1. Wprowadzenie do szkolenia.
2. Najważniejsze reguły i zasady profesjonalnej obsługi klienta:
• Jakość obsługi klienta w urzędzie: jak jest, a jak być powinno?
• Rola i znaczenie odkrywania, zaspokajania i przekraczania oczekiwań klientów w urzędzie- nie wiele trzeba, aby nasza wiarygodność była niepodważana.
• Rola przekonań w podejściu do klienta i jakości obsługi - sposoby odkrywania i zaspokajania potrzeb.
• „Trudny klient”- charakterystyka.
3. Budowanie pozytywnych relacji w kontakcie z klientem:
• Nastawienie fundamentem pozytywnych relacji.
• Co pożądane, a co niedozwolone w kontaktach z klientami?
• Elastyczność w kontaktach z klientami - pamiętaj wszystko ma swoje granice.
• Metoda Super: Skuteczność, Upewnianie, Prezencja, Empatia, Reakcja.
4. Psychologia obsługi klienta:
• Rozpoznawanie psychologicznej sylwetki klienta w urzędzie.
• Typologia klientów.
• Osobowościowa geneza „trudnego klienta”.
• Style zachowań klientów.
• Procesy decyzyjne klientów, rola wartości, potrzeb i dążeń.
• Sposoby postępowania z różnymi klientami w urzędzie.
5. Podstawy prawidłowych relacji interpersonalnych w kontakcie z klientem:
• Trafne spostrzeganie i ocena innych.
• Fazy kontaktu z klientem i niezbędne kompetencje w poszczególnych fazach:
o nawiązane kontaktu (subiektywizm oceniania innych, dostrajanie, kontrola komunikacji niewerbalnej, budowanie relacji),
o identyfikacja typu, sytuacji i dążeń klienta (techniki zadawania pytań, trafna ocena innych, kontrola komunikacji werbalnej, aktywne słuchanie, przeciwdziałanie błędom w komunikacji),
o prezentacja rozwiązania zgodnie z uprawnieniami urzędu (mocna prezentacja, budowanie argumentacji, przekonywanie),
o reakcja na obiekcje (kontrola emocji, kontrola komunikacji niewerbalnej, asertywne komunikowanie się, techniki wywierania wpływu, negocjacje cenowe),
o zamknięcie kontaktu (techniki zamknięcia, reakcja na manipulację, budowanie relacji, techniki wywierania wpływu).
6. Manipulacje ze strony klientów w urzędzie - rozpoznawanie i przeciwdziałanie:
• Istota manipulacji i perswazji.
• Model przetwarzania informacji i elementy filtrujące informację.
• Technika dostrajania i prowadzenia.
• Moc i magia słowa.
• Celowość nieprzestrzegania regulaminów przez klientów- zestaw praktycznych wskazówek dla pracowników urzędu.
7. Trudne sytuacje w kontaktach z klientami w urzędzie:
• Diagnoza zarzutów klienta.
• Geneza sytuacji trudnych, czyli jak działać, gdy klient wie lepiej?
• Rozróżnianie zarzutów rzeczywistych od pozornych.
• Uprzedzanie i rozwiązywanie obiekcji i zastrzeżeń klienta.
• Rozpoznawanie i radzenie sobie z manipulacjami.
• Pomyślne rozwiązania sytuacji trudnych.
• Narzędzia asertywności i ograniczania skutków stresu.
8. Etapy rozwiązywania zastrzeżeń zgłaszanych przez klientów:
• Identyfikacja problemu klienta:
o sytuacja z klientem zdenerwowanym,
o sytuacja z klientem roszczeniowym,
o sytuacja z klientem aroganckim i krzyczącym,
o sytuacja z klientem, który wie lepiej.
• Ustalanie celu działania.
• Techniki i narzędzia służące do poszukiwania rozwiązań.
• Wdrożenie rozwiązań.
9. Rozładowywanie sytuacji i uspokajanie zdenerwowanego klienta:
• Zarzuty, uwagi, ataki i obiekcje klienta. Jak podchodzimy do nich zwykle (konfrontacja), a jak należy to robić?
• Podstawowe metody rozładowywania napięcia i uspokajania zdenerwowanego rozmówcy.
• Techniki przekonywania klienta, że mimo iż pracujemy w urzędzie, zrobimy wszystko, by mu pomóc.
• Metody budowania zrozumienia i zaufania.
10. Dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników.
Rozwój osobisty