KOMISJA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
CELE I KORZYŚCI:
Przedstawienie zasad nowej ustawy o petycjach i obowiązków organów samorządowych w tym zakresie. Wyposażenie organów samorządowych i urzędników w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem procedowania w zakresie skarg i wniosków zgłaszanych przez mieszkańców oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy załatwianiu skarg.
PROGRAM:
I. Komisja skarg, wniosków i petycji jako nowy podmiot w strukturze rady gminy (powiatu)
• Skład komisji skarg, wniosków i petycji
• Zakres działania komisji skarg, wniosków i petycji
• Statutowa regulacja nowej komisji (omówienie propozycji zmian w statucie)
II. Petycje
• Założenia ustawy o petycjach
• Rozróżnienie pojęci petycji, skargi i wniosku oraz ustalenie właściwego trybu postępowania
• Obowiązki organów samorządowych w związku z nową ustawą o petycjach
• Podmioty uprawnione do składania petycji
• Tryb i forma składania petycji, problem petycji „elektronicznej”
• Petycja wielokrotna i zbiorowa
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia petycji
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia petycji
• Tryb procedowania w sprawach petycji
III. Skargi i wnioski
• Podstawy prawne instytucji skarg i wniosków
• Pojęcie skargi i wniosku
• Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków
• Tryb i forma składania skarg
• Problem skargi „elektronicznej”
• Skarga a interpelacja i zapytanie oraz krytyka prasowa
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia skarg i wniosków
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia skarg i
wniosków
• Postępowanie w przypadku stwierdzenia niewłaściwości do rozpoznania skargi i wniosku
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do rady
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do organu wykonawczego i kierowników
jednostek organizacyjnych
• Skargi a ochrona danych osobowych
• Terminy na rozpoznanie skarg i wniosków
• Stwierdzenie zasadności lub niezasadności złożonej skargi
• Informowanie skarżącego o sposobie załatwienia sprawy
• Co zrobić z kolejną skargą w tej samej sprawie
• Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi
• Postępowanie z wnioskami wpływającymi do rady oraz organu wykonawczego i kierowników
jednostek organizacyjnych
• Dokumentowanie skarg i wniosków wpływających do rady gminy (powiatu)
IV. Pytania i odpowiedzi.
ZAPRASZAMY DO KONTAKTU
Elżbieta Silny
Koordynator szkoleń
elsilny@frdl.szczecin.pl
tel.: 725 302 313