Inwentaryzacja 2025 w jsfp – zasady, dokumentacja, rozliczenia, przydatne wzory. 2 dniowe zajęcia dla praktyków

szkolenie w formule on-line

polecamy szkolenie
Cena: 659 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 6 listopada 2025 r. cena wynosi 609 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Zbliżający się koniec roku to w jednostkach sektora finansów publicznych okres przygotowań do zamknięcia ksiąg rachunkowych a inwentaryzacja stanowi ich kluczowy element. Aby proces inwentaryzacji przebiegł sprawnie, zgodnie z przepisami i bez ryzyka błędów, niezbędne jest dobre zaplanowanie, uporządkowanie procedur i zaangażowanie odpowiednich osób na każdym etapie działań.
W jsfp inwentaryzacja jest przeprowadzana w celu sprawdzenia czy stan aktywów i pasywów, który wynika z ksiąg rachunkowych odpowiada ich rzeczywistym wartościom. Ustaleń tych należy dokonać, aby móc prawidłowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2025 r. W ustawie o rachunkowości nie uregulowano kwestii formalnych oraz technicznych dotyczących przeprowadzenia prac inwentaryzacyjnych. Każda jednostka uwzględniając swoją specyfikę musi zatem samodzielnie określić szczegółowe zasady jej przeprowadzenia.
Dzień I -20 listopada 2025 r.
- Definiowanie i klasyfikowanie składników majątkowych jednostki pod kątem kompletności, zdatności do użytkowania i uzyskiwania korzyści ekonomicznych.
- Ustalanie kwoty nieistotnej stanowiącej o środkach trwałych, pozostałych środkach trwałych czy składnikach niskocennych.
- Pojedynczy i zbiorczy obiekt inwentarzowy zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT) oraz składniki dodatkowe i peryferyjne – specyfikacja oraz ujmowanie w ewidencji księgowej i prezentowanie w wynikach inwentaryzacji.
- Definiowanie i znaczenie terenu strzeżonego.
- Zasady dotyczące znakowania składników majątkowych i pól spisowych.
- Prowadzenie ewidencji pozabilansowej składników majątkowych stawianych w stan likwidacji, obcych, dzierżawionych czy przekazanych/otrzymanych do używania.
- Rozwiązania stosowane w sytuacji ujawnienia/braku składnika majątkowego – przyjmowanie na stan/zdjęcie ze stanu.
- Obowiązek dokonywania przeglądu składników majątkowych pod względem kompletności, zdatności i przeznaczenia na potrzeby jednostki – przykładowy protokół.
- Procedury przy likwidacji składników zużytych, zniszczonych, zbędnych i nienadających się do dalszego użytkowania – zasady, dokumentacja i przykładowe księgowania.
- Zarządzenie w sprawie powołania Komisji Kwalifikacyjnej, Komisji Likwidacyjnej, Komisji Kasacyjnej, czy komisji wspólnej – powołanie, zasady działania, przykładowe zarządzenie i regulamin.
- Zasady skutecznego powierzania mienia pracodawcy, odpowiedzialności i wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie jednostki – przykładowe powierzenia, oświadczenia i umowy.
- Powołanie członków komisji inwentaryzacyjnej i wyłonienie przewodniczącego oraz przypisanie im praw i obowiązków.
- Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej – przykładowy protokół z załącznikami.
- Spis z natury – praktyczne wskazówki dotyczące technik przeprowadzania spisów z natury i zasad wypełniania arkuszy spisu z natury.
- Dbałość o przygotowanie druków, urządzeń pomiarowych i czytników.
- Kompletowanie składników i odnoszenie na miejsca pierwotne.
- Osoby odpowiedzialne za analizowanie i aktualizowanie wewnętrznych procedur.
- Główny księgowy jako osoba inicjująca proces inwentaryzacji – przykładowy wniosek głównego księgowego składany do kierownika jednostki.
- Wydanie zarządzenia w sprawie inwentaryzacji – przykładowe zarządzenie z instrukcją i załącznikami.
- Dyskusja
Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cena: 659 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 6 listopada 2025 r. cena wynosi 609 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 14 listopada 2025 r.