Szanowni Państwo,

w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego Centrum Szkoleniowego w Szczecinie serdecznie zapraszam na ostatnie w tym roku spotkanie stacjonarne w Szczecinie odbywające się w ramach:

FORUM SKARBNIKÓWY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO

Temat: Tworzenie i funkcjonowanie spółek komunalnych

w dniu 29 listopada 2024 w godz. 10.00-14.00

Sala Sesyjna Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego, ul. A. Mickiewicza 41

Spotkanie ma na celu przybliżenie uczestnikom możliwości realizacji zadań własnych jst z wykorzystaniem spółek prawa handlowego. Przedstawione zostaną szczególne uwarunkowania funkcjonowania takich spółek, które różnicują je na tle spółek prawa handlowego tworzonych przez podmioty prywatne. Omówione zostaną przepisy, które determinują funkcjonowanie zarówno spółek i ich organów. Całość w oparciu o rzeczywiste przykłady i doświadczenia z Miasta Szczecin, które posiada udziały w kilkunastu spółkach prawa handlowego.

Program:

1. Umiejscowienie spółek prawa handlowego w realizacji zadań własnych gminy, w tym określenie które
 z zadań własnych mogą być realizowane przez spółki).
2. Spółki prawa handlowego a zakłady / jednostki budżetowe, w tym określenie wad i zalet wyboru tej
 formy realizacji zadań własnych.
3. Charakterystyka wybranych rodzajów Spółek prawa handlowego (które mogą być tworzone przez
 (sp. z o.o., S.A.).
4. Charakterystyka tworzenia spółki prawa handlowego przez jednostkę samorządu terytorialnego,
 w tym czynności zmierzające do utworzenia / przystąpienia do spółki, kompetencje organów jst.
5. Wyposażanie spółki prawa handlowego w odpowiednie zasoby finansowe / majątkowe przez jednostkę
 samorządu terytorialnego, w tym aporty niepieniężne, z uwzględnieniem kwestii podatkowych.
6. Szczególne uwarunkowania prawne w zakresie funkcjonowania spółek z udziałem jst, w tym m.in.
 zasady kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami, ograniczenia w zakresie
 możliwości powoływania osób w skład organów, oświadczenia majątkowe i lustracyjne.
7. Podstawowe informacje na temat powierzania spółkom z udziałem jst realizacji zadań, w tym m.in.
 kwestie udzielania zamówień w trybie in-house.
8. Dyskusja i odpowiedzi na pytania.

Prowadzący: Łukasz Dajer wieloletni pracownik Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta Szczecin a od 2021 roku jego dyrektor. W ciągu lat pracy brał udział w tworzeniu przez Gminę Miasto Szczecin nowych spółek i przystępowaniu do już istniejących, procesach łączenia spółek komunalnych, a także w procesie zbywania udziałów i likwidacji podmiotów nieprowadzących działalności. W 2019 roku złożył egzamin dla kandydatów na członków organów nadzorczych przed komisją egzaminacyjną wyznaczoną przez Prezesa Rady Ministrów. Przedstawiciel Gminy Miasto Szczecin w radach nadzorczych spółek komunalnych. Ukończył liczne kursy związane z funkcjonowaniem spółek oraz działania instrumentów finansowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Koszt udziału w spotkaniu dla członków Forum - w ramach składki.

Dla osób niezrzeszonych koszt udziału – 440 zł/os .

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń do 26 listopada 2024 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl.

Zapraszam do udziału

Robert Żarkowski
Dyrektor
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
Centrum Szkoleniowe w Szczecinie