ROLA RADY GMINY I KOMISJI REWIZYJNEJ W ZATWIERDZENIU WYKONANIA BUDŻETU JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
Instytucja absolutorium stanowi ważną część procesu gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Rolą organu stanowiącego jest przyjęcie budżetu, natomiast organu wykonawczego – jego wykonanie. W ramach procedury absolutorium organ stanowiący, przy kluczowym udziale komisji rewizyjnej dokonuje oceny wykonania planowanego budżetu. Ocenia zatem organ wykonawczy, czy budżet został wykonany prawidłowo.
Podczas proponowanego szkolenia:
- Wskażemy i omówimy obowiązki organów związane z oceną wykonania budżetu wynikające z przepisów ustaw samorządowych oraz innych źródeł niezbędnych do oceny wykonania budżetu.
- Przeanalizujemy aspekty praktyczne przedmiotowej procedury, tj. na co zwracać uwagę, jak czytać sprawozdania budżetowe i finansowe, jak sporządzić opinię komisji rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a finalnie jak przygotować wniosek o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium z wykonania budżetu.
- Omówimy również zagadnienia dotyczące specyfiki przeprowadzania dyskusji nad absolutorium oraz głosowanie nad nim przez radnych.
CELE I KORZYŚCI:
- Poznasz zadania i obowiązki Komisji rewizyjnej oraz jej rolę w opiniowaniu wykonania budżetu.
- Dowiesz się, jak czytać sprawozdania finansowe i budżetowe na konkretnych przypadkach.
- Poznasz zagadnienia z zakresu prawidłowego przygotowania opinii w sprawie wykonania budżetu.
- Dowiesz się, jakie elementy powinny znaleźć się we wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium.
- Omówimy szczegółowo na czym polega procedura absolutoryjna oraz jakie argumenty lub zarzuty są podstawą udzielenia lub nie udzielenia absolutorium.
PROGRAM:
- Rola organu stanowiącego w prowadzeniu gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego.
- Komisja rewizyjna – jej zadania i obowiązki.
- Wykonywanie budżetu JST w trakcie roku budżetowego i rola organu stanowiącego.
- Sprawozdania budżetowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu JST – podstawy oceny wykonania budżetu, studium przypadku:
- Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetu JST – rb-27S.
- Sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu JST – rb28S.
- Sprawozdanie o nadwyżce/deficycie JST – rb-NDS.
- Sprawozdanie o stanie zobowiązań i tytułów dłużnych – rb-Z.
- Sprawozdanie o stanie należności – rb-N.
- Sprawozdanie finansowe.
- Bilans JST.
- Procedura absolutoryjna:
- Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu JST – jak przygotować opinię w sprawie wykonania budżetu JST, procedura przyjęcia.
- Wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie/nieudzielenie absolutorium – co zawiera i na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę.
- Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia/nieudzielenia absolutorium z wykonania budżetu – na co RIO zwraca uwagę.
- Dyskusja organu stanowiącego w sprawie uchwały dotyczącej absolutorium.
- Podstawy absolutorium – jakie argumenty i zarzuty dotyczą absolutorium?
- Uchwała organu stanowiącego w sprawie absolutorium – zwykła czy bezwzględna większość głosów, jak liczyć?
- Opinia RIO o uchwale w sprawie nieudzielenia absolutorium.
- Ocena nadzorcza i jej skutki.
- Skutki braku rozstrzygnięcia absolutorium.
ADRESACI:
Przewodniczący rady, radni rad gmin, powiatów, urzędów marszałkowskich, szczególnie członkowie Komisji Rewizyjnych.
PROWADZĄCY:
Praktyk, aktualnie prowadzący kancelarię zajmującą się obsługą prawną dla jednostek samorządu terytorialnego i ich organów. W przeszłości Członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Zastępca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej. Wykładowca akademicki oraz pasjonat samorządu terytorialnego.