• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Księgowanie wydatków rozliczanych w projektach unijnych

Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie będzie dotyczyło zagadnień związanych ze sporządzaniem odpowiedniej dokumentacji księgowej, rozliczaniem zaliczki lub wystąpieniem o refundacje, ustaleniem kosztów kwalifikowanych, wydzieleniem oddzielnej ewidencji księgowej do projektu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Uczestnicy zajęć zdobędą praktyczną wiedzę oraz umiejętności niezbędne do prawidłowego rozliczenia otrzymanych dotacji unijnych.

zwiń
rozwiń
Program
  1. Zasady prowadzenia księgowości projektu:
    • Beneficjenci prowadzący pełną księgowość.
    • Uproszczone formy ewidencji.
    • Wymagania przewidziane RPO.
  2. Zakładowy plan kont.
  3. Dostosowanie polityki rachunkowości.
    • Zasady wynikające z uregulowań o rachunkowości, wytycznych oraz zawartych umów.
    • Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości w związku z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.
    • Wyodrębniona ewidencja środków trwałych oraz ich umorzenie.
    • Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych.
    • Wyodrębniona ewidencja rozrachunków.
    • Wyodrębniona ewidencja kosztów.
    • Wyodrębniona ewidencja przychodów.
    • Zasady (metody) księgowania dotacji, przychodów projektu oraz zwrotów niewykorzystanych środków.
    • Ewidencja pomocnicza pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym – przykłady zastosowań.
    • Prezentacja dotacji w sprawozdaniu finansowym jednostki oraz jej wpływ na ocenę działalności jednostki w danym okresie sprawozdawczym.
  4. Zasady dokumentowania i ewidencjonowania kosztów w projekcie.
  5. Instrukcja obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych związanych z realizacją projektów unijnych:
    • Dokumenty finansowo-księgowe.
    • Dokumenty merytoryczne.
    • Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu.
    • Kontrola merytoryczna.
    • Kontrola formalna.
    • Kontrola rachunkowa.
    • Przykłady nieprawidłowości i nadużyć w trakcie realizacji i dokumentacji rozliczeniowej projektów.
  6. Koszty bezpośrednie i pośrednie.
  7. Personel projektu.
  8. Rozliczanie delegacji personelu projektu.
  9. Księgowanie zaliczek, kosztów umów cywilno-prawnych personelu projektu, wydatków refakturowanych.
  10. Wspólne warunki kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do przykładowych kategorii wydatków kwalifikowanych:
    • Kwalifikowalność podatku VAT.
    • Wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację PO.
    • Zakup środków trwałych.
    • Zakup używanych środków trwałych.
    • Zakup gruntu lub nieruchomości zabudowanej.
    • Wartości niematerialne i prawne.
    • Wkład niepieniężny.
    • Opłaty finansowe.
    • Koszty przygotowania projektu.
    • Leasing.
    • Amortyzacja.
  11. Poprawność kwalifikowania w projekcie podatku VAT – m.in. na podstawie statusu podatnika, możliwości odzyskania podatku VAT, sporządzanej dokumentacji w zakresie podatku VAT.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów finansowo-księgowych, które to chcą podnieść swoje kwalifikacje z zakresu prowadzenia ewidencji księgowej realizowanych umów o dofinansowanie oraz rozliczania otrzymanych dotacji. Koordynatorzy, asystenci projektów, którzy chcą zrozumieć zasady księgowości realizowanych dotacji. Osoby, które aplikują o wsparcie finansowe z funduszy UE. Audytorzy i kontrolerzy projektów unijnych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę. Doradcy podatkowi zajmujący się rozliczaniem kosztów i przychodów projektowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczona wykładowczyni z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów i analizy finansowej oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Współpracownik naukowy Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Szkoleniowiec w zakresie rachunkowości finansowej, finansów, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, finansów przedsiębiorstw, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, prowadzenia działalności gospodarczej, księgowości projektów unijnych, przygotowywania biznes planów w celu pozyskania środków unijnych, zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania finansami w firmie. Audytor realizacji projektów unijnych. Autorka artykułów na temat rachunkowości i finansów. Współautorka książki „Rachunkowość projektów współfinansowanych ze funduszy Unii Europejskiej”.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 305 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl lub mailem na adres centrum@frdl.szczecin.pl do 5 maja 2021 r.