• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Uprawnienia informacyjne radnych a dostęp do informacji publicznej w praktyce jst

Cele i korzyści

Wskazanie jak w prawidłowy sposób realizować ustawowy obowiązek informacyjny radnych. Omówienie trybu udostępniania informacji, wskazanie sytuacji naruszających dobra osobiste, procedury udostępnienia oraz odmowy udostępnienia w świetle praktyki stosowania przepisów i aktualnego orzecznictwa.

Przedstawienie:

  • jakie uprawnienia informacyjne zgodnie z przepisami ustaw o samorządzie mają radni?
  • jaki jest zakres tych uprawnień?
  • kiedy dostęp do informacji narusza dobra osobiste?
  • jak prawidłowo udostępniać informację publiczną?
  • jak poprawnie zapisać w statucie kwestie dotyczące uprawnień informacyjnych radnych?
  • kiedy można odmówić udostępniania informacji?
  • jak ustalać koszty udostępniania informacji?

Poznanie aktualnego orzecznictwa i rozstrzygnięciach organów nadzoru.

Możliwość konsultacji kwestii problemowych dotyczących tematyki szkolenia.

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy prawne uprawnień informacyjnych radnych– charakter uprawnień w kontekście dostępu do informacji publicznej.
2. Zasada jawności działania organów.
3. Uzyskiwanie przez radnych informacji i materiałów, wstęp do pomieszczeń.
4. Na czym może polegać wgląd w działalność urzędu, spółek z udziałem jst, spółek handlowych z udziałem samorządowych osób prawnych, samorządowych osób prawnych oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych?
5. Jak realizować uprawnienia informacyjne radnych? Zapisy w statucie. Rozstrzygnięcia nadzorcze, orzecznictwo sądów.
6. Kiedy dostęp do informacji naruszałby dobra osobiste:

• ograniczenia uprawnień informacyjnych,
• dobra osobiste,
• granice tajemnic prawnie chronionych.
7. Dostęp do informacji publicznej a uprawnienia informacyjne radnych.
8. Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej. Prawo do prywatności a ustawa o ochronie danych osobowych na tle najnowszego orzecznictwa.
9. Procedura udostępniania informacji publicznej. Stosowanie przepisów Kpa. Tryb wnioskowy udostępniania informacji publicznej.
10. Formy udostępniania informacji publicznej.
11. Opłata za dostęp do informacji publicznej na tle orzecznictwa.

• jak w praktyce ustalać koszty udostępniania informacji publicznej?
• czy opłata podlega egzekucji administracyjnej?
12. Odmowa udostępnienia informacji publicznej. Decyzja administracyjna.
13. Umorzenie postępowania w sprawie dostępu do informacji publicznej. Decyzja administracyjna. 
14. Dyskusja, pytania, kwestie problemowe.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze jednostek samorządu terytorialnego, przewodniczący rady, radni, pracownicy obsługujący biuro rady, radcy prawni, audytorzy wewnętrzni, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy, ochrony danych osobowych, prawa samorządowego. Autor komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

ZGŁOSZENIA: Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl,
fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 1 października 2020 r.

UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!