• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Procedury zdejmowania ze stanu składników zniszczonych, zużytych, uszkodzonych, przeterminowanych lub postawionych do sprzedaży czy nieodpłatnego przekazania w jsfp w 2025. Jak zgodnie z przepisami gospodarować mieniem w praktyce? Niezbędna dokumentacja. Przydatne wzory i praktyczne rozwiązania. Najczęstsze nieprawidłowości

Miejsce
Internet
Termin
29 października 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 15 października 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie gospodarowanie składnikami majątkowymi Jednostek Sektora Finansów Publicznych, w szczególności majątkiem zbędnym i nienadającym się do użytku.

Ważne informacje o szkoleniu

Jednostki sektora finansów publicznych są zobligowane do należytego gospodarowania mieniem, tak by rozporządzać wyłącznie składnikami majątkowymi, które są sprawne i zdatne do faktycznego użytku. Przed przygotowaniem się do inwentaryzacji warto przejrzeć i zweryfikować majątek jednostki, by pozostał na stanie jedynie ten, który nadaje się do dalszego użytkowania.

Podczas proponowanego szkolenia:

  • Omówimy regulacje prawne i prawidłowe postępowanie w zakresie gospodarowania składnikami majątkowymi jednostki państwowej i samorządowej – w szczególności procedur dotyczących zdejmowania ze stanu składników zniszczonych, zużytych, uszkodzonych, przeterminowanych lub postawionych do nieodpłatnego przekazania po zmianach.
  • Zweryfikujemy stosowne zapisy dotyczących należytego gospodarowania mieniem i zdejmowania ze stanu składników majątkowych m.in. polityce rachunkowości.
  • Zaprezentujemy najczęstsze nieprawidłowości i sposoby zapobiegania im.
  • Przeanalizujemy na konkretnych przykładach, jak należy gospodarować składnikami mienia, w jaki sposób zdejmować ze stanu składniki zużyte, uszkodzone czy przeterminowane lub postawione do nieodpłatnego przekazania w jednostkach sektora finansów publicznych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy, jak należy właściwie i zgodnie z prawem gospodarować mieniem, jak skutecznie wdrożyć procedury postępowania w zakresie gospodarowania mieniem.
  • Możliwość sprawdzenia, czy nasza jednostka prawidłowo zarządza majątkiem zgodnie z przepisami ustaw o samorządzie terytorialnym czy finansach publicznych, w szczególności czy nie posiada na stanie rzeczowych składników mienia ruchomego, które z różnych względów nie przynoszą już korzyści ekonomicznych jednostce, są zniszczone, zużyte, zbędne i nie nadają się do dalszego wykorzystania.
  • Uzyskanie wiedzy, jak zgodnie z przepisami prawa w praktyce gospodarować mieniem.
  • Wskazanie właściwych procedur postępowania, najczęstszych nieprawidłowości, a także sposobów zapobiegania m. in. wskazówek i podpowiedzi, kiedy najlepiej dokonywać okresowych przeglądów i jak je stosownie udokumentować.
  • Uzyskanie praktycznych wytycznych, jak należy postąpić ze zbędnymi lub zepsutymi składnikami elektrycznymi czy elektronicznymi.
  • Poznanie rozwiązań użytecznych przy powoływaniu komisji likwidacyjnej, kasacyjnej czy wspólnej.
  • Otrzymanie obszernego materiału w postaci skryptu, obejmującego przydatne w pracy, przykładowe oświadczenia, schematy księgowań oraz zarządzenie w sprawie gospodarowania mieniem ruchomym.
  • Możliwość konsultacji kwestii problemowych, wymiany doświadczeń z trenerem i innymi uczestnikami.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady gospodarowania nieruchomościami oraz mieniem ruchomym w jednostkach samorządu terytorialnego i w państwowych jednostkach budżetowych – omówienie podstaw prawnych.
2. Odpowiedzialność kierownika jednostki za gospodarowanie składnikami majątkowymi jednostki i ustalenie wewnętrznych procedur warunkujących ich stawianie w stan likwidacji.
3. Przesłanki odpowiedzialności i wspólnej odpowiedzialności pracowników za powierzone mienie na zasadach ogólnych i z obowiązkiem wyliczenia się – wzór oświadczenia oraz przykłady umów o przyjęciu odpowiedzialności i wspólnej odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie.
4. Obowiązek dokonania przeglądu i analiza stanu technicznego składników majątkowych pod kątem dalszej przydatności, w tym omówienie przykładowych rozwiązań ze wskazaniem kto ma to robić, w jakich terminach i jakie dokumenty wytworzyć. 
5. Ustalenie wewnętrznych procedur zdjęcia ze stanu składników zbędnych, zużytych, zniszczonych, wadliwych czy przeterminowanych – omówienie poszczególnych etapów.
6. Zarządzenie w sprawie powołania Komisji Kwalifikacyjnej, Komisji Likwidacyjnej, Komisji Kasacyjnej lub komisji wspólnej – zasady działania i dokumentowania oraz przykładowy regulamin.
7. Kontrola majątku jednostki, w tym:
• sposób postępowania ze środkami trwałymi, pozostałymi środkami trwałymi, niskocennymi, użyczonymi czy obcymi,
• opisy na dokumentach źródłowych – tworzenie i obieg dokumentów oraz kontrola merytoryczna, formalno – rachunkowa i wstępna – przykładowe zarządzenie,
• znakowanie składników majątkowych i sposób postępowania przy ich likwidacji,
• wnioski i rekomendacje komisji inwentaryzacyjnej dotyczące sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych a proces likwidacji mienia jednostki. 
8. Skutki odłączenia jednego lub kilku zużytych elementów środka trwałego stanowiącego komplet lub zestaw, czyli jak zmienić zakres obiektu inwentarzowego środka trwałego i jego wartość w ewidencjach jednostki – przykładowe rozwiązania i wzory dokumentów.
9. Zdjęcie ze stanu księgowego i co dalej ze składnikami?:
• sposób dokumentowania możliwych rozwiązań likwidacji składników majątkowych,
• wzory dokumentów, na podstawie których następuje wyksięgowanie z ewidencji księgowej, przeniesienie na konta pozabilansowe i fizyczna likwidacja oraz prezentowanie tych zdarzeń w księgach rachunkowych.
10. Szczególny tryb likwidacji sprzętu wrażliwego, elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia, stanowiącego odpady w oparciu o ustawę o odpadach.
11. Darowizna między samorządowymi jednostkami (wniosek, protokół zdawczo- odbiorczy).
12. Czy możliwa jest sprzedaż składników pracownikom jednostki – na jakich zasadach i czy są ograniczenia funkcyjne?
13. Przykłady nieprawidłowości w gospodarowaniu składnikami majątkowymi jednostki. 
14. Przykładowe zarządzenie w sprawie gospodarowania mieniem ruchom.
15. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy i główni księgowi jednostek sektora finansów publicznych, jednostek podległych i jednostek obsługujących/CUW oraz pracownicy merytoryczni ww. jednostek – właściwi rzeczowo w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, znakowania pól spisowych, tworzenia, obiegu i ewidencjonowania źródłowych dokumentów księgowych, a także pracownicy odpowiedzialni materialnie, wchodzący w skład komisji inwentaryzacyjnych, kontrolerzy spisowi, rachmistrze spisowi, magazynierzy i intendenci, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniu do 15 października 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 24 października 2025 r.