• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zajęcie pasa drogowego – zajęcie klasyczne, zajęcie bez zezwolenia i awaryjne zajęcie pasa drogowego. Zagadnienia specjalistyczne i zaawansowane

Uwaga!

  • Organizacja szkolenia uwzględnienia aktualne wytyczne Ministra Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego o zaostrzonym rygorze sanitarnym.
  • Liczba uczestników została ograniczona z zachowaniem zwiększonego dystansu pomiędzy uczestnikami.
  • Podczas każdorazowego wejścia na salę szkoleniową obowiązuje odkażanie rąk.
  • Osoby uczestniczące w szkoleniu powinny być zdrowe, nie powinny posiadać objawów charakterystycznych dla chorych na Covid-19, nie powinny przebywać w izolacji lub wyznaczonej kwarantannie (dotyczy również członków rodzin).
Cele i korzyści

Zrozumienie zaawansowanych aspektów wydawania decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego:

  • nakładanie się (pokrywanie) się zezwoleń na zajęcie pasa drogowego z innymi postępowaniami,
  • umiejętność zbierania dowodów przy zajęciu pasa drogowego bez zezwolenia (art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych),
  • przepisy regulujące procedurę zajęcia pasa drogowego a presja społeczna,
  • zajęcie pasa drogowego, a organizacja ruchu drogowego, przedłużanie zajęcia pasa drogowego (dopuszczalny zakres i stosowanie),
  • Specjalne tryby: art. 132, 155 i 162 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego w związku z art. 40 ustawy o drogach publicznych.

oraz:

zrozumienie nowelizacji przepisów rozporządzenia z 13 września 2019 roku w kontekście zajęcia pasa drogowego oraz zmian w ustawie o drogach publicznych w sprawach awaryjnych zajęć pasa drogowego po 1 stycznia 2020 roku.

Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z lokalizacją zjazdów publicznych indywidualnych po 13 września 2019 roku,

Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi organami administracji publicznej w tym rola projektanta budownictwa drogowego i rola organu udzielającego zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.

zwiń
rozwiń
Program

1. Decyzja na zajęcie pasa drogowego.

 a. Zasady ogólne,
 b. Tryb wydawania,  
 c. Stosowanie zasad Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

2. Omówienie rodzajów decyzji na zajęcie pasa drogowego.

a. prowadzenie robót w pasie drogowym,
b. umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami 
 zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
c. umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania
 drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
d. zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych,

3. Zasady naliczania opłat za zajęcie pasa drogowego.
4. Rozumienie pojęć:

a. „rzut poziomy”,
b. „powierzchnia reklamy”,
c. „powierzchnia urządzenia infrastruktury”.

5. Podmioty objęte zwolnieniem z opłat za zajęcie pasa drogowego.
6. Zasady naliczania opłaty za powierzchnie +/- 1,0 m2 .
7. „Techniki” unikania opłat za zajęcie pasa drogowego – próby rozwiązania problemu.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

8. Koordynacja robót budowlanych w trybie wspierania usług i sieci telekomunikacyjnych.
9. „Wspólny wniosek” o zajęcie pasa drogowego złożony przez kilka podmiotów.
10. Zajęcie pasa drogowego a decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowych (ZRID).

a. zasad rozliczenia opłat w przypadku zmian przebiegu sieci/urządzeń,
b. różne reżimy prawne,

11. Decyzje ostateczne na zajęcie pasa drogowego, a decyzje prawomocne na zajęcie pasa drogowego,

a. Korzystanie z oświadczeń o zrzeczeniu się prawa do wnoszenia odwołania,
b. Cofanie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wnoszenia odwołania i skutki prawne,
c. Wykonywania robót drogowych na podstawie decyzji ostatecznej lecz nieprawomocnej,

12. Uwierzytelnianie dokumentów przy występowaniu o zajęcie pasa drogowego.

a. Rola upoważnionego pracownika organu administracji publicznej,
b. Zasady poświadczania,
c. Reakcje organu administracji publicznej na kopie dokumentów,

13. Zasady wzywania do uzupełniania braków,
14. Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w ciągach dróg położonych na gruntach
 niebędących własnością zarządcy drogi publicznej.

a. Relacje pomiędzy inwestorem z zarządcą drogi publicznej,
b. Pojęcie „prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane”,
c. Właściwe stosowanie przepisów art. 73 ustawy z 13 października 1998 roku przepisy wprowadzające
 ustawy reformujące administrację publiczną,
d. Właściwe stosowanie przepisów „specustawy drogowej” (ZRID).

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

15. Wprowadzenie w pas drogi publicznej

a. Moment wydania decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego,
b. Dokonanie zawiadomień o wprowadzeniu zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu,
c. Podpisanie protokołów przejęcia pasa drogowego i zdania pasa drogowego,

16. Warianty zajmowania pasa drogowego – realizacja robót „w praktyce”.
17. Konsekwencje niewłaściwego wprowadzenia w pas drogowy:

a. Konsekwencje karnoprawne,
b. Sankcje administracyjnoprawne,
c. Konsekwencje praktyczne (realizacyjne).

18. Egzekwowanie oznakowania robót drogowych:

a. Mechanizm organu zarządzającego ruchem na drodze,
b. Mechanizm Policji (organ kontroli ruchu drogowego),
c. Mechanizm zarządcy drogi publicznej.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

19. Elementy kluczowe decyzji na zajęcie pasa drogowego.
20. Rozumienie pojęcia „planu sytuacyjnego z zaznaczeniem granic i wymiarów planowanej
 powierzchni zajęcia pasa drogowego”,
21. Uznaniowy zakres wymagania zatwierdzonej organizacji ruchu na czas robót.

a. Wpływ na ruch drogowy,
b. Ograniczenie widoczności na drodze,
c. Wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów,
d. Wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pieszych,

22. Zajęcie pasa drogowego bez zatwierdzonej organizacji ruchu.

a. Szkic zabezpieczenia robót,
b. Plan zabezpieczenia robót,
c. Oświadczenie o zabezpieczeniu robót.

23. Harmonogram robót drogowych (etapowość).
24. Analiza „modelowych” zajęć pasa drogowego.
25. Właściwy sposób formułowania pełnomocnictw.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

26. Stosowanie specjalnych trybów w sprawach zajęcia pasa drogowego:

a. art. 132 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego,
b. art. 155 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego,
c. art. 162 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego,

27. Wpływ innych postępowań na sprawy dotyczące zajęcia pasa drogowego:

a. „Samowole budowlane” w pasie drogi publicznej.
b. Rozbudowa/rozbiórka obiektów w pasie drogi publicznej.
c. „Czyszczenie” pasa drogi publicznej z elementów niezwiązanych z infrastrukturą drogową.
d. Nakładające się odwołania od decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego.

28. Zajęcie pasa drogowego a zatwierdzona organizacja ruchu drogowego.

a. „Opinie” zarządcy drogi do projektu czasowej organizacji ruchu, a zezwolenie na zajęcie pasa
 drogowego,
b. Respektowanie zatwierdzeń organizacji ruchu drogowego na czas robót dokonanych przez organ
 zarządzający ruchem na drodze,
c. Orzecznictwo Samorządowych Kolegiów Odwoławczych i sądów administracyjnych,

29. Kolizje w zajęciu pasa drogowego.

a. Możliwość wykonywania robót na jednym odcinku pasa drogowego na podstawie dwóch odrębnych
 zatwierdzeń czasowej organizacji ruchu,
b. Możliwość wykonywania robót w pasie drogowym na podstawie jednej zatwierdzonej czasowej
 organizacji ruchu,
c. Koordynacja robót w pasie drogi publicznej,
d. „istnienie zasady pierwszeństwa?”

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

30. Zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia (art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych).
31. Zasady dokumentowania zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia.

a. Skuteczność działań zarządców dróg,
b. Praktyki wykonawców robót drogowych,
c. Wykonywania pomiarów obszaru pasa drogowego zajętego bez zezwolenia,
d. Reguły i dobre praktyki w tworzeniu dokumentacji fotograficznej.

32. Tryb i sposób wydawania decyzji za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia.
33. Kontynuacja naprzemienne zajęć pasa drogowego za zezwolenie i bez zezwolenia.
34. Orzecznictwo samorządowych kolegiów odwoławczych i sądów administracyjnych.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

35. Awaryjne zajęcie pasa drogowego.
36. Jak prawidłowo skompletować dokumenty do wniosku? (wspólna analiza i wskazanie elementów
 szczegółowych).
37. Roboty kwalifikujące się do awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
38. Kto może awaryjnie zajmować pas drogowy?
39. Problematyka uznaniowości zarządcy drogi publicznej w toku akceptacji awaryjnego zajęcia
 pasa drogowego.
40. Rola zarządcy drogi publicznej przy awaryjnym zajęciu pasa drogowego.
41. Rola organu zarządzającego ruchem na drodze przy awaryjnym zajęciu pasa drogowego.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

42. Sposób i zasady egzekwowania prawidłowości wykonywania robót przy awaryjnym zajęciu pasa
 drogowego.
43. Awaryjne zajęcie pasa drogowego w obszarze objętym gwarancją wykonawcy robót drogowych.

a. przenoszenie gwarancji,
b. egzekwowanie warunków wynikających z gwarancji,
c. prace pogwarancyjne,
d. przedłużanie gwarancji po awaryjnych zajęciach pasa drogowego.

44. Weryfikacja prawidłowości pomiaru obszaru drogi publicznej wykorzystywanego na awaryjne
 zajęcie pasa drogowego.
45. „Bierne tolerowanie” przez zarządcę drogi publicznej awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
46. Łącznie „awaryjnych” zajęć pasa drogowego.
47. Wpływ awaryjnego zajęcia pasa drogowego na ruch drogowych i zasady bezpieczeństwa ruchu
 drogowego.
48. Przekwalifikowanie „awaryjnego zajęcia pasa drogowego” w zajęcie pasa drogowego poprzedzone
 zezwoleniem.
49. Reakcje zarządu drogi w przypadku powstawania zagrożeń w bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

50. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie zajęcia pasa drogowego.
51. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia.
52. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie awaryjnego zajęcia pasa drogowego.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

53. Lokalizacja zjazdów z uwzględnieniem nowych warunków technicznych dla dróg obowiązujących
 od 13 września 2019 roku – wpływ na decyzje lokalizacyjne i decyzje na zajęcie pasa drogowego.
54. Rozumienie pojęć zjazdu „istniejącego” i „projektowanego”.
55. Nowa klasyfika
cja i definicje:

a. Zjazd indywidualny – parametry techniczne, podmioty dedykowane, zakres stosowania.
b. Zjazd publiczny – parametry techniczne, podmioty dedykowane, zakres stosowania.

56. Przypadki stosowania nowych przepisów warunków technicznych dla dróg obowiązujących
 od 13 września 2019 roku.
57. Zjazdy publiczne i zjazdy indywidualne w sytuacji usunięcia terminu „linii rozgraniczających
 drogę publiczną”.
58. Zjazd publiczny i zjazd indywidualny w pojęciu „granic pasa drogi publicznej”.
59. Zjazdy publiczne i indywidualne – drogi publiczne,
60. Zjazdy publiczne i indywidualne – drogi wewnętrzne.
61. Zajęcia pasa drogowego na budowę zjazdów indywidualnych i publicznych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Zarządcy dróg publicznych, którzy wydają zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oraz decyzje lokalizacyjne na umieszczanie urządzeń w pasie drogi publicznej, projektanci budownictwa drogowego, inżynierowie ruchu drogowego, pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg gminnych wewnętrznych, pracownicy organów administracji architektoniczno-budowlanej – Starostwa Powiatowe, Urzędy Wojewódzkie, pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze, zarządcy dróg wykonujący roboty w pasach dróg publicznych, inwestorzy inwestycji drogowych, inwestorzy inwestycji niedrogowych ingerujących w geometrię drogi publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, radca prawny, inżynier ruchu drogowego. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, organizacji ruchu drogowego, prawie inwestycji drogowych, prawie i postępowaniu administracyjnym. Aktywny uczestnik systemu zarządzania ruchem na drogach. Projektant zmian w czasowej i stałej organizacji ruchu. Autor opinii prawnych dla zarządców dróg wewnętrznych, zarządców dróg publicznych oraz organów zarządzających ruchem na drogach dotyczących prawidłowości zatwierdzania organizacji ruchu drogowego, opiniowania organizacji ruchu drogowego, kontroli prawidłowości wprowadzania organizacji ruchu oraz zgodności organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami. Autor opinii prawnych dotyczących realizacji procesu inwestycyjnego w drogownictwie. Pełnomocnik w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnych i decyzji na zajęcie pasa drogowego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena:

520,00 zł netto/os. Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W cenie: materiały szkoleniowe, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, serwis kawowy i obiad.

Rabat 10% dla każdej kolejnej osoby zgłoszonej z tej samej instytucji.

Zgłoszenia: Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl,
fax. 914878522 lub poprzez formularz zgłoszenia na stronie www.frdl.szczecin.pl do 25 września 2020 r.