• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rejestracja przez gminy obywateli Ukrainy, przybyłych do Polski po 24 lutego 2022 r. W związku z konfliktem zbrojnym w ich kraju

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu dotyczącym rejestracji przez gminy obywateli Ukrainy (Uchodźców wojennych - UKR), przybyłych do Polski 24 lutego 2022 r. w związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie. Podczas spotkania wskażemy procedury dotyczące meldowania tych cudzoziemców oraz zasady meldowania i nadawania numeru PESEL pozostałym obywatelom Ukrainy, niespełniającym warunków specustawy. Prowadząca, praktyk z wieloletnim doświadczeniem, omówi kwestie problematyczne i zwróci uwagę na najistotniejsze aspekty stosowania nowych przepisów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzyskanie niezbędnej wiedzy dotyczącej praktycznego stosowania przez gminy w odniesieniu do uchodźców z Ukrainy przepisów z zakresu rejestracji cudzoziemców i legalizacji ich pobytu w świetle przepisów specustawy.
  • Omówienie szczególnych zasad legalizacji pobytu obywateli Ukrainy (i pozostałych uchodźców wojennych z Ukrainy), którzy wjechali na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od dnia 24 lutego 2022 r. w świetle przepisów SPECUSTAWY, w tym składania wniosku, wymogów dotyczących fotografii, pobrania odcisków palców.
  • Przedstawienie zasad dotyczących nadawania numeru PESEL oraz wydawania zaświadczeń z RM i Rejestru PESEL.
  • Przybliżenie problematycznych aspektów związanych z praktycznym stosowaniem przepisów, uzyskanie dostępu do materiałów szkoleniowych, pomocnych przy wykonywaniu obowiązków w zakresie legalizacji pobytu obywateli Ukrainy.
zwiń
rozwiń
Program

I. Omówienie szczególnych zasad legalizacji pobytu obywateli Ukrainy (i pozostałych uchodźców wojennych z Ukrainy), którzy wjechali na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od dnia 24 lutego 2022 r. (SPECUSTAWA):
1. Rejestracja ww. cudzoziemców przez gminy:

  • Omówienie wniosku i zasad jego wypełniania.
  • Zasady składania wniosku – wymóg osobistego działania.
  • Zasady składania wniosku w imieniu małoletnich – osoby uprawnione i obecność małoletniego.
  • Opiekun tymczasowy – zasady ustalania.
  • Fotografia dołączana do wniosku – wymogi i zasady funkcjonowania punktów fotograficznych.
  • Pobranie odcisków palców – wymogi i zasady pobierania odcisków.
  • Rejestracja cudzoziemca – 4 elementy:
  • nadanie numeru PESEL – wydanie powiadomienia o jego nadaniu,
  • potwierdzenie profilu zaufanego,
  • rejestracja w RDO,
  • wpis danych uchodźcy do RDK.
  • Odmowa nadania numeru PESEL w formie decyzji administracyjnej.

2. Rejestry w sprawach uchodźców wojennych z Ukrainy- zakres i wymiana danych.
3. Przedłużenie z mocy prawa dotychczasowych zezwoleń pobytowych i dokumentów pobytowych dla obywateli Ukrainy.
4. Zasady meldowania i nadawania numeru PSESEL pozostałym uchodźcom z Ukrainy, nie spełniających warunków specustawy – stosowanie decyzji wykonawczej UE.
II. Meldowanie pozostałych cudzoziemców:
1. Sposoby wykonywania obowiązku meldunkowego – elektroniczne, osobiste, e-usługą transakcyjną, przez pełnomocnika.
2. Dokumenty do zameldowania wymagane od cudzoziemców.
3. Pisownia nazwisk cudzoziemców.
4. Zakres gromadzonych danych, w tym dane na podstawie oświadczenia.
5. Legalny pobyt.
6. Wydawanie zaświadczeń o zameldowani/wymeldowaniu.

  • z urzędu,
  • na wniosek.

7. Opłata za zaświadczenia
8. Meldowanie decyzją administracyjną – art. 31.
III. Meldowanie obywateli UE i CUE:
1. Meldowanie obywateli Zjednoczonego Królestwa i członków ich rodzin – beneficjentów umowy wystąpienia.
2. Meldowanie obywateli Zjednoczonego Królestwa i członków ich rodzin – pozostałych.
3. Meldowanie cudzoziemców- członków rodzin obywateli RP.
4. Meldowanie cudzoziemców z krajów trzecich.
IV. Zasady nadawania numeru PESEL:
1. Nadawanie numeru PESEL z urzędu i na wniosek.
2. Odmiejscowienie złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
3. Forma i tryb złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
4. Dokumenty do wniosku.
5. Podstawy prawne nadania numeru PESEL na wniosek.
6. Tryb realizacji wniosków o nadanie numeru PESEL, które budzą wątpliwość.
7. Powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
8. Działanie przez pełnomocnika 
9. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
V. Wydawanie zaświadczeń z RM i Rejestru PESEL:
1. Odmiejscowienie wydawania zaświadczenia z rejestru PESEL.
2. Wydanie zaświadczenia z Rejestru Mieszkańców.
3. Forma i tryb złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia z rejestru PESEL lub Rejestru Mieszkańców.
4. Opłata skarbowa i zwolnienia.
5. Przeprowadzenie postępowanie wyjaśniającego.
6. Potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
VI. Zmiany w ustawach o ewidencji ludności i o dowodach osobistych w 2022 r. - w tym w szczególności nowe e-usługi transakcyjne.
VII. Odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy gmin/miast realizujący zadania zlecone z zakresu dowodów osobistych, rejestracji nr PESEL, ewidencji ludności, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, doświadczony trener, od 15 lat zajmuje się nadzorem nad realizacją przez gminy zadań z zakresu spraw obywatelskich. Prowadziła wiele szkoleń z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych i USC. Wysoko oceniany wykładowca.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 299 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl
do 28 marca 2022r.