• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Gospodarowanie drzewami i krzewami w świetle postępowań administracyjnych

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy Państwa na dwudniowe szkolenie, podczas którego omówione zostaną szczegółowo zasady prowadzenia postępowań dotyczących zezwalania na usuwanie drzew i krzewów oraz oględzin drzew, dla których zgłoszono zamiar usunięcia. Rozbudowane przepisy w zakresie procedowania spraw związanych z usuwaniem drzew i krzewów mogą być przyczyną wielu wątpliwości, co do sposobu załatwiania spraw i powodować niezrozumienie na linii urząd – klient. Jednocześnie urzędnicy i właściciele drzew muszą wykazać się rozległą wiedzę dotyczącą swoich powinności i praw. Podczas szkolenia szczegółowo omówimy przesłanki, które Ustawodawca nakazał weryfikować w procesie decydowania o potrzebie wprowadzania kompensacji drzew i krzewów. Kolejno analizowane będą sposoby oceny: miejsca do nasadzeń funkcji dendroflory w ekosystemach, ich wartości i znaczenia w środowisku i krajobrazie. Wskazane będą przykładowe miejsca (tereny) gdzie kompensacji nie można lub nie powinno się proponować. Przedstawione zostaną możliwe tryby powzięcia przez organy informacji i wszczęcia postępowania. Na przykładach zostaną zaprezentowane możliwe do zastosowania źródła powzięcia przez organy informacji związanych z prowadzonym postępowaniem. Omówione zostaną typowe przypadki, w których organ prowadzący postępowanie będzie je umarzał.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie i ugruntowanie wiedzy o procedowaniu tych specyficznych postępowań administracyjnego z zakresu gospodarowania drzewami.
• Zapoznane z niuansami postępowania administracyjnego dotyczącego weryfikacji kompensacji, w tym poznanie zasady określania kompensacji w sposób ułatwiający i upraszczający zakończenie postępowania w sprawie weryfikacji udatności kompensacji.
• Zapoznanie z przebiegiem procedowania sprawy administracyjnej dotyczącej wymierzenia kary za dokonanie czynności uszkadzających lub niszczących drzewa oraz ich usuwanie bez zezwolenia.
• Poznanie zasad współpracy z innymi instytucjami i jej możliwy zakres.
 

zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I

ZASADY PROWADZENIA POSTĘPOWAŃ ADMINISTRACYJNYCH ZGŁOSZENIA I DECYZJI DOTYCZĄCYCH USUWANIA DRZEW I KRZEWÓW.

1. Merytoryczne przesłanki ograniczenia prawa władania dendroflorą.
2. Kto musi uzyskiwać zezwolenie lub zgłoszenie, w jakich okolicznościach i który organ wydaje zezwolenie.  
3. Wyłączenia z obowiązku zezwolenia na usunięcie drzew:
• drzewa i krzewy, na usunięcie których nie jest wymagane zezwolenie;
• wyłączenie zasad usuwania drzew i krzewów określonych w UoOP w postępowaniach prowadzonych na podstawie innych ustaw.
4. Zgłaszanie zamiaru usunięcia drzew przez osoby.
• drzewa podlegające zgłoszeniu;
• zakres zgłoszenia;
• możliwość uzupełnienia informacji w zgłoszeniu;
• weryfikacja terenowa drzew ze zgłoszenia;
• wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia – przesłanki i skutki prawne;
• milczące załatwienie sprawy zgłoszenia lub zaświadczenie o braku sprzeciwu – przesłanki;
• okres ważności zgłoszenia. 
5. Decyzje zezwalające na usunięcie drzew.
• wniosek o wydanie decyzji;
• strony postępowania;
• wizja terenowa oraz oględziny złomów i wywrotów;
• ocena potrzeb kompensacji;
• zawartość decyzji - przygotowanie projektu decyzji;
• zawiadomienie stron o postępowaniu, w tym obowiązki spółdzielni mieszankowych i wspólnot mieszkaniowych;
• opłaty;
• wydanie decyzji.
6. Upublicznienie informacji o postępowaniu dot. usuwania drzew.
7. Przepisy prawne, wytyczne i literatura.
8. Dyskusja.

DZIEŃ II

WYJAŚNIENIE ZASAD PROWADZENIA POSTĘPOWANIA DOTYCZĄCEGO NIELEGALNEGO USUWANIA DRZEW.

 

1. Organy wydające decyzje nakładające sankcje administracyjne za nielegalne usunięcie drzew, ich uszkodzenie lub zniszczenie.
2. Zakres przedmiotowy postępowania administracyjnego dotyczącego nielegalnego usunięcia drzew, ich niszczenia lub uszkadzania:
• drzewa i krzewy nie kwalifikujące się do prowadzenia postępowania dotyczącego nielegalnego usuwania, niszczenia lub uszkadzania;
• brak koniecznej decyzji zezwalającej na usuwanie drzew lub wykonanie usunięcia bez wymaganego zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew;
• okoliczności i motywy działania podmiotów powodujące brak przesłanek do wszczęcia postępowania dotyczącego nielegalnego usuwania, niszczenia lub uszkadzania;
• niezależność postępowania administracyjnego od postępowań cywilno-prawnych i postępowań karnych.
3. Przebieg postępowania dot. usunięcie drzew bez zezwolenia:
• powzięcie przez organ informacji o możliwości nielegalnego usuwania drzew;
• wstępna weryfikacja ww. informacji oraz zbadanie właściwości organu;
• ustalenie stron postępowania;
• wszczęcie postępowania z urzędu;
• współpraca organu prowadzącego postępowanie administracyjne z instytucjami strzegącymi przestrzegania prawa (straż gminna, policja …);
• czynności organu w tym, oględziny terenowe;
• ustalenie podmiotu ponoszącego odpowiedzialność za wykonywanie czynności bez stosownego zezwolenia:
 - odpowiedzialność właściciela lub współwłaściciela,
 - odpowiedzialność właściciela urządzeń przesyłowych,
 - odpowiedzialność innych niż ww. podmiotów;
• przesłanki uzasadniające zawieszenie postępowania dotyczącego nielegalnego usuwania drzew i ich uszkadzania i niszczenia;
• naliczanie i pobieranie opłat za nielegalne usunięcie drzew ich uszkodzenie lub zniszczenie;
• zawiadomienie stron postępowania o zgromadzeniu i zebraniu materiału dowodowego.
4. Przesłanki uzasadniające umorzenie postępowania.
5. Odstąpienie od karania, ulgi i obniżenia kar za nielegalne usuwanie drzew.
6. Upublicznienie informacji o postępowaniu dot. nielegalnego usuwania drzew.

OCENA POTRZEBY WPROWADZENIA KOMPENSACJI PRZYRODNICZEJ, ZASAD I WARUNKÓW WPROWADZANIA NASADZEŃ, ZASAD OGLĘDZIN OCENY UDATNOŚCI KOMPENSACJI.

7. Weryfikacja udatności kompensacji:
• Wszczęcie postępowania – możliwe terminy;
• ustalenie stron postępowania;
• zawiadomienie o oględzinach terenowych;
• weryfikacja udatności;
• brak zachowania żywotności drzew - przyczyny zależne i niezależne od podmiotu;
• możliwości weryfikacji przez organ przyczyn zależnych i niezależnych uschnięcia nasadzonych drzew;
• uzyskanie przez organ dodatkowych informacji w postępowaniu;
• kwestie pobrania opłat, w tym ich proporcjonalne przeliczenie;
• zawiadomienie stron postępowania o zgromadzeniu i zebraniu materiału dowodowego;
• wydanie decyzji.
8. Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do urzędników (gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów wojewódzkich) zaangażowanych w wydawanie decyzji zezwalających na usunięcie drzew/krzewów, decyzji środowiskowych, zezwoleń na realizację inwestycji drogowych. Przydatne informacje uzyskają osoby zaangażowane w wydawanie decyzji dotyczących wymierzenia kary administracyjnej za usunięcie drzew bez zezwolenia, ich uszkodzenie bądź zniszczenie. Wskazany jest udział zarządców dróg, kolei i terenów zieleni oraz przedsiębiorców realizujących inwestycje – w szczególności dokonujących określonego decyzjami usunięcia dendroflory i urządzania zieleni na końcowych etapach realizacji inwestycji oraz dokonujących zabiegów usuwania dendroflory w związku z pielęgnowaniem zieleni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Biolog, pedagog. Ekspert z dziedzin: botanika, leśnictwo, ochrona przyrody, wody powierzchniowe. Wykładowca dysponujący doświadczeniem nabytym w instytucjach i urzędach państwowych, w tym w korpusie SC. Pracował m.in. w Parku Narodowym, PGL Lasy Państwowe, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, PGW Wody Polskie. Od 2014 r. współpracuje z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej prowadząc m. in. zajęcia specjalistyczne w zakresie rozpoznawania, usuwania drzew i krzewów i procedur administracyjnych z tym związanych, dla pracowników administracji samorządowej i jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 655 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 10 listopada 2023 r.