• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Najczęściej występujące nieprawidłowości w sprawozdawczości budżetowej i zasady sporządzenia sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych

online
Miejsce
Internet
Termin
02 września 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 19 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu, którego przedmiotem będzie omówienie zasad i aktualnych zagadnień w zakresie sprawozdawczości budżetowej w jednostkach sektora finansów publicznych w związku z najnowszymi zmianami.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie wyróżnia się aktualnością i kompleksowym ujęciem zmian w sprawozdawczości budżetowej, obowiązujących od 2025 roku, w tym nowymi obowiązkami dla państwowych osób prawnych, funduszy celowych oraz jst. To odpowiedź na trudności, które jednostki napotykają w interpretacji przepisów oraz korekcie danych sprawozdawczych. Podczas zajęć uczestnicy otrzymają wyjaśnienia najczęstszych błędów, wskazówki, jak powiązać dane ze stanem księgowym oraz jak prawidłowo wykazywać należności i zobowiązania. Szkolenie koncentruje się na tym, co faktycznie sprawia trudność w codziennej pracy – z pominięciem ogólników, za to z naciskiem na bieżące wyzwania i zmiany legislacyjne.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz aktualną i uporządkujesz wiedzę na temat zasad sporządzania sprawozdań budżetowych oraz stosowania klasyfikacji budżetowej zgodnie z nowelizacjami obowiązującymi od 2025 roku. 
• Dowiesz się, jak prawidłowo powiązać dane sprawozdawcze z ewidencją księgową i klasyfikacją budżetową, zidentyfikować najczęstsze błędy w sprawozdaniach oraz świadomie i samodzielnie dobierać odpowiednią podziałkę klasyfikacyjną do planowanych i realizowanych operacji finansowych. 
• Nabędziesz samodzielności, precyzji oraz świadomości dotyczącej odpowiedzialności związanej z planowaniem i sprawozdawczością w sektorze publicznym.
• Poznasz narzędzia i wskazówki przydatne do stosowania przepisów – nie tylko w zakresie ich wykładni, ale również w kontekście praktycznym tj. wyjaśnienia najczęstszych wątpliwości oraz konsekwencji błędów.
• Uzyskasz odpowiedzi na pytania:
- Jakie nowe obowiązki sprawozdawcze zostały nałożone na jednostki sektora finansów publicznych w 2025 roku?
- Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27, Rb-28, Rb-70 i jak ich unikać?
- Jak prawidłowo wykazywać należności sporne, wymagalne i kwestionowane w sprawozdaniach?
- Jakie są zasady dekretacji dokumentów księgowych z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej?
- Jak prezentować dane w sprawozdaniach, netto czy brutto?

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
• Rodzaje sprawozdań budżetowych.
• Terminy sporządzania sprawozdań budżetowych.
• Przekazywanie sprawozdań budżetowych.
2. Zmiany w sprawozdawczości budżetowej w 2025 r. - nałożenie nowych obowiązków sprawozdawczych:
• Dotyczy to m.in. państwowych osób prawnych i funduszy zarządzanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
• Obowiązek sporządzania miesięcznych sprawozdań Rb-40.
• Doprecyzowanie zasad sporządzania sprawozdań Rb-28UE, w tym dotyczących Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
• Dodanie nowych przepisów dotyczących korekt danych sprawozdawczych oraz sytuacji, gdy brak środków w planie finansowym.
• Zmiany w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego:
- Ograniczenie zakresu sprawozdania Rb-PDP wyłącznie do dochodów podatkowych.
- Zmiany w sprawozdaniu Rb-27s dotyczące subwencji ogólnej oraz danych wykazywanych w kolumnie „Dochody wykonane”.
• Nowe regulacje dotyczące sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach (Rb-70).
• Techniczne uaktualnienia:
- Aktualizacja katalogu symboli państwowych funduszy celowych.
- Doprecyzowanie miejsca zamieszczenia szczegółowych instrukcji sporządzania sprawozdań w systemie informatycznym.
• Sprawozdanie Rb-27 i Rb-27s:
- Określenie znaczenia należności (wymagalnych, spornych i bezspornych) w kontekście sprawozdaniu Rb-27 i Rb-27s.
- Zakres danych prezentowanych a okres sprawozdawczy.
- Nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27 i Rb-27s.
- Powiązania sprawozdania Rb-27 i Rb-27s z ewidencją księgową.
- powiązania sprawozdania Rb-27 i Rb-27s z klasyfikacją budżetową.
• Sprawozdanie Rb-28 i Rb-28s:
- Określenie znaczenia zobowiązań w kontekście sprawozdań Rb-28 i Rb-28s.
- Zakres danych prezentowanych w kolumnach plan, zaangażowanie wykonanie, zobowiązania ogólne, zobowiązania wymagalne.
- Nieprawidłowości przy sporządzaniu sprawozdań Rb-27 i RB-27s.
- Powiązania sprawozdań Rb-28 i Rb-28s z ewidencją księgową.
- powiązania sprawozdań Rb-28 i Rb-28s z klasyfikacją budżetową.
3. Najczęściej pojawiające się nieprawidłowości w sprawozdaniach:
• Rb-23.
• Rb-70.
• Rb-27, Rb-27s i Rb-27 ZZ.
• Rb-PDP.
• Rb-28NW i Rb-28 NWS.
• Rb-34S.
• Rb-50.
• Rb-ST.
4. Zakres klasyfikacji środków publicznych:
• Co podlega klasyfikacji budżetowej?
• Praktyczne stosowanie klasyfikacji budżetowej.
• Planowanie z wykorzystaniem klasyfikacji.
• Dekretacja dowodu księgowego.
• Zasady doboru podziałki dla działów, rozdziałów.
• Klasyfikacja paragrafów dochodów.
• Klasyfikacja paragrafów wydatków.
5. Zmiany w klasyfikacji budżetowej w 2025 r. i zmiany wprowadzone w 2024 r., a obowiązujące od 2025 r. 
• Nowy rozdział 75640 „Udziały miast na prawach powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa”.
• Nowe paragrafy w zakresie dochodów majątkowych i wydatków inwestycyjnych: 681–684, dotyczące środków na uzupełnienie dochodów gmin, powiatów, województw oraz miast na prawach powiatu. Dodanie nowych rozdziałów w dziale „801 – Oświata i wychowanie”.
• Modyfikacja objaśnień dla paragrafów 275, 276, 277 dotyczących środków na uzupełnienie dochodów gmin, powiatów i województw.
• Doprecyzowanie objaśnień dla paragrafu 238, obejmującego środki dla miast na prawach powiatu. 
• Uchylenie paragrafu 279 dotyczącego środków na utrzymanie przepraw promowych oraz zarządzanie drogami w miastach na prawach powiatu.
• Uchylenie paragrafu 618 odnoszącego się do inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich w granicach miast na prawach powiatu.
• Jaki jest czas na dostosowanie uchwał do wprowadzanych zmian?
6. Odmienne zasady obowiązujące przy sporządzaniu Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N, Rb-ZN.
7. Zagadnienia problemowe:

• Praktyczne zasady doboru podziałki klasyfikacji dochodów i wydatków.
• Klasyfikacja zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
• Klasyfikacja wydatków pierwszego wyposażenia, co należy traktować jako pierwsze wyposażenie?
• Kiedy należy stosować paragraf 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”, a kiedy 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”?
• Klasyfikacja refundacji wydatków.
• Powiązanie wydatków na kontach księgowych z paragrafami klasyfikacji budżetowej:
- Konta 013 i 011 a wydatki bieżące i majątkowe.
- Powiązania kont 405 i 409 z wydatkami na szkolenia i delegacje.
- Ewidencja oprogramowania na kontach 013 i 011.
• Kto w jednostce powinien dokonywać klasyfikacji budżetowej?
• Odpowiedzialność w zakresie klasyfikacji budżetowej.
• Prezentacja należności długoterminowych w sprawozdaniu Rb-27 i Rb-27s.
• Prezentacja należności rozłożonych na raty w sprawozdaniu Rb- 27 i Rb-27s.
• Należności wymagalne i należności sporne w sprawozdaniu Rb27, Rb-27s i Rb-N.
• Należności kwestionowane przez dłużnika w sprawozdaniu Rb-27, Rb-27s i Rb-N.
• Prezentacja odsetek za zwłokę w sprawozdaniu Rb-27, Rb-27s.
• Odsetki od zaciągniętych kredytów w sprawozdaniu Rb-28s.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do osób odpowiedzialnych za sporządzanie sprawozdań budżetowych i realizację obowiązków sprawozdawczych w jsfp, w szczególności do głównych księgowych, pracowników działów finansowo-księgowych oraz osób odpowiedzialnych za kontrolę finansową i przygotowanie danych sprawozdawczych – zarówno w państwowych, jak i samorządowych jednostkach budżetowych. W przypadku jst szczególnie zapraszamy do uczestnictwa pracowników wydziałów finansowych, budżetu, księgowości oraz referatów, nadzorujących realizację dochodów i wydatków budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 19 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl-lodz.pl do 28 sierpnia 2025 r.