1. Wprowadzenie do systemu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
• Administrowanie a zarządzanie jednostką – kontrola zarządcza remedium na jakość zarządzania publicznego.
• Podstawy i ramy prawne kontroli zarządczej – dlaczego ustawa o finansach publicznych reguluje zagadnienia zarządzania jednostką sektora finansów publicznych.
• Proces zarządzania ryzykiem – najważniejszy element systemu kontroli zarządczej.
• Oceny systemu kontroli zarządczej: audyt wewnętrzny i Najwyższa Izba Kontroli.
• Elementy systemu kontroli zarządczej: model COSO, INTOSAI, wytyczne MF.
• Zaprojektowanie modelu w organizacji - przykłady dotyczące ról, przypisania odpowiedzialność i zadań z zakresu kontroli zarządczej w jednostce.
• Dokumentacja systemu kontroli zarządczej.
2. Zarządzanie, monitorowanie i ocena – praktyka działania procesu w organizacji.
• Sposób wyznaczania celów i zadań jednostki.
- Co jest cel a co to jest zadanie jednostki– podstawowe rozróżnienie.
- Realizacja zadań publicznych jako ustawowy obowiązek działania administracji publicznej.
- Cele jednostki – sposób na zmianę /poprawę działania jednostki - metoda małych kroków (metoda Kaizen).
- Kaskadowanie celów: cele strategiczne i operacyjne jednostki.
- Możliwy opis celów i mierników – przykłady z praktyki.
- Zarządzanie zadaniami, projektami, zmianą.
• Zarządzanie ryzykiem:
- Metody i techniki identyfikacji ryzyka.
- Czynniki ryzyka, rodzaje ryzyka, kategorie ryzyka.
- Ocena i analiza ryzyka, prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka i skutek – budowanie scenariuszy zagrożeń.
- Poszukiwanie podatności systemu.
- Projektowanie adekwatnych, skutecznych mechanizmów kontroli – strategie i metody.
• Przegląd i ocena kontroli zarządczej:
- Ustawowe kryteria oceny.
- Mierniki oceny.
- Model dojrzałości organizacji.
- Samoocena systemu – sposób na wewnętrzne oceny i ich wykorzystanie w organizacji (ewaluacja systemu).
3. Audyt systemu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem:
• Rola i znaczenie funkcji audyt wewnętrznego w organizacji.
• Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspierające zarządzanie organizacją.
• Działania audytu wewnętrznego: raporty, opinie, oceny – dla kogo i po co.
• Przykład oceny systemu zarządzania.
4. Podsumowanie szkolenia, pytania, dyskusja.
Audyt, kontrola, zarządcze