24-25 kwietnia 2025
Szczecin, 26 marca 2025 roku
Szanowni Państwo,
w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Centrum Szkoleniowego w Szczecinie zapraszamy na dwudniowe spotkanie wyjazdowe odbywające się w ramach: FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO w dniach 24-25 kwietnia 2025 roku w Hotelu Stary Dziwnów
Cele spotkania:
Na spotkaniu dotyczącym BIP dowiesz się:
- jakie przepisy regulują BIP i jak odróżnić go od dostępu do informacji publicznej na wniosek.
- co musi się znaleźć w BIP, w tym akty prawne, oświadczenia majątkowe, dane finansowe, informacje o naborach na stanowiska, decyzje administracyjne itp.
- jakie dane podlegają publikacji, a które powinny zostać anonimizowane, np. dotyczące skarg, wniosków czy kontroli.
- jak wygląda publikacja informacji o nieruchomościach, podatkach, decyzjach środowiskowych czy zgromadzeniach publicznych.
- jak dostosować BIP do potrzeb osób ze szczególnymi wymaganiami zgodnie z przepisami.
Na spotkaniu dotyczącym Polityki antymobbingowej dowiesz się:
- jak zidentyfikować przejawy mobbingu i dyskryminacji w środowisku pracy ?
- jak reagować wobec przejawów tzw. zachowań nieakceptowalnych ze strony przełożonych i współpracowników?
- które zachowania nie są mobbingiem i kiedy różnicowane uprawnień pracowników jest legalne (nie narusza zasady równego traktowania w zatrudnieniu)?
- jakie są skutki przejawów mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy?
- czy i kiedy celowe jest prowadzenie mediacji w sprawach dotyczących mobbingu i dyskryminacji ?
- jakie zmiany w Kodeksie pracy są planowane w zakresie problematyki mobbingu i dyskryminacji w środowisku pracy?
Agenda spotkania:
24 kwietnia 2025
Do 10.00 przyjazd i rejestracja uczestników
10.00 - 14.30: BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
- Podstawy prawne prowadzenia BIP.
- Prowadzenie BIP vs. wnioskowy dostęp do informacji publicznej.
- BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
- Oznaczanie udostępnianej informacji – sposób wypełniania metryczki.
- Publikacja w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
- Prawidłowe wyłączenie jawności danych prawnie chronionych.
- Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
- Publikacja ogłoszeń dotyczących naborów i konkursów w procesie rekrutacji na wolne stanowiska pracy.
- Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
- Publikacja danych o majątku oraz finansach.
- Oświadczenia majątkowe: kiedy usuwać jak liczyć długość okresu publikacji, jak to wygląda w stosunku do kadencji?
- Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
- Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
- Zakres jawności o osobach pełniących funkcje publiczne (np. byli radni, sołtysi, nauczyciele, członkowie OSP, Pełnomocnicy).
- Publikacja danych osobowych osób wnoszących skargi, wnioski, petycje, uwagi. Udostępnianie kopii dokumentów prywatnych.
- Przetwarzanie/ wykorzystanie danych osobowych w procesie uzgodnień i konsultacji społecznych, np. aktów zagospodarowania przestrzennego.
- Publikacja danych osobowych w obwieszczeniach, decyzjach administracyjnych, aktach notarialnych.
- Publikacja danych osobowych w publikowanych treściach dotyczących nieruchomości (sprzedaż, dzierżawa, scalanie gruntów, służebność gruntowa, prawo pierwokupu, przyznawanie lokali socjalnych, bonifikaty).
- Informacja dotycząca podatków i opłat oraz innych należności pieniężnych (umorzenia, ulgi, indywidualne interpretacje, licytacje w postępowaniu egzekucyjnym).
- Informacje dotyczące decyzji środowiskowych.
- Zakres informacji dotyczących zgromadzeń publicznych.
- Publikacja ogłoszeń i wyroków sądowych, informacji z wyboru ławników.
- Prezentacja danych osobowych w dokumentacji dotyczącej przebiegu i efektów kontroli. Jaki zakres danych osobowych nie podlega procesowi anonimizacji.
- Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
- BIP a Ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Prowadzący:
Dariusz Adamczyk, Doświadczony trener, szkoleniowiec. Przedsiębiorca praktyk. Wdrożeniowiec platform, systemów i narzędzi ICT. Realizator projektów z obszaru: Cyberbepieczeństwo, Bezpieczny Urząd, Ochrona Danych Osobowych, RODO, E-Doręczenia, Dostępność cyfrowa, Transformacja cyfrowa, EPUAP, Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD), Podpis elektroniczny (aspekty techniczne, zmiany w KPA). Ponad 10 lat doświadczenia w obszarach cyfryzacji i procesów digital. Zrealizowanych ponad 6000 godzin szkoleniowych w ramach edukacji, wdrożenia, konsultingu merytorycznego i technicznego.
19.00 Kolacja poza hotelem.
25 kwietnia 2024
10.00 - 14.30 POLITYKA ANTYMOBBINGOWA I ANTYDYSKRYMINACYJNA PRACODAWCY Z PERSPEKTYWY PROJEKTOWANYCH ZMIAN KODEKSU PRACY W 2025 ROKU
- Zjawisko mobbingu – charakterystyka.
- Płaszczyzny mobbingu. Pojęcie staffingu.
- Dyskryminacja w zatrudnieniu. Zasady równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji.
- Mechanizm dyskryminacji. Skutki dyskryminacji.
- Kiedy prawo dopuszcza różnicowanie uprawnień, tj. mniej korzystne traktowanie?
- Rozwiązania prawne w zakresie mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu.
- Mobbing, a dyskryminacja, molestowanie i molestowanie seksualne – podobieństwa i różnice.
- Identyfikacja – co jest, a co nie jest mobbingiem. Zarządzanie zespołem pracowników.
- Komunikacja w relacjach pracowniczych.
- Reagowanie pracodawcy, przełożonego i świadka na przejawy mobbingu, dyskryminacji i molestowania.
- Konflikt w miejscu pracy i skutki jego utrwalenia.
- Skutki mobbingu dla pracownika i pracodawcy.
- Mobber i ofiara mobbingu.
- Przebieg mobbingu.
- Przeciwdziałanie (przez pracodawcę i kadrę kierowniczą) mobbingowi w miejscu pracy.
- Jak radzić sobie z mobbingiem? Działanie ofiary i świadka mobbingu. Instrumenty wewnątrzzakładowe. Zewnętrzne instytucje wsparcia i ochrony prawnej.
- Praca zdalna, a mobbing i dyskryminacja.
- Roszczenia pracownicze w zakresie mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu.
- Czy wprowadzenie wewnętrznych procedur antymobbingowych jest wymagane prawem?
- Jakie korzyści daje organizacja konsultacji dla pracowników i wprowadzenie obserwatora w zakresie identyfikacji zjawiska mobbingu?
- Praktyczne zastosowanie Wewnętrznej Polityki Antymobbingowej i Antydyskryminacyjnej (analiza przypadków).
- Przykłady ankiet ukierunkowanych na identyfikację mobbingu.
- Organizacja telefonicznych konsultacji dla pracowników.
- Działalność pełnomocnika pracodawcy ds. przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy.
- Rola mediatora w sprawach z zakresu mobbingu i dyskryminacji.
- Komisja Antymobbingowa – przebieg posiedzeń, przyjmowanie wyjaśnień od wnioskodawców, świadków i osób podejrzewanych o mobbing, wiążące ustalenia Komisji.
- Perspektywa projektowanych zmian przepisów Kodeksu pracy w zakresie mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy.
Prowadzący:
Janusz Białek – prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, studia podyplomowe z prawa pracy na UAM Poznań. W latach 1994-2007 nadinspektor pracy w PIP Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku, zajmujący się m.in. kontrolą pracodawców, dyskryminacją, mobbingiem oraz organizowaniem kampanii informacyjnych. Prelegent w projekcie Gender Index (UNDP). Od 2006 r. współpracuje z FRDL, prowadząc szkolenia z prawa pracy, mobbingu i dyskryminacji w jednostkach budżetowych i instytucjach kultury. Wykładowca prawa pracy na studiach podyplomowych na Politechnice Gdańskiej.
Koszt udziału w spotkaniu:
Rodzaj opcji |
Członkowie Forum |
Niezrzeszeni |
2 dni z noclegiem w pok. 1 os., z pełnym wyżywieniem |
1350,00 zł* |
2000,00 zł* |
2 dni z noclegiem w pok. 2 os., z pełnym wyżywieniem |
1150,00 zł |
1800,00 zł |
2 dni bez noclegu |
240,00 zł |
1000,00 zł |
1 dzień bez noclegu |
120,00 zł |
550,00 zł |
Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
*Uwaga: Ograniczona liczba miejsc – decyduje kolejność zgłoszeń.
Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 15.04.2025 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl
W kwestiach związanych ze wstąpieniem do Forum Sekretarzy Województwa Zachodniopomorskiego prosimy kontaktować się z Koordynatorem Forum: Andrzejem Pożyczką, tel. 725 302 319.
Zapraszamy do udziału!
Pliki do pobrania
Kontakt
