W dniu 13.11.2020 r. weszły w życie nowe przepisy prawne definiowane Ustawą z dnia 15 lipca 2020 o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Ustawa po raz pierwszy w ustawodawstwie krajowym wprowadziła podstawę prawną wprost dla „strategii rozwoju gminy”. Nowelizacją wprowadzono również nowe uregulowania, co do procedury jej opracowania, m.in.:

wymagana jest uchwała rady gminy, określająca szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb jej konsultacji
wymogi w zakresie konsultowania projektu strategii z sąsiednimi gminami i ich związkami oraz z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
wymogi w zakresie opiniowania przez zarząd województwa w zakresie zgodności z regionalną polityką rozwoju i zagospodarowania przestrzennego
konieczność przeprowadzenia ewaluacji trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju (ewaluacja ex-ante).

Stąd też oferta przygotowania Strategicznej diagnozy społeczno - gospodarczej i przestrzennej Gminy.

Kompleksowa i pogłębiona diagnoza stanowić będzie punkt wyjścia i bazę dla opracowania strategii rozwoju gminy. Zgodnie z obowiązującym prawem, diagnoza nie jest już tylko dobrą praktyką czy standardem realizacyjnym, ale obowiązkiem ustawowym.

Diagnoza polega na zgromadzeniu, a następnie analizie danych na temat gminy i jej otoczenia.

Przygotowywana na potrzeby strategii rozwoju gminy diagnoza powinna:

• identyfikować najważniejsze wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania rozwoju gminy
• nazywać główne bariery i szanse wynikające ze zidentyfikowanych uwarunkowań
• określać potencjały gminy, nawiązując do dostępnych zasobów oraz lokalnej specyfiki, w tym zróżnicowania terytorialnego.

Diagnoza będzie oceną stanu oraz dotychczasowych tendencji rozwojowych. Ma za zadanie wskazywać główne trendy i potencjalne kierunki rozwoju w przyszłości. Powinna zawierać będzie elementy retrospektywne, jak i opisujące przyszłość. Jednocześnie uwzględni uwarunkowania otoczenia, trendy rozwojowych o charakterze lokalnym i ponadlokalnym. Opracowana diagnoza stanowić będzie podstawę do dalszych prac. Umożliwi podejmowanie właściwych decyzji strategicznych, takich jak: określenie wizji rozwoju gminy, ustalenie celów, ukierunkowanie działań i instrumentów realizacyjnych, zdefiniowanie oczekiwanych rezultatów i wskaźników ich osiągnięcia, wskazanie obszarów strategicznej interwencji.

KLUCZOWE ELEMENTY REALIZACJI:

• analiza dotychczasowych dokumentów strategicznych i diagnostycznych
• wizyta diagnostyczna w gminie
analiza sytuacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej na podstawie danych statystycznych i opracowań analitycznych właściwych dla danej JST, opracowanie wniosków diagnostycznych i ich wykorzystanie w ramach planowania strategicznego ( szczegółowy zakres ustalony z zespołem JST)
warsztat diagnostyczny podsumowujące realizację prac w formule on – line
przygotowanie wersji finalnej dokumentu wraz z wnioskami na potrzeby strategii.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
CENA: w zależności od zakresu prac w prowadzonym procesie.
TERMIN REALIZACJI: 3 miesiące od podpisania umowy.