1. Poznaj swoich mieszkańców i dowiedz się, jakie są ich prawdziwe opinie na temat miasta/gminy.
• Jak skutecznie rozmawiać z mieszkańcami, w jaki sposób zachęcać ich do wyrażania opinii na temat życia w mieście/gminie.
• Badania ilościowe i jakościowe. Metody badawcze, dobór próby. Jak przygotować badanie, kogo, o co i w jaki sposób zapytać?
• Budowa kwestionariusza ankiety krok po kroku. Praktyczne wskazówki dla planujących badanie opinii mieszkańców: rodzaje pytań badawczych, najczęstsze błędy ankiety i sposoby ich unikania.
• Różne punkty widzenia w zróżnicowanych grupach mieszkańców: grupy focusowe i wywiady indywidualne. Organizacja i moderacja spotkania.
2. „Jak cię widzą, tak cię piszą”, czyli zadbaj o pozytywny i przyjazny wizerunek urzędu miasta/gminy w oczach mieszkańców.
• Urząd z ludzką twarzą. Rola pracowników urzędu w procesie kształtowania relacji z mieszkańcami.
• Tajemniczy klient, czyli audytor w urzędzie. Metodyka badań, przebieg procesu i oczekiwane efekty. Blaski i cienie tej metody badawczej.
• Standaryzacja procesów obsługi mieszkańca metodą podnoszenia jakości usług świadczonych przez urząd.
3. Zaplanuj swoje działania komunikacyjne skierowane do mieszkańców. Praktyczne przykłady i wskazówki.
• Kanały i narzędzia komunikacji. Nowe kanały i nowe możliwości oraz nowe oblicze znanych mediów.
• Promocja wewnętrzna kluczem do sukcesu wizerunkowego miasta/gminy. Podnoszenie satysfakcji mieszkańców. Mieszkańcy w roli ambasadorów marki terytorialnej (miasta/gminy).
• Komunikacja z mieszkańcami a trendy społeczne. Wrażliwość urzędu na czynniki i sygnały płynące z otoczenia.
• Organizacja spotkań, konsultacji i konferencji. Rola podmiotów opiniotwórczych (mediów) w budowaniu relacji i komunikacji na linii: urząd – mieszkańcy.
• Realizacja projektów społecznie odpowiedzialnych.
4. Poznaj praktyczne przykłady strategicznego planowania działań komunikacyjnych miasta/gminy wobec mieszkańców.
Kultura, sport, NGO, promocja