Szczecin, 26 marca 2025 roku

Szanowni Państwo,

w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Centrum Szkoleniowego w Szczecinie zapraszamy na dwudniowe spotkanie wyjazdowe odbywające się w ramach: FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO w dniach 24-25 kwietnia 2025 roku w Hotelu Stary Dziwnów

Cele spotkania:
Na spotkaniu dotyczącym BIP dowiesz się:

  • jakie przepisy regulują BIP i jak odróżnić go od dostępu do informacji publicznej na wniosek.
  • co musi się znaleźć w BIP, w tym akty prawne, oświadczenia majątkowe, dane finansowe, informacje o naborach na stanowiska, decyzje administracyjne itp.
  • jakie dane podlegają publikacji, a które powinny zostać anonimizowane, np. dotyczące skarg, wniosków czy kontroli.
  • jak wygląda publikacja informacji o nieruchomościach, podatkach, decyzjach środowiskowych czy zgromadzeniach publicznych.
  • jak dostosować BIP do potrzeb osób ze szczególnymi wymaganiami zgodnie z przepisami.

Na spotkaniu dotyczącym Polityki antymobbingowej dowiesz się:

  • jak zidentyfikować przejawy mobbingu i dyskryminacji w środowisku pracy ?
  • jak reagować wobec przejawów tzw. zachowań nieakceptowalnych ze strony przełożonych i współpracowników?
  • które zachowania nie są mobbingiem i kiedy różnicowane uprawnień pracowników jest legalne (nie narusza zasady równego traktowania w zatrudnieniu)?
  • jakie są skutki przejawów mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy?
  • czy i kiedy celowe jest prowadzenie mediacji w sprawach dotyczących mobbingu i dyskryminacji ?
  • jakie zmiany w Kodeksie pracy są planowane w zakresie problematyki mobbingu i dyskryminacji w środowisku pracy?

Agenda spotkania:

24 kwietnia 2025
Do 10.00 przyjazd i rejestracja uczestników
10.00 - 14.30: BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

  1. Podstawy prawne prowadzenia BIP.
  2. Prowadzenie BIP vs. wnioskowy dostęp do informacji publicznej.
  3. BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
  4. Oznaczanie udostępnianej informacji – sposób wypełniania metryczki.
  5. Publikacja w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
  6. Prawidłowe wyłączenie jawności danych prawnie chronionych.
  7. Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
  8. Publikacja ogłoszeń dotyczących naborów i konkursów w procesie rekrutacji na wolne stanowiska pracy.
  9. Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
  10. Publikacja danych o majątku oraz finansach.
  11. Oświadczenia majątkowe: kiedy usuwać jak liczyć długość okresu publikacji, jak to wygląda w stosunku do kadencji?
  12. Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
  13. Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
  14. Zakres jawności o osobach pełniących funkcje publiczne (np. byli radni, sołtysi, nauczyciele, członkowie OSP, Pełnomocnicy).
  15. Publikacja danych osobowych osób wnoszących skargi, wnioski, petycje, uwagi. Udostępnianie kopii dokumentów prywatnych.
  16. Przetwarzanie/ wykorzystanie danych osobowych w procesie uzgodnień i konsultacji społecznych, np. aktów zagospodarowania przestrzennego.
  17. Publikacja danych osobowych w obwieszczeniach, decyzjach administracyjnych, aktach notarialnych.
  18. Publikacja danych osobowych w publikowanych treściach dotyczących nieruchomości (sprzedaż, dzierżawa, scalanie gruntów, służebność gruntowa, prawo pierwokupu, przyznawanie lokali socjalnych, bonifikaty).
  19. Informacja dotycząca podatków i opłat oraz innych należności pieniężnych (umorzenia, ulgi, indywidualne interpretacje, licytacje w postępowaniu egzekucyjnym).
  20. Informacje dotyczące decyzji środowiskowych.
  21. Zakres informacji dotyczących zgromadzeń publicznych.
  22. Publikacja ogłoszeń i wyroków sądowych, informacji z wyboru ławników.
  23. Prezentacja danych osobowych w dokumentacji dotyczącej przebiegu i efektów kontroli. Jaki zakres danych osobowych nie podlega procesowi anonimizacji.
  24. Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
  25. BIP a Ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
     

Prowadzący:
Dariusz Adamczyk, Doświadczony trener, szkoleniowiec. Przedsiębiorca praktyk. Wdrożeniowiec platform, systemów i narzędzi ICT. Realizator projektów z obszaru: Cyberbepieczeństwo, Bezpieczny Urząd, Ochrona Danych Osobowych, RODO, E-Doręczenia, Dostępność cyfrowa, Transformacja cyfrowa, EPUAP, Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD), Podpis elektroniczny (aspekty techniczne, zmiany w KPA). Ponad 10 lat doświadczenia w obszarach cyfryzacji i procesów digital. Zrealizowanych ponad 6000 godzin szkoleniowych w ramach edukacji, wdrożenia, konsultingu merytorycznego i technicznego.

19.00 Kolacja poza hotelem.

25 kwietnia 2024
10.00 - 14.30 POLITYKA ANTYMOBBINGOWA I ANTYDYSKRYMINACYJNA PRACODAWCY Z PERSPEKTYWY PROJEKTOWANYCH ZMIAN KODEKSU PRACY W 2025 ROKU

  1. Zjawisko mobbingu – charakterystyka.
  2. Płaszczyzny mobbingu. Pojęcie staffingu.
  3. Dyskryminacja w zatrudnieniu. Zasady równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji.
  4. Mechanizm dyskryminacji. Skutki dyskryminacji.
  5. Kiedy prawo dopuszcza różnicowanie uprawnień, tj. mniej korzystne traktowanie?
  6. Rozwiązania prawne w zakresie mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu.
  7. Mobbing, a dyskryminacja, molestowanie i molestowanie seksualne – podobieństwa i różnice.
  8. Identyfikacja – co jest, a co nie jest mobbingiem. Zarządzanie zespołem pracowników.
  9. Komunikacja w relacjach pracowniczych.
  10. Reagowanie pracodawcy, przełożonego i świadka na przejawy mobbingu, dyskryminacji i molestowania.
  11. Konflikt w miejscu pracy i skutki jego utrwalenia.
  12. Skutki mobbingu dla pracownika i pracodawcy.
  13. Mobber i ofiara mobbingu.
  14. Przebieg mobbingu.
  15. Przeciwdziałanie (przez pracodawcę i kadrę kierowniczą) mobbingowi w miejscu pracy.
  16. Jak radzić sobie z mobbingiem? Działanie ofiary i świadka mobbingu. Instrumenty wewnątrzzakładowe. Zewnętrzne instytucje wsparcia i ochrony prawnej.
  17. Praca zdalna, a mobbing i dyskryminacja.
  18. Roszczenia pracownicze w zakresie mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu.
  19. Czy wprowadzenie wewnętrznych procedur antymobbingowych jest wymagane prawem?
  20. Jakie korzyści daje organizacja konsultacji dla pracowników i wprowadzenie obserwatora w zakresie identyfikacji zjawiska mobbingu?
  21. Praktyczne zastosowanie Wewnętrznej Polityki Antymobbingowej i Antydyskryminacyjnej (analiza przypadków).
  22. Przykłady ankiet ukierunkowanych na identyfikację mobbingu.
  23. Organizacja telefonicznych konsultacji dla pracowników.
  24. Działalność pełnomocnika pracodawcy ds. przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy.
  25. Rola mediatora w sprawach z zakresu mobbingu i dyskryminacji.
  26. Komisja Antymobbingowa – przebieg posiedzeń, przyjmowanie wyjaśnień od wnioskodawców, świadków i osób podejrzewanych o mobbing, wiążące ustalenia Komisji.
  27. Perspektywa projektowanych zmian przepisów Kodeksu pracy w zakresie mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy.
     

Prowadzący:
Janusz Białek – prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, studia podyplomowe z prawa pracy na UAM Poznań. W latach 1994-2007 nadinspektor pracy w PIP Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku, zajmujący się m.in. kontrolą pracodawców, dyskryminacją, mobbingiem oraz organizowaniem kampanii informacyjnych. Prelegent w projekcie Gender Index (UNDP). Od 2006 r. współpracuje z FRDL, prowadząc szkolenia z prawa pracy, mobbingu i dyskryminacji w jednostkach budżetowych i instytucjach kultury. Wykładowca prawa pracy na studiach podyplomowych na Politechnice Gdańskiej.

Koszt udziału w spotkaniu:

Rodzaj opcji

Członkowie Forum

Niezrzeszeni

2 dni z noclegiem w pok. 1 os., z pełnym wyżywieniem

 1350,00 zł*

 2000,00 zł*

2 dni z noclegiem w pok. 2 os., z pełnym wyżywieniem

 1150,00 zł

 1800,00 zł

2 dni bez noclegu

 240,00 zł

 1000,00 zł

1 dzień bez noclegu

 120,00 zł

 550,00 zł

Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
*Uwaga: Ograniczona liczba miejsc – decyduje kolejność zgłoszeń.

Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 15.04.2025 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl

W kwestiach związanych ze wstąpieniem do Forum Sekretarzy Województwa Zachodniopomorskiego prosimy kontaktować się z Koordynatorem Forum: Andrzejem Pożyczką, tel. 725 302 319.

Zapraszamy do udziału!