• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

KSeF i e-faktury - wdrożenie w jst, aspekty prawne i organizacyjne

Miejsce
Internet
Termin
16 października 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
409/445 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do 2 października 2025 r. obowiązuje cena 409 PLN netto/os.

 

Zapraszamy na szkolenie, podczas którego przekażemy praktyczne informacje o zagadnieniach związanych z procesem wdrożenia e-faktur w jednostkach samorządu terytorialnego wraz z poznaniem modelowego układu podziału obowiązków

Ważne informacje o szkoleniu
  • Podczas proponowanego szkolenia przedstawiona zostanie problematyka dotyczącą Krajowego Systemu e-Faktur oraz faktur ustrukturyzowanych (tzw. e-faktur), w tym w szczególności kwestii wdrożenia w jednostkach samorządu terytorialnego.
  • Przekazywane informacje będą dotyczyć zasad funkcjonowania nowego sposobu fakturowania (sporządzania, wysyłania oraz odbierania faktur) oraz aspektów, które samorząd powinien uwzględnić w procesie przygotowawczym.
  • Ponadto, omówione zostaną aspekty techniczne, organizacyjne i prawne związane z funkcjonowaniem KSeF, w tym zwłaszcza rodzaje i zakresy uprawnień związanych z korzystaniem z systemu.
  • Ustalimy i określimy również konieczność modyfikacji wewnętrznych procedur, w tym przede wszystkim regulaminów organizacyjnych oraz tzw. procedur centralizacyjnych (wewnętrznych procedur dotyczących rozliczania podatku od towarów i usług), a także omówimy konieczność zmian w umowach i dokumentach.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy w zakresie przewidywanych opcji, umożliwiających przyporządkowanie faktur zakupowych do poszczególnych jednostek organizacyjnych.
  • Zdobycie praktycznych informacji o zagadnieniach związanych z procesem wdrożenia e-faktur w jednostkach samorządu terytorialnego, w szczególności z uwzględnieniem sposobu funkcjonowania JST.
  • Nabycie wiedzy na temat funkcjonujących modeli uprawnień i upoważnień związanych z obsługą KSeF – tak aby możliwe było przyjęcie optymalnych rozwiązań w danej jednostce samorządu.
  • Uzyskanie informacji w zakresie zasadności zmian wzorców zawieranych przez JST umów (w szczególności w odniesieniu do postanowień dotyczących terminów płatności, zasad doręczenia faktur i ich załączników).
  • Zdobycie wiedzy dotyczącej przewidywanych opcji umożliwiających przyporządkowanie faktur zakupowych do poszczególnych jednostek organizacyjnych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Nowy system fakturowania – wprowadzenie oraz zagadnienia ogólne.
  • Podstawy prawne oraz przyjęte terminy wprowadzenia e-faktur.
  • Założenia dotyczące funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur i nowego sposobu fakturowania.
  • Co to jest faktura ustrukturyzowana (tzw. e-faktura)?
  • Różnice pomiędzy fakturami ustrukturyzowanymi a fakturami wystawianymi dotychczas.
  • Specyfika wprowadzania nowych reguł fakturowania – okresy i zasady przejściowe.
  1. Sposoby fakturowania w 2026 r. – jakie rodzaje faktur będą występować w obrocie? 
  • System teleinformatyczny Krajowy System e-Faktur – charakterystyka.
  • Oprogramowanie interfejsowe jako instrument obsługi procesu wystawiania faktur ustrukturyzowanych.
  • Zasady wystawiania faktur – data sporządzenia dokumentu, data wystawienia faktury, termin przesłania do KSEF oraz data otrzymania.
  • Tryby sporządzania e-faktur (w tym przede wszystkim tryb OFFLINE24).
  • Zakres podmiotowy stosowania e-faktur oraz wyłączenia.
  • Wystawianie faktur w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (np. usługi w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, najem i dzierżawa, inne).
  • Obowiązkowe dane i oznaczenia faktur ustrukturyzowanych – jak wystawić fakturę i jakie dane w niej ująć? Pola obowiązkowe i fakultatywne w e-fakturze.
  • Przepisy wykonawcze dotyczące korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
  • Uprawnienia do korzystania z KSEF oraz sposoby ich określenia i nadania.
  • Sposoby autoryzacji i uwierzytelniania.
  • Zasady wystawiania faktur w przypadku awarii lub niedostępności KSEF.
  1. Praktyczne aspekty stosowania faktur ustrukturyzowanych w jednostkach samorządu.
  • Przekazywanie (przesyłanie) e-faktur do KSEF – wysyłka pojedyncza, wysyłka wsadowa, sesje interaktywne.
  • Sposoby doręczenia (przekazywania) e-faktur i załączników do odbiorów (kontrahentów).
  • Czym jest wzór faktury ustrukturyzowanej opublikowany przez Ministerstwo Finansów?
  • Określenie terminu płatności w przypadku faktur ustrukturyzowanych.
  • Rozwiązania dotyczące drobnych zakupów (zakupy w punktach handlowo-usługowych, na stacjach benzynowych, zakupy finansowane z funduszu sołeckiego, zakup artykułów spożywczych).
  • Likwidacja not korygujących.
  • Zasady wystawiania faktur korygujących – uwagi ogólne.
  • Czym jest tzw. identyfikator zbiorczy i jak go stosować?
  • Kody QR na fakturach ustrukturyzowanych.
  • Zmiany w zakresie regulowania płatności, w tym obowiązek stosowania identyfikatora KSEF (w ramach dokonywanych przelewów).
  1. Wdrożenie systemu fakturowania ustrukturyzowanego w JST.
  • Na co należy zwrócić uwagę przygotowując się do wdrażania nowych e-faktur w jednostce samorządu?
  • Proponowany harmonogram wdrożenia KSEF i fakturowania ustrukturyzowanego.
  • Analiza konieczności zmian w obowiązujących umowach oraz stosowanych wzorcach dokumentów (w tym ogłoszeniach w zakresie zamówień publicznych).
  • Przygotowanie merytoryczne pracowników – na co zwrócić uwagę?
  • Weryfikacja konieczności zmian procedur wewnętrznych, w tym tzw. procedur centralizacyjnych.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, główni księgowi i księgowi; wszystkie osoby, zajmujące się wystawianiem faktur w jednostkach administracji publicznej, w szczególności w jst i jednostkach podległych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Partner, radca prawny kierujący Działem Prawa Podatkowego w dużej Kancelarii Prawnej w Poznaniu, szkoleniowiec specjalizujący się w sprawach związanych z rozliczeniami jst oraz spółek komunalnych w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od nieruchomości. W ramach bieżącej praktyki przede wszystkim doradza jednostkom samorządu terytorialnego w sprawach związanych z optymalnym rozliczaniem podatku od towarów i usług, rozliczania zadań powierzanych do realizacji spółkom komunalnych, a także w sprawach realizacji samorządowych projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zewnętrznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do 2 października 2025 r. obowiązuje cena 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.kielce.pl do 10 października 2025 r.