1. Zestawienie regulacji prawnych w systemie zamówień publicznych – obowiązek stosowania procedur ujętych w ustawie pzp.
2. Opis przedmiotu zamówienia - odpady.
3. Procedury zamówień publicznych, gdzie przedmiotem zamówienia są odpady
• Komunalne.
• Niebezpieczne.
• „Nielegalne”.
4. Wstępna analiza możliwych warunków udziału w postępowaniu, gdzie przedmiotem zamówienia są odpady.
5. Uprawnienia, kwalifikacje, doświadczenie – podstawy wykluczenia z postępowania w oparciu o opis przedmiotu zamówienia.
6. Kodeks cywilny – wybrane a czasami zapomniane przez Zamawiającego wymagania.
7. Przygotowanie do postępowania – komisja przetargowa.
8. Schematy rozwiązań organizacyjnych – ćwiczenia praktyczne.
9. Analiza procedur, rozwiązań organizacyjnych uczestników kursu przesłanych przed rozpoczęciem kursu lub w jego trakcie (dzień I).
DZIEŃ II – 5.08.2025 r
Przygotowanie postępowania objętego trybami wynikającymi z ustawy pzp. Specyfika wymagań i praktyczne ich zastosowanie. Zamówienia publiczne o wartości poniżej progów unijnych oraz o wartości równej lub powyżej progów unijnych. Etap przygotowania SWZ, załączników, analizy potrzeb i wymagań.
Kolejny dzień szkoleniowy to zestawienie kluczowych zagadnień pod kątem wymagań opartych na procedurach realizowanych na podstawie ustawy pzp. Zostaną przedstawione wybrane przez prowadzącego kwestie związane z przygotowaniem postępowania, wyborem trybu i wpływu na możliwy efekt. Zostaną omówione aspekty uproszenia procedur zamówień publicznych, skrócenia czasu na ich przygotowanie i prowadzenie a także kluczowe elementy przygotowywania specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) z załącznikami oraz treść ogłoszenia o zamówieniu.
W trakcie szkolenia pojawią się ćwiczenia oraz możliwość omówienia przygotowanej – udostępnionej przez uczestników KURSU SWZ, ogłoszenia czy wybranych załączników, gdzie przedmiotem zamówienia są odpady (komunalne, niebezpieczne i „nielegalne”).
1. Etap przygotowania do postępowania w procedurach objętych trybami wynikającymi z ustawy pzp.
2. Dobór trybu postępowania – wstępne konsultacje rynkowe lub negocjacje w trakcie postępowania.
3. Opis przedmiotu zamówienia – gdzie przedmiotem zamówienia są odpady. Zasady sporządzania. Dowody konkurencyjności postępowania. Wady opisu przedmiotu zamówienia.
4. Etap przygotowania do postępowania: analiza potrzeb i wymagań, wstępne konsultacje rynkowe, zmiany w umowach planowane na etapie przygotowania do postępowania, obliczenie wartości zamówienia.
5. Zestawienie wyroków KIO, sądów związanych z odpadami.
6. Wybór trybu oraz jego wpływ na: opis przedmiotu, kryteria oceny ofert, zapisy w umowie.
7. Punkty kluczowe na etapie przygotowania do postępowania – przykładowa dokumentacja, gdzie przedmiotem zamówienia są odpady (komunalne, niebezpieczne i „nielegalne”).
8. Omówienie przykładowej SWZ przesłanej przez uczestnika szkolenia – praktyczne podpowiedzi – lista kontrolna dobrze przygotowanej dokumentacji postępowania. Przykłady przesłane przez uczestników szkolenia.
9. Przygotowanie i prowadzenie postępowania przy braku środków na realizację zamówienia. Jak zaoszczędzić czas trwania postępowania i przyspieszyć zawarcie umowy (postępowania poniżej i powyżej progu unijnego)?
10. Modelowe rozwiązania usprawniające system zamówień publicznych w jednostce.
11. Analiza dokumentacji postępowania, ogłoszenia o zamówienia czy rozwiązań organizacyjnych uczestników kursu przesłanych przed rozpoczęciem kursu lub w jego trakcie (dzień I lub dzień II).
DZIEŃ III – 5.08.2025 r.
Prowadzenie postępowania w oparciu o wymagania ujęte w ustawie pzp. Wybrane elementy postępowania - odpady. Odwołanie. Realizacja umowy. Czego unikać, a jakie rozwiązania zabezpieczają wykonanie umowy w sposób zgodny z wymaganiami ustawy pzp?
Ostatni dzień to omówienie wybranych zagadnień z zakresu prowadzenia postępowania oraz realizacji umowy. Zestawienie przykładowych dokumentów wymaganych w procedurze zamówień publicznych połączone z harmonogramem czasowych prowadzonego postępowania i realizacją umowy. Prezentowanie kluczowych decyzji w prowadzonym postępowaniu oraz realizacji umowy będzie poparte przykładowymi dokumentami lub schematem postepowania przy: otwarciu ofert, decyzji o odrzuceniu oferty, żądaniu wyjaśnień, przypadku rażąco niskiej ceny, żądaniu uzupełnienia dokumentów, informacji o unieważnieniu, wybór oferty, ogłoszeniu o wynikach, itp. Omówione zostaną także wybrane wymagania dotyczące procedury odwoławczej (zestawienie najczęściej występujących zarzutów, gdzie przedmiotem zamówienia są odpady). Poruszone zostaną elementy realizacji umowy w zamówieniach publicznych, możliwości jej zmiany oraz zasady dokumentowania podejmowanych decyzji. Analiza dokumentacji przesłanej przez uczestników kursu wzmocni tą część praktycznymi przykładami.
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia. Jak uniknąć postępowań z „małą” ilością ofert?
2. Czy brak ofert w postępowaniu jest przesłanką do wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki? Niebezpieczeństwo naruszenia przepisów i zasad określonych w ustawie pzp.
3. Tajemnica przedsiębiorstwa w postępowaniu – ocena skuteczności zastrzeżenia. Tryb odtajnienia. Konsekwencje naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Orzecznictwo KIO, wyroki sądów, opinie ekspertów.
4. Warunki podmiotowe udziału w postępowaniu. Podmiotowe środki dowodowe – forma, treść, wyjaśnienia, uzupełnienia. Przedmiotowe środki dowodowe w ofercie.
5. Omyłki – błędy – wprowadzenie w błąd Zamawiającego. Lista kontrolna.
6. Przedmiotowe środki dowodowe. Forma, zawartość, wystawcy, aktualność, wyjaśnienia, uzupełnianie.
7. Wyjaśnienia treści oferty. Granice dopuszczalności. Rażąco niska cena – tryb, wezwanie, odstąpienie od procedury, dowody. Kiedy odrzucić na podstawie udzielonej odpowiedzi?
8. Omówienie wybranych case’ów, które są aktualnie problematyczne w systemie zamówień publicznych. Orzecznictwo KIO, wyroki sądów, opinie ekspertów – gdzie przedmiotem zamówienia są odpady.
9. Procedura odwoławcza – punkty kluczowe
10. Realizacja umowy – wymagania dodatkowe, wynikające z wybranego trybu postępowania, złożonej oferty i SWZ. Czy załącznikiem do umowy może być SWZ?
11. Wymagania dotyczące realizacji umowy – obowiązki wynikające z ustawy pzp oraz k.c.
12. Lista sprawdzająca realizację umowy – weryfikacja realizacji umowy także przesłanych przez uczestników kursu.
13. Panel dyskusyjny – odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Podsumowanie kursu.
Test sprawdzający wiedzę.