• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dochody i wydatki jednostek budżetowych. Praktyczne aspekty realizacji, również w sytuacji epidemii

Adresaci

Księgowi i pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w obszarze dochodów i wydatków jednostek budżetowych, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych, również w sytuacji epidemii.

Dzięki szkoleniu:

  • dowiesz się, jakie czyny w tym zakresie stanowią naruszenie dyscypliny finansów publicznych, szczególnie w sytuacji epidemii,
  • upewnisz się czy prawidłowo przedstawiasz dane w sprawozdaniach budżetowych w zakresie dochodów, należności, wydatków i zobowiązań.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletnia skarbnik gminy; wykładowca i doradca z zakresu rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych, w tym szczególnie budżetu zadaniowego i kontroli zarządczej, dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju; autorka publikacji w miesięcznikach „Finanse Publiczne” i „Rachunkowość budżetowa”.

zwiń
rozwiń
Program
  1. Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:

    • należności krótkoterminowe i długoterminowe,
    • nadpłaty, zaległości, przedawnienia,
    • należności sporne i wątpliwe.
  2. Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności i kosztów upomnień – terminy, zasady; odsetki a kary. Zmiany stawek niektórych odsetek.
  3. Rekompensata za dochodzenie należności cywilnoprawnych od przedsiębiorców (40/70/100 euro) – zasady, ewidencja.
  4. Odpisy aktualizujące należności budżetowych - zasady, ewidencja.
  5. Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:
    • upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,
    • wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, tytuł wykonawczy – należności cywilnoprawne,
    • kontrahent w likwidacji, upadłości,
    • postanowienia komornicze,
    • zakończenie postępowania egzekucyjnego, koszty egzekucji.
  6. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja: umorzenie należności, odroczenie terminu płatności, rozłożenie zaległości na raty.
  7. Zmiany w zakresie należności wynikające z sytuacji epidemii m.in. zawieszenie postepowań podatkowych, zmiany terminów zapłaty w opłatach czynszowych, brak opłaty prolongacyjnej oraz rekompensaty za koszty dochodzenia należności cywilnoprawnych od przedsiębiorców.
  8. Ewidencja syntetyczna i analityczna wydatków budżetowych.
  9. Finansowanie inwestycji, zakupów inwestycyjnych, remontów:
    • ewidencja księgowa,
    • klasyfikacja budżetowa.
  10. Wydatki niewygasające.
  11. Zobowiązania finansowe, w tym wymagalne - pojęcie, zasady prowadzenia ewidencji analitycznej. Zaangażowanie.
  12. Odsetki od zobowiązań wymagalnych – ewidencja.
  13. Inne zasady funkcjonowania wydatkowego w okresie epidemii m.in. zmiana uprawnień wójta w zakresie zmiany budżetu JST czy funkcjonowania dotacji.
  14. Powiązanie i rozliczanie dochodów i wydatków z budżetem.
  15. Dochody i wydatki w sprawozdawczości budżetowej – najczęstsze błędy i nieprawidłowości.
  16. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych, szczególnie w sytuacji epidemii.
  17. Pytania
zwiń
rozwiń