• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja majątku i źródeł finansowania w państwowych i samorządowych instytucjach kultury

Miejsce
Warszawa
Termin
06 października 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
679/779 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena bez noclegu: 779,00 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 września 2025 r. obowiązuje cena: 679,00 PLN netto/os.

Serdecznie zapraszamy Państwa na szkolenie dotyczące prawidłowego przeprowadzenia, rozliczenia i dokumentowanie inwentaryzacji w instytucjach kultury.

Ważne informacje o szkoleniu

Bardzo ważnym zagadnieniem, z którym na co dzień borykają się pracownicy zarówno działów księgowości jak i pracownicy, którym powierzono gospodarowanie mieniem, jest prowadzenie właściwych ewidencji, prawidłowe ich przyporządkowanie, ulepszenia, remonty, wycofanie składników z ewidencji, likwidacja oraz Inwentaryzacja.
Błędy, które wynikają z niewłaściwego przyporządkowania oraz uchybienia w zakresie rachunkowości środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji dość często wynikają z niedostosowania przepisów wewnętrznych do obowiązujących regulacji ustawowych. – ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości, KSR Nr-2, KSR Nr-11, KŚT 2016, rozporządzeń.
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
✅ Bezpieczeństwo i zgodność z prawem – poznasz obowiązki wynikające z ustawy o rachunkowości oraz szczególne zasady dotyczące instytucji kultury.
✅ Sprawna organizacja inwentaryzacji – dowiesz się, jak przygotować i przeprowadzić proces krok po kroku, aby był mniej czasochłonny i bardziej efektywny.
✅ Unikanie błędów i sporów – poznasz najczęstsze problemy w zakresie wyceny, dokumentacji i rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.
✅ Lepsze zarządzanie majątkiem – nauczysz się, jak wykorzystać wyniki inwentaryzacji do podejmowania decyzji finansowych i inwestycyjnych.
✅ Praktyczne przykłady i narzędzia – otrzymasz gotowe wskazówki i wzory dokumentów do wykorzystania w swojej instytucji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Ugruntowanie praktycznej wiedzy w zakresie aktualnej problematyki inwentaryzacji – w aspekcie organizacyjnym, bilansowym i podatkowym z uwzględnieniem zmian i nowości wynikających z regulacji ustawowych oraz Krajowych Standardów Rachunkowości. 
• Zdobycie wiedzy niezbędnej do podejmowanie właściwych decyzji dotyczących gospodarowania, zabezpieczenia i ewidencjonowania zasobów instytucji, w tym: zasobów muzealnych, zabytków oraz zbiorów bibliotecznych. 
• Wskazanie i omówienie metod, dozwolonych uproszczeń w rachunkowości oraz ryzyka naruszenia dyscypliny finansów publicznych w obszarze ewidencji i inwentaryzacji przez instytucje kultury (w tym: muzealiów – stanowiących i niestanowiących zabytki w rozumieniu ustawy o zabytkach). 
• Poznanie tzw. specyficznej formy inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych metodą corocznego uzgadniania stanów oraz zasad i techniki przeprowadzania skontrum.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, w tym pakietu wzorcowej dokumentacji związanej z inwentaryzacją, w tym: zarządzenia dotyczącego gospodarki majątkiem, instrukcję inwentaryzacyjną, protokoły, zestawienia, oświadczenia oraz praktyczne wskazówki jej wykorzystania.

zwiń
rozwiń
Program

1. Przekazanie majątku instytucji kultury -  błędy w przekazywaniu majątku.
2. Środki trwałe wysoko i nisko cenne, wartości niematerialne i prawne, inwestycje, materiały  - źródła ich finansowania oraz  ujęcie i  ich ewidencja -  po zmianach przepisów, w tym:
• Klasyfikacja i ewidencja środków trwałych , wartości niematerialnych i prawnych, materiałów,
• Ustalanie obiektów pojedynczych i obiektów  zbiorczych,
• Remonty i ulepszenia.
3. Inwentaryzacja środków trwałych,  wartości niematerialnych i prawnych  oraz inwestycji - rodzaje, terminy, metody, organizacja i dokumentacja (w załączeniu wzory)  - z uwzględnieniem KŚT 2016, KSR nr 2 i KSR nr 11:
• Cele  i  przedmiot.
• Terminy i częstotliwość.
• Metody  inwentaryzacji  (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja).
• Przygotowanie  obszarów.
• Podział  obowiązków  oraz  kompetencje w zakresie inwentaryzacji  (kierownika jednostki, głównego księgowego, członków komisji inwentaryzacyjnej, członków zespołów spisowych). 
• Etapy prac.
• Dokumentacja inwentaryzacyjna (instrukcja inwentaryzacyjna, zarządzenie kierownika jednostki, arkusze spisu z natury, skontrum zbiorów bibliotecznych, oświadczenia o odpowiedzialności materialnej, sprawozdanie  z przebiegu spisu z natury, protokoły, zestawienia).
• Skontrum w bibliotece.
• Inwentaryzacja muzealiów.
• Różnice  inwentaryzacyjne.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Dyrektorzy i główni księgowi instytucji kultury
• Pracownicy działów finansowo-księgowych
• Pracownicy odpowiedzialni za majątek i ewidencję środków trwałych
• Osoby zajmujące się planowaniem i rozliczaniem finansów w instytucjach kultury
Zapraszamy kadrę kierowniczą instytucji kultury, głównych księgowych, pracowników bibliotek odpowiedzialnych za stan i ewidencję zbiorów bibliotecznych, pracowników muzeów odpowiedzialnych za prowadzenie inwentarza zbiorów, zabytków, muzealiów, przewodniczących komisji inwentaryzacyjnej, pracowników powołanych do zespołów spisowych, weryfikacyjnych, kontrolerów spisowych, osoby materialnie odpowiedzialnych i inne uczestniczące w procesie inwentaryzacji w państwowych i samorządowych instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wykładowca wyższych uczelni, wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego, główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor i współautor pozycji książkowych, w tym: pn.: „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” (wydawnictwo C.H.BECK-2019) oraz publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości. Nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Chałubińskiego 8

Sala szkoleniowa przy Chałubińskiego 8

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Informacje dodatkowe

Cena bez noclegu: 779,00 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 września 2025 r. obowiązuje cena: 679,00 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 września 2025 r.