Przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości są zobowiązani do osiągnięcia w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych określonych poziomów w zakresie ich recyklingu i przygotowania do ponownego użycia. Osiągnięcie tych wymaganych ustawą poziomów ilościowych często stanowi duże wyzwanie dla podmiotów odbierających odpady. Problem ten będzie tylko narastał ze względu na zwiększenie w kolejnych latach wymaganych wskaźników w tym zakresie. Niewykonanie natomiast przez przedsiębiorców obowiązku określonego w art. 9g pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, skutkuje koniecznością nakładania na nich przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, kar pieniężnych. Decyzja ta ma charakter związany, a organ administracji nie może odstąpić od jej wydania, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Choć w ustawie uregulowano przesłanki wymiaru kary pieniężnych, to jednak nie określono ani przypadków ani warunków odstąpienia od nałożenia tej kary administracyjnej.
Proponowane zajęcia pomogą wyjaśnić i uporządkować wiedzę związaną z opisanym powyżej problemem, który stanowi meritum zajęć. Wykładowca w praktyczny sposób, w oparciu o konkretne przykłady, omówi obowiązki podmiotów odbierających odpady oraz kary na nie nakładane w kontekście przepisów dotyczących osiągania określonych poziomów recyklingu w ramach utrzymania czystości i porządku w gminach.
Finanse, rachunkowość, podatki