• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja w oświacie w 2025 r. Jak przygotować się do jej przeprowadzenia i rozliczenia? Organizacja prac, niezbędna dokumentacja i przykładowe zapisy, najczęstsze problemy i nieprawidłowości

Miejsce
Internet
Termin
11 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 28 sierpnia 2025 r. cena 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas zajęć prowadząca, wieloletnia księgowa, doskonale znająca specyfikę jst i jednostek oświatowych, przedstawi aktualne wymogi prawa dotyczące właściwego przygotowania i przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostkach oświatowych, poparte licznymi przykładami w zakresie:

  • terminów, metod i częstotliwości inwentaryzacji, także z uwzględnieniem struktury CUW,
  • inwentaryzowania środków trwałych, wyposażenia, składników obcych, aktywów pieniężnych, druków ścisłego zarachowania, wartości niematerialnych i prawnych oraz zasobów bibliotecznych,
  • rozliczania różnic inwentaryzacyjnych, możliwości przy ujmowaniu wyników inwentaryzacji w księgach rachunkowych, stosowania kompensat czy dokumentowania postępowania poinwentaryzacyjnego.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie się z wymogami prawnymi w zakresie terminów, metod i częstotliwości inwentaryzacji w jednostkach oświatowych.
  • Możliwość weryfikacji, czy prawidłowo przygotowujemy się do przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji w naszej jednostce oświatowej.
  • Przegląd niezbędnych procedur i dokumentów (zarządzeń, protokołów) niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia inwentaryzacji.
  • Wskazanie, jak przygotować się do przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostce: uzyskanie wskazówek i podpowiedzi w zakresie organizacji i dokumentacji inwentaryzacji w jednostkach oświatowych, podziału kompetencji, zakresu obowiązków osób odpowiedzialnych za przygotowanie pól spisowych, znakowanie składników, czy kompletowanie.
  • Usystematyzowanie wiedzy na temat inwentaryzacji składników aktywów charakterystycznych dla jednostek oświatowych takich jak: zbiory biblioteczne, sprzęty w klasopracowniach czy artykuły spożywcze, niezbędne do prowadzenia stołówek szkolnych.
  • Omówienie kwestii związanych z tworzeniem dokumentacji przez zespoły spisowe, a w szczególności z poprawnym wypełnianiem arkuszy i dokonywaniem w nich poprawek czy sprawozdań cząstkowych, a także z zasadami ujmowania wyników inwentaryzacji w księgach rachunkowych i postępowania poinwentaryzacyjnego oraz zachowania w nietypowych sytuacjach problemowych.
  • Możliwość identyfikacji podstawowych błędów, popełnianych na poszczególnych etapach inwentaryzacji oraz poznanie sposobów ich zapobiegania i naprawiania.
  • Otrzymanie obszernego materiału, zawierającego przykładowe zarządzenie wraz z instrukcją inwentaryzacyjną, a także wzory niezbędnych druków, przydatnych w pracy podczas przygotowania oraz sporządzania inwentaryzacji.
zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy prawne i cel przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostkach oświatowych.
2. Kto odpowiada za inwentaryzację w jednostkach oświatowych?
3. Odpowiedzialność za zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami - odpowiedzialność kierownika, głównego księgowego i pracowników merytorycznych.
4. Organizacja inwentaryzacji w jednostkach oświatowych – obowiązkowe czynności, jakie należy wykonać przed, w trakcie i po inwentaryzacji, w tym:

• Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji - przykłady.
• Wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji - wzór.
• Powołanie przewodniczącego oraz członków komisji inwentaryzacyjnej – powierzenie obowiązków przewodniczącemu, jak i członkom komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych.
• Powołanie komisji inwentaryzacyjnej przez kierownika CUW – przykładowe zarządzenie.
• Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej – przykładowy protokół ze szkolenia.
• Znakowanie składników majątkowych oraz pól spisowych.
• Kompletowanie i odnoszenie na miejsca pierwotne składników majątkowych.
• Przegląd mienia jednostki pod kątem zdjęcia ze stanu składników zniszczonych, zużytych, przeterminowanych, przeznaczonych do sprzedaży czy nieodpłatnego przekazania.
• Kontrola zarządcza w zakresie odpowiedzialności osób materialnie odpowiedzialnych, w tym oświadczenie wstępne i poinwentaryzacyjne osoby materialnie odpowiedzialnej oraz umowa o odpowiedzialności i wspólnej odpowiedzialności materialnej - wzory.
• Oświadczenie o ujęciu w ewidencji wszystkich dowodów przychodu i rozchodu – wzór.
5. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach oświatowych.
6. Metody inwentaryzacji, w tym zasady:

• Spisu z natury:
− inwentaryzacja środków trwałych na terenie strzeżonym,
− inwentaryzacja nieruchomości (budynki, boiska sportowe, tereny rekreacyjne, ogrodzenia, place zabaw, obiekty małej architektury itp.),
− wniosek o uzgodnienie danych dotyczących nieruchomości – wzór,
− inwentaryzacja kasy,
− inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w szkole,
− inwentaryzacja laptopów przekazanych czwartoklasistom,
− inwentaryzacja środków trwałych i pozostałych środków trwałych, w tym pomocy dydaktycznych,
− dokumentowanie spisu z natury w jednostce oświatowej i rozliczenie jego wyników,
− spis z natury w jednostkach obsługiwanych przez CUW,
− opinia informatyka jako załącznik do protokołu z inwentaryzacji – wzór.
• Potwierdzenia sald – terminy, osoby odpowiedzialne, dokumenty, różnice.
• Weryfikacji - rodzaje środków trwałych i sposób ich inwentaryzacji drogą weryfikacji.
7. Inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania.
8. Inwentaryzacja obcych środków trwałych.
9. Inwentaryzacja składników, z których nauczyciele lub uczniowie korzystają poza jednostką.
10. Dokumentowanie czynności inwentaryzacyjnych na poszczególnych etapach.
11. Protokół różnic inwentaryzacyjnych – kto sporządza? Przykłady.
12. Końcowe wnioski i rekomendacje.
13. Kontrola i nadzór na poszczególnych etapach inwentaryzacji.
14. Ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych, ich wycena oraz uproszczenia i zasady dokonywania kompensat.
15. Najczęściej popełniane błędy przy czynnościach inwentaryzacyjnych.
16. Dyskusja.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy i główni księgowi jednostek oświatowych i jednostek obsługujących/CUW oraz pracownicy merytoryczni – właściwi rzeczowo w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, znakowania pól spisowych, tworzenia, obiegu i ewidencjonowania źródłowych dokumentów księgowych, a także pracownicy odpowiedzialni materialnie, wchodzący w skład komisji inwentaryzacyjnych, kontrolerzy spisowi, rachmistrze spisowi, magazynierzy i intendenci, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 28 sierpnia 2025 r. cena 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 8 września 2025 r.