• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak sprawnie i zgodnie z przepisami zorganizować i przeprowadzić sesję rady gminy (powiatu)

online
Miejsce
Internet
Termin
17 czerwca 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 3 czerwca 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie, którego przedmiotem będą praktyczne aspekty pracy biura obsługi rady, a także działanie samej rady oraz radnych w kontekście organizacji pierwszej sesji po kwietniowych wyborach samorządowych.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia:
• Kompleksowo przedstawimy aktualne zasady działania i organizacji pracy rady, ze szczególnym uwzględnieniem konstytucyjnej zasady sprawności w funkcjonowaniu organu stanowiącego.
• Szczegółowo omówimy przebieg sesji rady ze wszystkimi istotnymi i budzącymi wątpliwości jej elementami.
• Przeanalizujemy obowiązki przewodniczącego rady i zasady ich wypełniania w sposób zapewniający zgodne z prawem ich wykonywanie.
• Przedmiotem naszych rozważań będzie też ochrona danych osobowych w toku prac całej rady.
Głównym celem szkolenia jest wyposażenie organów samorządowych i urzędników w wiedzę niezbędną do sprawnego i zgodnego z prawem przebiegu sesji rady oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy ich prowadzeniu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Merytoryczne przygotowanie do prowadzenia obrad rady.
• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie mechanizmów zwoływania sesji zarówno w trybie zwyczajnym jak i nadzwyczajnym oraz prawidłowego prowadzenia sesji.
• Uzyskanie wiedzy na temat uprawnień i obowiązków przewodniczącego rady, radnych, przewodniczącego komisji i innych osób uczestniczących w posiedzeniu.
• Poznanie uprawnień i obowiązków publiczności w trakcie sesji.
• Zdobycie wiedzy na temat procedowania wniosków formalnych.
• Zapoznanie z problemami związanymi z obradami rady a budzącymi wątpliwości i propozycjami ich rozwiązania wraz z uzasadnieniem i odesłaniem do przepisów i orzecznictwa.
• Poznanie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
- Czy wiceprzewodniczący rady może zwołać sesje?
- Czy organ wykonawczy ma wpływ na zwołanie sesji przez przewodniczącego (np. na porządek obrad, termin sesji, zaproszenie gości)?
- Czy w każdej chwili posiedzenia można zmieniać porządek obrad i jaka jest procedura w tym zakresie?
- Co to jest reasumpcja głosowania i kiedy należy ją zarządzić?
- Czy publiczność może na sesji zabierać głos i w jakich okolicznościach?
- Czy konieczne jest sporządzanie protokołu z obrad rady i jaki jest zakres protokołu?

zwiń
rozwiń
Program

1. Sesja i jej przebieg:
• Przewodniczący rady jako organizator sesji.
• Czy dalej można obradować w formie zdalnej?
• Zwoływanie sesji zwyczajnej.
• Zwoływanie sesji nadzwyczajnej.
• Ustalanie porządku obrad.
• Zgłaszanie projektów uchwał przez organ wykonawczy i przez kluby.
• Zapraszanie gości na sesję rady.
• Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
• Transmitowanie, utrwalanie i udostępnianie nagrań obrad rady a RODO.
• Otwarcie obrad.
• Prawomocność obrad i kworum.
• Zmiany porządku obrad.
• Realizacja merytorycznych punktów obrad:
- Podejmowanie uchwał – czy trzeba odczytać ich treść przed podjęciem?
- Poprawki do uchwał.
- Zgłoszenie projektu uchwały w dniu sesji.
• Wnioski formalne i ich procedowanie.
• Głosowania w radzie i udostępnianie ich wyników.
• Problem interpelacji i zapytań – czy muszą być odczytywane na sesji.
• Przerwy i odraczanie obrad.
• Reasumpcja głosowania.
• Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
• Podpisywanie uchwał i przekazywanie ich do organu nadzoru.
• Zaproszeni goście na sesji rady.
• Sołtysi na sesji rady.
• Publiczność na sesji – czy udzielać głosu mieszkańcom?
• RODO w działalności rady i jej komisji.
• Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
• Zamkniecie obrad.
• Protokoły – ich sporządzanie, zatwierdzanie, przechowywanie i udostępnianie.
2. Orzecznictwo.
3. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, przewodniczący komisji, radni, sekretarze gmin i powiatów, pracownicy zajmujący się biurem rady oraz procedurą uchwałodawczą oraz pracownicy urzędu współpracujący z radą.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 3 czerwca 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 11 czerwca 2024 r.