• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego przedstawimy elementy i zasady prawidłowo prowadzonej kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego. Wykładowca omówi m. in. niezbędne dokumenty w kontroli zarządczej, ustalanie celów i zadań w jednostkach samorządu terytorialnego, zarzadzanie ryzykiem, metody nadzorowania jednostek organizacyjnych jst. Przekażemy również informacje jak realizować monitoring kontroli zarządczej oraz kto musi i jak można sporządzić oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzyskanie wiedzy co to jest kontrola zarządcza, kto za nią odpowiada, jakie są wymagane dokumenty i jakie aspekty systemu są najczęściej kontrolowane przez RIO i NIK.
  • Uzyskanie umiejętności jak określać cele i zadania jednostek, mierniki efektywności działania oraz jak stworzyć do wyznaczonych celów i zadań system zarządzania ryzykiem.
  • Przykłady gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników również z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wstęp - kontrola zarządcza w świetle unormowań ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych, w tym:

  • definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki,
  • wymagane uregulowania wewnętrzne,
  • komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (najważniejsze elementy), komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem,
  • kontrola zarządcza, a zakres odpowiedzialności kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników (w związku z delegowanymi zadaniami):
    - za sprawy finansowe,
    - zamówienia publiczne,
    - rachunkowość,
  • wybrane aspekty odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych kierownika jednostki, głównego księgowego i pozostałych pracowników w tym:
    - wybrane czyny,
    - wybrane aspekty prowadzonego postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

2. Dokumenty w kontroli zarządczej:

  • obligatoryjne,
  • zalecane – dobra praktyka,
  • fakultatywne.

3. Monitoring kontroli zarządczej.

4. Nadzór sprawowany w ramach kontroli zarządczej nad jednostkami organizacyjnymi jst:

  • metody bezpośredniego nadzoru,
  • pozostałe mechanizmy kontrolne stosowane w nadzorze,
  • dokumentowanie realizowanego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi.

5. Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:

  • gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (w jakim zakresie może mieć ono zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego),
  • jak wypełniamy oświadczenie – co powinno, a co może zawierać,
  • kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.

6. Podstawa kontroli zarządczej czyli:

  • cele strategiczne i operacyjne,
  • odpowiednie ustalenie zadań – jakie jednostka będzie realizować w danym roku (kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości),
  • osób odpowiedzialnych za ich realizację – zakresy czynności.

7. Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej:

  • różnica między miernikiem, a wskaźnikiem – kiedy je stosujemy, wartości docelowe,
  • główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji,
  • kto przygotowuje mierniki/wskaźniki, kto je zatwierdza,
  • zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami,
  • monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość.

8. Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki:

  • definicja ryzyka,
  • zarządzanie ryzykiem – definicja i sposoby realizacji,
  • metody identyfikacji ryzyk,
  • analiza ryzyk oraz wycena ryzyk w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływu/skutku na realizację zadań,
  • właściciele ryzyk,
  • ryzyko nieodłączne i rezydualne,
  • poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego (apetyt na ryzyko),
  • reakcja na ryzyko,
  • tworzenie rejestru ryzyka – gotowe rozwiązania.

9. Kontrola zarządcza – planowane zmiany w przepisach.

10. Kontrola zarządcza, a Covid-19.

11. Kontrola kontroli zarządczej przez RIO i NIK – co jest kontrolowane i w jakim zakresie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie, Burmistrzowie, Prezydenci, Starostowie, Zarządy Jednostek, Kierownicy jednostek organizacyjnych, Sekretarze, Skarbnicy, Główni Księgowi i pracownicy zajmujący się obsługą finansowo-księgową, audytorzy, kontrolerzy, pracownicy merytoryczni zajmujący się kontrolą zarządczą w jednostkach oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzi szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza, autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca Uniwersytecki, stale współpracuje z FRDL.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 319 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl
do 13 grudnia 2021 r.