• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i terroryzmowi a organy jednostek samorządu terytorialnego - nowe zadania starostw. Obowiązki jst jako jednostek współpracujących (art. 83 AML)

Ważne informacje o szkoleniu

Wszystkie organy jednostek samorządu terytorialnego są wskazane jako jednostki współpracujące w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dodatkowo starosta powiatu lub prezydent miasta na prawach powiatu sprawują nadzór i kontrolę nad wypełnianiem ustawowych obowiązków przez fundacje i stowarzyszenia a intensywnie rozwijające się regulacje AML, nakładają wciąż nowe obowiązki na te podmioty. Dlatego oferujemy Państwu szkolenie w zakresie obowiązków, które należy znać aby poprawnie móc wykonywać nałożone ustawą zadania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Otrzymanie przez uczestników edytowalnego wzoru instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu wraz z załącznikami - taką instrukcję musi wdrożyć każdy organ JST.
  • Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad prawidłowego zabezpieczenia organizacji przed wykorzystaniem jej do procederu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz zapoznanie się z najczęstszymi uchybieniami i ich potencjalnymi skutkami.
  • Przyswojenie wiedzy w zakresie oceny napotkanego ryzyka, stosowania środków bezpieczeństwa finansowego i wdrożenia instrukcji postępowania oraz zgłaszania nieprawidłowości.
  • Nauka umiejętności w zakresie trafnego interpretowania wymogów prawnych, formalnych i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z tworzeniem i egzekwowaniem przepisów AML.
zwiń
rozwiń
Program

I. Informacja wprowadzające
1. Dlaczego JST powinny znać ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i terroryzmowi?
2. Przyczyny i cel regulacji – zobowiązania międzynarodowe. 
3. Podstawy prawne obowiązku przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
4.  Podstawowe zagadnienia dotyczące prania pieniędzy – definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
5. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu- obszary zagrożeń.
6. Szczególne ryzyka związane z działalnością NGO w kontekście potencjalnego wykorzystania ich do działalności przestępczej.
7. Nowelizacja ustawy z dnia 30 marca 2021 r. – Starostwa.
8. Przekazywanie Generalnemu Inspektorowi informacji wskazanych przez ustawę po nowelizacji, forma i treść przekazywanych informacji. 

II. JST jako jednostka współpracująca
1. Czym jest jednostka współpracująca w ustawie.
2. Współpraca i wymiana informacji z Generalnym Inspektorem. 
3. Sporządzanie krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz strategii przeciwdziałania tym przestępstwom. 

III. Zawartość instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa i podstawowe definicje 
1. Wymóg prawny instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa.
2. Elementy składowe instrukcji.
3. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i jego treść.
4. Osoby odpowiedzialne w organizacji.
5. Omówienie przykładowych podejrzanych transakcji i zasad działania.
6. Omówienie środków zapobiegania przestępstwom.
7. Realizacja zobowiązań - zasady gromadzenia i przekazywania informacji.
8. Informacje podlegające obowiązkowi przekazania. 
9. Rejestr powiadomień.
10. Wymiana informacji o przekazaniu lub pozyskaniu informacji w trybie przewidzianym w ustawie – przekazanie informacji zwrotnej.
11. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z instrukcją.

IV. Zawartość procedury AML instytucji obowiązanej i podstawowe definicje 
1. Procedura AML – części składowe. 
2. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w instytucjach obowiązanych.
3. Omówienie środków bezpieczeństwa finansowego i ich zakres. 
4. Osoba na eksponowanym stanowisku politycznym. 
5. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. 
6. Ochrona sygnalistów.

V. Nadzór nad instytucjami obowiązanymi, przebieg kontroli i kary
1. Kompetencje i zadania organu nadzoru. 
2. Uchwała Rady Ministrów: Strategia przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. 
3. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy. 
4. Tryb i zakres ustawowy podmiotów przeprowadzających kontrolę.
5. Przygotowanie i przeprowadzenie kontroli.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Członkowie organów jednostek samorządu terytorialnego oraz spółek komunalnych, sekretarze, skarbnicy, audytorzy, kontrolerzy, radcy prawni i inni pracownicy urzędów odpowiedzialni za sprawy związane z zapobieganiem praniu pieniędzy i terroryzmowi oraz działania antykorupcyjne.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, doktor nauk prawnych i adiunkt w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, członek organów nadzorczych, praktyk od ponad 10 lat zajmujący się kompleksową obsługą prawną podmiotów gospodarczych, wdrażaniem procedur sygnalizowania nieprawidłowości, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz procedur antykorupcyjnych, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła z wyróżnieniem kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy i terroryzmowi. Dysponuje ogromnym doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi. Należy do Stowarzyszenia Praktyków Compliance.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 17 lipca 2023 r.