• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zmiana zasad nadzoru, sprawozdawczości i prowadzenia rejestru form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. W związku z realizacją zadań związanych z rodzinnym kapitałem opiekuńczym

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego zostaną omówione założenia rodzinnego kapitału opiekuńczego w kontekście organizacji i finansowania uczestnictwa dzieci w wieku do lat 3. w instytucjonalnych formach opieki, prowadzonych przez samorządy i inne osoby prawne i fizyczne. Prowadząca wskaże działania, konieczne do wdrożenia przez instytucjonalne formy opieki, jak również przez jst jako organ rejestrowy. Ponadto omówi zasady rejestracji wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów (RKZ-1), informacji o zmianie danych w rejestrze (RKZ-2) oraz sprawozdania z działalności (RKZ-4) na PIU Emp@tia – dane wymagane do rejestracji oraz odpowie na pytania uczestników.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zdobycie lub ugruntowanie wiedzy z zakresu:

  • Założeń rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz zasad dofinansowania form opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów od dnia 1 kwietnia 20222r.
  • Ustawowych rozwiązań dotyczących organizacji i dofinansowania opieki nad dziećmi do lat trzech w formie żłobka, klubu dziecięcego oraz dziennego opiekuna.
  • Działań koniecznych do wdrożenia w związku ze zmianami w zasadach dofinansowania pobytu dzieci w instytucjonalnych formach opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech.
  • Zmian w rejestracji form opieki dla dzieci w wieku do lat trzech.
  • Instrukcji wypełniania wniosków o dofinansowanie form opieki.
  • Rejestracji informacji o zmianie danych, wykreśleniu danych z rejestru.
  • Sprawozdań z działalności żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów.
  • Zadań, uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności podmiotu prowadzącego instytucjonalne formy opieki oraz organu rejestrowego w związku z wdrożeniem systemowego dofinansowania opieki w funkcjonujących i nowotworzonych miejscach opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech (samorządowych i niesamorządowych formach opieki).
  • Znowelizowanego planu nadzoru oraz kontroli organu rejestrowego (wójta, burmistrza, prezydenta) w przypadkach niewywiązywania się z obowiązku obniżenia opłaty tzw. czesnego lub innych nieprawidłowościach, w szczególności niezgodności przekazywanych danych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Ustawowe warunki nabywania prawa do rodzinnego kapitału opiekuńczego lub dofinansowania form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech - zadania rodziców/prawnych opiekunów oraz podmiotów świadczących usługę form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech.
  2. Ustalenie prawa do dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
  3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podmiotem w ustaleniu kwoty dofinansowania do żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna.
  4. Zakres przedmiotowy wniosku o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
  5. Obowiązki podmiotu prowadzącego formy opieki w związku z wprowadzeniem dofinansowania obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym, przez dziennego opiekuna.
  6. Obieg elektronicznej obsługi powiadamiania podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, dziennego opiekuna o wysokości dofinansowania, bezgotówkowym systemie przekazywania dofinansowania.
  7. Dostosowanie opłaty za pobyt dziecka w żłobku/klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna z uwzględnieniem kwoty przyznanego dofinansowania.
  8. Udostępnienie przez ZUS żłobkowi, klubowi dziecięcemu, podmiotowi zatrudniającemu dziennego opiekuna albo dziennemu opiekunowi prowadzącemu działalność na własny rachunek informacji o przyznaniu albo odmowie przyznania dofinansowania na dziecko umieszczone w placówce albo u dziennego opiekuna na wskazany odpowiednio w rejestrze albo wykazie adres poczty elektronicznej.
  9. Upoważnienie, pełnomocnictwo do przetwarzania i przekazywania danych osobowych w związku z wdrożeniem systemu rejestracji i aktualizowania informacji obejmujących dane wrażliwe i do operowania tymi danymi.
  10. Sposób i termin przekazywania dofinansowania do podmiotu świadczącego opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech (samorządowego i prywatnego).
  11. Zmiany w systemie i wysokości wnoszenia opłaty rodziców za pobyt dziecka w żłobku/klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna z uwzględnieniem przyznanej kwoty dofinansowania – regulacja przekazywanych form dofinansowania podmiotom realizującym zadania opieki nad dziećmi do lat trzech, zmiany wynikające z miesięcznych sprawozdań oraz zwrotów nadpłaconych kwot od dnia przyznanego dofinansowania.
  12. Instrukcja rejestracji wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów RKZ-1 na PIU Emp@tia – dane wymagane do rejestracji.
  13. Instrukcja rejestracji informacji o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów RKZ-2 na PIU Emp@tia.
  14. Instrukcja rejestracji sprawozdania z działalności żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów RKZ-4 na PIU Emp@tia – krok po kroku.
  15. Przypadki wydawania decyzji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w sprawach odmowy przyznania dofinansowania do opłaty za korzystanie z form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, uchylenia lub zmiany prawa do dofinansowania oraz nienależnie pobranego dofinansowania.
  16. Aktualizacja uchwały dotyczącej planu nadzoru nad formami opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech oraz doprecyzowanie form i częstotliwości kontroli, obejmującej dodatkowo zgodność sprawozdawczą podmiotów realizujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat trzech.
  17. Wdrożenie wymaganych zmian w zapisach uchwał rad gmin, określających opłaty za usługi opiekuńcze w gminnych żłobkach, uwzględniających mechanizmy obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
  18. System wyłącznej obsługi elektronicznej zadania dofinansowania form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech na profilu informacyjnym utworzonym w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (decyzje, postanowienia, zawiadomienia, wezwania, zaświadczenia, informacje i inne pisma w sprawie dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna).
  19. Przekazywanie informacji, sprawozdawczość, obsługa finansowa w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresu poczty elektronicznej i rachunku bankowego podmiotu prowadzącego formy opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech, wskazanego odpowiednio w rejestrze.
  20. Przegląd wybranych odpowiedzi, udzielonych przez ustawodawcę na najczęściej zadawane pytania dotyczące realizacji zadania dofinansowania form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech.
  21. Dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy samorządowi, odpowiedzialni za prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów, przedstawiciele organów prowadzących oraz osoby wykonujące zadania zarządcze oraz kierownicze w żłobkach i klubach dziecięcych, opiekunowie dzienni i osoby/podmioty ich zatrudniające, wszystkie osoby zainteresowane tematem szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener, edukator, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 339 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl
do 14 marca 2022 r.