• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Specjalista w zakresie postępowania administracyjnego

Cele i korzyści
  • Uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej podstawowych zagadnień teoretycznych oraz zagadnień praktycznych z zakresu postępowania administracyjnego.
  • Omówienie przepisów ma kluczowe znaczenie dla pracowników administracji publicznej w usprawnieniu procedur administracyjnych.
  • Uczestnicy poznają różne aspekty praktycznego stosowania zasad KPA.
  • Wszystkie zagadnienia przedstawione zostaną przy użyciu przykładów praktycznych, a także w oparciu o orzecznictwo i doktryny.
zwiń
rozwiń
Program

Dzień I.

  1. Zmiany w obszarze zasad ogólnych postępowania administracyjnego:
    • zasada „in dubio pro libertate” - art. 7a kpa;
    • zasada współdziałania organów;
    • zasada in dubio pro reo;
    • zasada proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania;
    • zasada uprawnionych oczekiwań – pewności prawa art. 8 § 2 kpa;
    • zasada polubownego załatwienia spraw – art. 13 kpa;
    • zmiana w zakresie dwuinstancyjności postępowania art. 16 kpa;
    • zdefiniowanie decyzji prawomocnej art. 15 kpa.
  2. Bezczynność organu i przewlekłość postępowania, ponaglenie:
    • zmiany w art. 36–38 k.p.a., w tym zdefiniowane w art. 37 k.p.a. pojęcia bezczynności i przewlekłości;
    • ponaglenie jako środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości;
    • procedura rozpoznania ponaglenia;
    • obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a., a także zmiana ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych;
    • skarga na bezczynność i przewlekłość w nowym ujęciu.
  3. Zawiadomienie stron o decyzji lub innych czynnościach w postępowaniach z udziałem znacznej liczby podmiotów (art. 49-49b i art. 91 § 3 k.p.a):
    • sposób liczenia skutku zawiadomienia;
    • sposób publicznego zawiadomienia o rozprawie;
    • prawo żądania przez stronę udostępnienia jej odpisu decyzji lub postanowienia w sposób i w formie określonych we wniosku w przypadku zastosowania zawiadomienia o decyzji a brak możliwości spełnienia tego żądania przez organ.
  4. Mediacja w postępowaniu administracyjnym:
    • zmiany dot. rozdziału 5a, art. 35 § 5, art. 83 § 4, art. 96a–96n, art. 263 § 1, art. 263a i art. 264 § 1a k.p.a. - jako nowa instytucja postępowania administracyjnego;
    • charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji - wielość stron, możliwość zawarcia ugody, sprawa, w której organ ma zamiar wydać decyzję na niekorzyść adresata i może się spodziewać odwołania - organ stroną mediacji; cel i skutki mediacji;
    • układ horyzontalny i układ wertykalny;
    • bezstronność mediacji;
    • dobrowolność mediacji;
    • kwestie poufności;
    • czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia;
    • koszty mediacji – wynagrodzenie mediatora.
  5. Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony:
    • art. 79a k.p.a. - ułatwienie stronie podjęcia działań zmierzających do skorygowania treści wniosku lub uzupełnienia materiału dowodowego w sprawie, a w efekcie – uniknięcie wydania rozstrzygnięcia negatywnego, gdy wydanie decyzji pozytywnej jest możliwe;
    • zakres zastosowania i wyłączenia na mocy „lex specialis”.
  6. Nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony:
    • art. 81a k.p.a. – odpowiednik zasady „in dubio pro reo”;
    • przesłanki i skutki wprowadzenia regulacji;
    • „wątpliwości faktycznych” a reguły dowodowe;
    • zastosowanie tej zasady w sprawach, w których występują strony o spornych interesach.

Dzień II.

  1. Usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania:
    • art. 106 § 6 i art. 106a k.p.a. instytucja posiedzenia w trybie współdziałania, na wniosek strony, organu współdziałającego i z urzędu;
    • termin na zwołanie posiedzenia;
    • udział stron w posiedzeniu.
  2. Milczące załatwienie sprawy (art. 1 pkt 1, art. 122a–122g, art. 151 § 3, art. 155a, art. 158 § 1 zd. 2, art. 162a k.p.a.):
    • cel instytucji milczącego załatwienia sprawy i jej istota;
    • przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do jej zastosowania;
    • milczące zakończenie postępowania (pasywna) a milcząca zgoda (aktywna);
    • termin milczącego załatwienia sprawy;
    • zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy i możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy.
  3. Ugoda administracyjna:
    • rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” art. 114 k.p.a.;
    • prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody;
    • doprecyzowanie treści ugody i konieczność włączenia ugody do akt sprawy;
    • forma ugody.
  4. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego:
    • zrzeczeniu się odwołania;
    • zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej;
    • wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa;
    • sprzeciw od decyzji kasatoryjnej wymogi formalne i tryb jego wnoszenia oraz rozpoznania;
    • doprecyzowana forma uwzględnienia skargi strony w trybie autokontroli (zmiana art. 54 § 3 p.p.s.a.);
    • fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
  5. Tryb postępowania administracyjnego o charakterze uproszczonym:
    • specyfika postępowania uproszczonego;
    • maksymalny termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym; wyłączenie możliwości wypowiedzenia się przez stronę co do przeprowadzonych dowodów;
    • ograniczenie postępowania dowodowego do dowodów przedstawionych przez stronę na etapie wszczęcia postępowania i dowodów możliwych do ustalenia przez organ na podstawie danych, którymi organ ten dysponuje.
  6. Administracyjne kary pieniężne (art. 189a–189k k.p.a.):
    • definicja administracyjnej kary pieniężnej;
    • przesłanki wymiaru administracyjnej kary pieniężnej;
    • odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia;
    • odsetki od kary zaległej;
    • terminy przedawnienia nakładania administracyjnej kary pieniężnej;
    • terminy przedawnienia egzekucji takiej kary;
    • udzielenie ulgi w spłacie.
  7. Pozostałe zmiany w k.p.a. i w innych ustawach:
    • możliwość doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi;
    • doprecyzowanie zasad liczenia terminów;
    • zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania;
    • możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie;
    • pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu;
    • zachowanie terminu na wniesienie skargi w razie skierowania jej wprost do sądu administracyjnego usunięcie wymogu wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa.
zwiń
rozwiń
Adresaci
  • Osoby zajmujące się, prowadzeniem postępowań administracyjnych, wydawaniem decyzji administracyjnych oraz odwołań od decyzji w jednostkach samorządu terytorialnego.
  • Zajęcia będą prowadzone w systemie wykładów oraz warsztatów z omówieniem praktycznych przykładów.
  • Posiadamy praktyczne materiały przygotowane z myślą o uczestnikach kursu.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

etatowy Członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, doświadczony ceniony i wysoko oceniany wykładowca.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

ZGŁOSZENIA:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl, fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 14 grudnia 2020 r.
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!