1. Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, art. 35 ust. 4 i 5 ustawy.
2. Dotacja na kształcenie specjalne – sposób określenia jej wysokości. Przykłady praktyczne:
- obliczenie kwoty dotacji na ucznia niepełnosprawnego w szkole,
- obliczenie kwoty dotacji na ucznia niepełnosprawnego w przedszkolu.
3. Subwencja na kształcenie specjalne jako punkt odniesienia do kalkulacji wskaźników zawartych w ustawie.
4. Wydatki związane z kształceniem specjalnym – kategorie wydatków podlegające rozliczeniu.
5. Praktyczne podejście do rozliczenia dotacji - metody wykazywania oraz rejestracja wydatków na kształcenie specjalne.
6. Wykazywanie tzw. kosztów wspólnych (ogólnych) na uczniów niepełnosprawnych od 1 stycznia 2019 r.
7. Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje nierozliczenia dotacji.
8. Omówienie zmian w uchwale dotacyjnej – jak samorząd powinien sprawdzać rozliczenie dotacji na uczniów niepełnosprawnych przez dotowane przedszkole, szkołę i placówkę?
9. Warsztaty (przykłady praktyczne): algorytm zawarty w art. 35 ust. 4 i 5 ustawy – rozliczenie dotacji na uczniów niepełnosprawnych na przykładach dla każdego typu placówki:
- rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne przez przedszkole specjalne,
- rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne przez przedszkole ogólnodostępne i integracyjne, a także punkty przedszkolne (w tym terapeutyczne punkty przedszkolne),
- rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne przez szkołę specjalną,
- rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne przez szkołę z oddziałami ogólnodostępnymi,
- rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne przez szkołę z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi,
- rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne, gdy następuje zmiana w ciągu roku budżetowego (dochodzi lub odchodzi uczeń z orzeczeniem). Omówienie aktualizacji ustawowego wzoru.
10. Dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników.
Oświata