1. Przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia:
• Organizacja prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych.
• Opracowanie harmonogramu prac dotyczących zamknięcia ksiąg rachunkowych.
2. Rozliczenia na koniec roku:
• Rozliczenie zaliczek udzielonych pracownikom.
• Rozliczenie udzielonych i otrzymanych dotacji.
• Rozliczenie jednostki z właściwym budżetem pozyskanym w ramach działalności odpłatnej i gospodarczej.
• Rozliczenie projektów unijnych.
3. Rozliczenie na przełomie roku:
• Przychody i koszty na przełomie roku (niewydatkowane dotacje i środki unijne).
• Należności i zobowiązania na przełomie roku.
4. Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów:
• Rozliczenia międzyokresowe przychodów (Środki trwałe zakupione z dotacji oraz inne, niezrealizowane dochody, wpłaty 1,5% na działalność OPP).
• Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
5. Księgowania na koniec roku (pod datą 31 grudnia):
• Odsetki za zwłokę.
• Odpisy aktualizujące wartość należności.
• Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
• Zaangażowanie wydatków (środków):
- Roku bieżącego.
- Przyszłych lat.
• Wynagrodzenia płacone w styczniu 2025 roku za grudzień 2024 r.
• Umorzenie i amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym umorzenie i amortyzacja od środków zakupionych z dotacji lub środków unijnych.
6. Inwentaryzacja aktywów i pasywów:
• Zasady i terminy inwentaryzacji.
• Metody inwentaryzacji:
- Spis z natury.
- Uzgodnienie sald z bankami i kontrahentami.
- Weryfikacja sald z dokumentacją źródłową.
• Ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
• Inwentaryzacja środków finansowych niewydatkowanych z dotacji lub projektów unijnych.
7. Uzgadnianie zapisów ewidencji syntetycznej i analitycznej.
8. Uzgadnianie obrotów i sald kont księgi głównej.
9. Przeksięgowania roczne.
10. Sporządzenie ostatecznego zestawienia obrotów i sald oraz trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych.
11. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego – bilansu jednostki wraz z załącznikami:
• Zasady sporządzania bilansu.
• Metody wyceny bilansowej aktywów i pasywów.
• Omówienie poszczególnych pozycji aktywów.
• Omówienie poszczególnych pozycji pasywów.
12. Zasady sporządzania sprawozdania według wzoru „Rachunek zysków i strat” według załącznika nr 6 do Ustawy o Rachunkowości:
• Zasady sporządzania rachunku zysków i strat.
• Sposób ujęcia dochodów w księgach rachunkowych w podziale na poszczególne typy działalności (nieodpłatna, odpłatna, gospodarcza).
• Zasady ewidencji przychodów na kontach grupy „7”.
• Sposób ujęcia wydatków w księgach rachunkowych w podziale na poszczególne typy działalności (nieodpłatna, odpłatna, gospodarcza).
• Zasady ewidencji kosztów na kontach grupy „4”, „5” i grupy „7”.
13. Zasady sporządzania bilansu według załącznika nr 6 do Ustawy o Rachunkowości.
14. Zasady sporządzania Informacji dodatkowej.
15. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych za rok 2024.
16. Jak prawidłowo otworzyć księgi rachunkowe na 2025 r.
17. Sesja pytań.
Kultura, sport, NGO, promocja