• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Instytucje kultury – przygotowanie do zamknięcia roku 2021, ewidencja księgowa

Ważne informacje o szkoleniu

Polecamy Państwa uwadze szkolenie, podczas którego uczestnicy uzyskają niezbędną wiedzę do dokonania zamknięcia roku 2021 w instytucjach kultury, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Prowadząca omówi zmiany w przepisach rachunkowych, finansowych i podatkowych wprowadzonych przez ustawodawcę i mających wpływ na działalność instytucji kultury. Pozyskają Państwo praktyczną wiedzę z zakresu ewidencji majątku, w tym materiałów, towarów, wydawnictw, zbiorów (materiałów) bibliotecznych, eksponatów, pamiątek i dzieł sztuki i ich odpisy aktualizacyjne. W przystępny sposób przedstawione zostaną także obowiązujące wytyczne dotyczące inwentaryzacji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji. Obszerny materiał, który zostanie dla Państwa przygotowany wyjaśnia wiele problemów, które budzą wątpliwości interpretacyjne i są przedmiotem kontroli oraz odpowiedzialności w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

W materiałach szkoleniowych otrzymają Państwo cenne wskazówki oraz wzorcową dokumentację, w tym procedury, zarządzenia, instrukcje pomocne w przygotowaniu zamknięcia roku.

zwiń
rozwiń
Program

I. RACHUNKOWOŚĆ I GOSPODARKA FINANSOWA W INSTYTUCJACH KULTURY:

1. Zasady rachunkowości, gospodarka finansowa i zakładowy plan kont, w tym:

a) ujęcie w świetle KSR 7 w księgach rachunkowych i sprawozdaniu:

  • zdarzeń mających miejsce po dniu bilansowym,
  • błędów z lat poprzednich,
  • zdarzeń dotyczących zamykanego roku po dniu sporządzenia i zatwierdzeniu sprawozdania,

b) prezentacja uproszczeń w rachunkowości a zasada istotności.

2. Źródła finansowania działań kulturalnych w dobie kryzysu.

3. Wprowadzenie do ksiąg rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i finansowych, w tym 
 osiągniętych w roku przychodów i kosztów
:

  1. przychody (w tym: dotacje podmiotowe, celowe, inwestycyjne), koszty, rozliczenia międzyokresowe – schematy księgowań z wyjaśnieniami,
  2. pozostałe przychody i koszty operacyjne ( sponsoring, darowizny, zdarzenia losowe - COVID-19),
  3. kary, grzywny – ewidencja, księgowanie, dochodzenie, odpisy aktualizacyjne, ujęcie w Rb-N, – problemy Bibliotek po kontroli,
  4. przychody i koszty podatkowe – różnice,
  5. Zasady wypełniania CIT-8 i CIT-8 /0 – wyliczenie przykładu.
     

4. Należności, zobowiązania oraz odsetki:

  1. naliczanie odsetek od należności, zobowiązań i transakcji (obowiązek ustawowy) i ich odpisy aktualizacyjne (powiazanie ze stopą referencyjną – zmiany),
  2. aktualizacja należności - zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności i ich ewidencja w księgach.

 

II. MAJĄTEK I INWENTARYZACJA W INSTYTUCJACH KULTURY – źródła finansowania majątku oraz ujęcie i ewidencja z uwzględnieniem: ustawy o rachunkowości, KSR nr 11, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – problemy:

 1. Fundusz Instytucji Kultury oraz Fundusz Rezerwowy.

 2. Przekazanie majątku Instytucji Kultury (jaka forma?) – błędy w przekazywaniu majątku.

 3. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały – specyfikacja warunków , których spełnienie
 pozwala uznać składnik majątku za środek trwały.

 4. Środki trwałe wysoko i nisko cenne, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe w budowie –
 
źródła ich finansowania oraz ujęcie i ich ewidencja  z uwzględnieniem: ustawy o rachunkowości, KSR nr
 11, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – po zmianach:

a) Środki trwałe - ich przyporządkowanie do 10 tys. zł. i powyżej 10 tys. zł- w tym: umorzenie i amortyzacja,

b) Wartości niematerialne i prawne – system OEM, BOX,

c) Środki trwałe w budowie (Inwestycje) – wg. nabycia i kosztów wytworzenia.

 5. Ewidencja księgowa  materiałów, towarów, wydawnictw, zbiorów (materiałów) bibliotecznych,
 eksponatów, pamiątek i dzieł sztuki -
ich odpisy aktualizacyjne.

 6. Inwentaryzacja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji –
 rodzaje, terminy, metody, organizacja i dokumentacja (w załączeniu wzory) - z uwzględnieniem KŚT
 2016, KSR nr 2 i KSR nr 11- w dobie epidemii.

 7. Skontrum w Bibliotece a inwentaryzacja – zasady.

 8. Korekty roczne, 5-letnie, 10-letnie – podatku VAT.

 

III. E-SPRAWOZDANIE FINANSOWE – zasady przygotowania i sporządzania danych do sprawozdania.

  1. Wprowadzenie do Sprawozdania Finansowego.
  2. Bilans i Rachunek Zysków i Strat.
  3. Sprawozdanie ze zmian w Funduszach oraz z tytułu Przepływów.
  4. Dodatkowe informacje i objaśnienia - załącznik do sprawozdania.
  5. Badanie przez audytora – obowiązek?
  6. Publikacja Sprawozdania Finansowego w MSiG lub brak publikacji.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Główni księgowi Instytucji kultury, Centrów Usług Wspólnych oraz pracownicy organów nadzorczych i kontrolnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wykładowca wyższych uczelni, wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego, główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor i współautor pozycji książkowych, w tym: pn.: „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” (wydawnictwo C.H.BECK-2019) oraz publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości. Przeprowadziła wiele szkoleń adresowanych do pracowników jednostek organizacyjnych sektora finansów państwowych i samorządowych, pracowników RIO, NIK, Ministerstw i innych Urzędów państwowych i samorządowych. Nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 345 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl
do 10 grudnia 2021 r.