• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kontrola podmiotów świadczących usługi asenizacyjne

online
Potwierdzone

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 27 listopada 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie skierowane do pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz osób zajmujących się nadzorem nad firmami świadczącymi usługi asenizacyjne. Celem kursu jest szczegółowe omówienie zasad kontrolowania tych podmiotów, wymagań prawnych oraz najlepszych praktyk zapewniających zgodność działalności asenizacyjnej z obowiązującymi przepisami.

Ważne informacje o szkoleniu

Nowelizacja ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, uszczelniająca system ściekowy nałożyła na samorządy, przedsiębiorców oraz właścicieli nieruchomości nowe obowiązki. Przedmiotem proponowanego szkolenia jest przedstawienie najważniejszych aspektów tej zmiany przepisów. Podczas zajęć prowadzący:
• Omówi obowiązek sprawowania kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy, w tym kwestie kontroli firm odbierających odpady komunalne oraz możliwe do zastosowania sankcje w przypadku braku realizacji wspomnianych obowiązków.
• Wyjaśni, że mimo iż w stosunku do podmiotów świadczących usługi asenizacyjne ustawodawca nie wskazał minimalnej częstotliwości kontroli, to taki obowiązek istnieje i jest elementem nadzoru gminy nad prawidłowym funkcjonowaniem gospodarki nieczystościami ciekłymi. Może on podlegać ocenie realizacji przez WIOŚ.
• Wskaże istotne elementy procedur związanych z przygotowaniem, realizacją i podsumowaniem kontroli podmiotów asenizacyjnych:
- Czy i jak zawiadamiać?
- W oparciu o jakie podstawy prawne realizować?
- Co wchodzi w jej zakres?
- Jakie są możliwe do zastosowania sankcje?

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz niezbędną wiedzę do zaplanowania i przeprowadzenia kontroli podmiotów świadczących usługi asenizacyjne.
• Otrzymasz przykładowe wzory dokumentów, które można wykorzystać w procesie kontroli: zawiadomienia, upoważnienia do przeprowadzenia czynności kontrolnych, protokołu z przeprowadzonych czynności, wniosku o wydanie zezwolenia, uchwały w sprawie wymagań jakie mają spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o zezwolenie.
• Poznasz możliwe do zastosowania sankcje – zarówno w odniesieniu do sprawozdań kwartalnych, jak i nieprzestrzegania warunków określonych w zezwoleniu.
• Dowiesz się:
- Jak zweryfikować sprawozdanie kontrolne?
- Jak wygląda procedura postępowania w przypadku zgłoszenia lub wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu firmy asenizacyjnej?
• Poznasz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:
- Jak postąpić w przypadku ujawnienia firm świadczących usługi asenizacyjne bez wydanego zezwolenia?
- Kto może przeprowadzić kontrolę?
- Czy kontrola można przeprowadzić w miejscu świadczenia usługi – jeśli tak to na jakich warunkach?
- Jaka sankcja za nieprzestrzegania uchwały w sprawie „górnej stawki”?
- Jakie rozporządzenia dotyczą prawidłowego sposobu prowadzenia działalności asenizacyjnej?
- Czy przedsiębiorca może dostarczać nieczystości ciekłe z terenu aglomeracji wodno-ściekowej do oczyszczalni ścieków znajdującej się w innej aglomeracji wodno-ściekowej niż ta, z której pochodzą?

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawa prawna przeprowadzania czynności kontrolnych – przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, prawa ochrony środowiska oraz prawa przedsiębiorców.
2. Kluczowe dla prowadzenia działalności asenizacyjnej rozporządzenia Ministra Infrastruktury:

• W sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych z dnia 12 listopada 2002 roku (Dz.U. 2002 nr 193 poz. 1617.
• W sprawie wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych z dnia 04 sierpnia 2023 (Dz.U. 2023 poz.1716).
3. Podstawa wydania zezwolenia na świadczenie usług asenizacyjnych:
• Uchwała w sprawie wymagań dla przedsiębiorców ubiegających się o wydanie zezwolenia.
• Elementy wniosku o udzielenie zezwolenia.
• Zapewnienie o gotowości przyjmowania nieczystości ciekłych przez stację zlewną.
4. Warunki świadczenia usługi opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i trans-port nieczystości ciekłych stacji zlewnej przez przedsiębiorców posiadających aktualne zezwolenie na opróżniania zbiorników bezodpływowych.
5. Sprawozdanie kwartalne podmiotów odbierających i transportujących nieczystości ciekłe:

• Termin złożenia i adresaci.
• Zakres sprawozdania.
• Załączniki sprawozdania.
• Weryfikacja sprawozdania.
6. Warunki spełnienia obowiązku dostarczania w odpowiednie miejsca nieczystości ciekłych z obszaru nieczystości ciekłych – realizacja art. 7 ust. 6c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
7. Przygotowanie kontroli przedsiębiorców świadczących usługi asenizacyjne:

• Schemat kontroli na stronie BIP urzędu.
• Zawiadomienie o kontroli.
• Upoważnienie.
• Legitymacja służbowa.
• Miejsce przeprowadzania kontroli.
8. Zakres kontroli – realizacja usług zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu:
• Pojazdy asenizacyjne – stan techniczny, zgodność z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, oznako-wanie.
• Zabiegi sanitarne z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej.
• Baza transportowa.
• Miejsca przekazywania nieczystości ciekłych.
9. Protokół – podsumowanie kontroli.
10. Procedury dotyczące wygaszenia oraz cofnięcia zezwolenia.
11. Sankcja z tytułu prowadzenia działalności bez wymaganego zezwolenia.
12. Postępowanie w przypadku ujawnienia prowadzenia działalności z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu.
13. Sankcja z tytułu przekazywania nieczystości ciekłych do nieuprawnionych miejsc.
14. Sankcje dotyczące sprawozdań kwartalnych:

• Nierzetelność.
• Spóźnienie w złożeniu dokumentu.
15. Kiedy można zastosować art. 189 f kodeksu postępowań administracyjnych i odstąpić od nałożenia kar na przedsiębiorców?
16. Podsumowanie.
17. Odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy gmin odpowiedzialni za realizację obowiązków kontrolnych w obszarze nieczystości ciekłych upoważnieni przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Oprócz nich zgodnie z art. 379 ust. 2 prawa ochrony środowiska kontrole sprawować mogą strażnicy gminni – zatem także do nich kierowana jest oferta szkoleniowa. Ponadto prawo dopuszcza przekazanie pewnych zadań własnych – w tym również tych związanych z kontrolami przez gminy na mocy uchwały rady swoim spółkom tak więc i przedstawiciele tych spółek mogą tematem być zainteresowani. Niewykluczony jest także udział samych włodarzy miast i gmin jako organów ochrony środowiska odpowiedzialnych za realizację kontroli.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

W latach 2014-18 sprawował funkcję wójta. W roku 2015 w kierowanym przez Niego urzędzie miała miejsce kontrola NIK dotycząca gospodarowania nieczystościami ciekłymi. Od 2019 roku współpracuje w obszarze gospodarki odpadami z PHU IMPEX. Ponadto pełnił rolę eksperta z dziedziny nieczystości ciekłych i gospodarki odpadami współpracując z AMM Systems oraz Ściekami Polskimi Sp. o.o.. Od marca 2023 roku odpowiada za dział Nieczystości ciekłe w Agencji Wspierania Ochrony Środowiska, a dodatkowo od września 2023r. pełni funkcję Dyrektora Akademii Edukacji Środowiskowej. Bardzo blisko współpracuje z organizacjami i stowarzyszeniami samorządowymi. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt przeprowadzonych webinarów dotyczących tematyki nieczystości ciekłych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 27 listopada 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 grudnia 2024 r.