1. Akty prawne:
• Ustawa z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 27 grudnia 2007r. w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich,
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 7 grudnia 2001r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi,
• Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego i jej nowelizacja ustawą z 31 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
2. Wniosek i wymagane dokumenty:
• osoby upoważnione do złożenia wniosku,
• akt zgonu lub inny dokument urzędowy stwierdzający zgon,
• wskazanie przyczyny zgonu lub przedłożenie dokumentu czy zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, wymienionej w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 6 grudnia 2001r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych, w przypadku których stwierdzenie zgonu wymaga szczególnego postępowania ze zwłokami osób zmarłych na te choroby,
• pełnomocnictwa i upoważnienie dla firmy pogrzebowej, oświadczenia.
3. Wymagania techniczne i sanitarne dla środków transportu.
4. Opinia Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
5. Terminy rozpatrzenia wniosku. Opłaty od wniosku.
6. Wydanie decyzji administracyjnej.
7. Decyzja w sprawie przekazania zwłok do celów naukowych.
8. Obowiązek starosty w zakresie powołania osoby do stwierdzenia zgonu i ustalenia jego przyczyny, kto pokrywa koszty, realizacja obowiązku, przetarg, umowa z lekarzem.
9. Projekt ustawy o stwierdzaniu, dokumentowaniu i rejestracji zgonów z 2019r.
10. Problemy ze stwierdzaniem zgonu w czasie epidemii.
11. Organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych jako zadanie powiatu.
12. Komentarze i orzecznictwo.
USC, ewidencja ludności, dowody osobiste