie zawarcia aktu
 notarialnego – praktyka a wymogi ustawy. 
4. Odstąpienie od zawarcia umowy sprzedaży w wyniku przetargu - jego przesłanki i skutki prawne.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy samorządu terytorialnego, w szczególności pracownicy urzędów gmin i urzędów miast zajmujący się zbywaniem nieruchomości, którzy chcą zaktualizować lub usystematyzować swoją praktyczną wiedzę w zakresie przygotowania i prowadzenia czynności zbycia nieruchomości.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony trener, od 2008 roku prowadzi wysoko oceniane szkolenia z zakresu gospodarki nieruchomościami publicznymi i obrotu nieruchomościami. Absolwent aplikacji sądowej. Autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu gospodarowania nieruchomościami publicznymi, cywilno-prawnych aspektów obrotu nieruchomościami i zamówień publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

ZGŁOSZENIA: Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl,
fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 12 października 2020 r.

UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!