• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Doręczenia elektroniczne – praktyczne aspekty a koniec okresu przejściowego

Miejsce
Internet
Termin
12 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
449 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Na dzień 31 grudnia 2025 r. przewidziano koniec okresu przejściowego w stosowaniu doręczeń elektronicznych. Oznacza to, że już od 1 stycznia 2026 r. większość podmiotów publicznych będzie musiała w znacznym zakresie uwzględniać e-Doręczenia przy wysyłce korespondencji.
Jednak tak jak sam okres przejściowy nie oznacza pełnej dowolności w doręczaniu korespondencji w 2025 r., tak od 2026 r. e-doręczenia nie będą w każdym wypadku stanowiły jedynego sposobu doręczenia korespondencji.
Tak jak teraz, tj. w okresie przejściowym, nie ma nieograniczonej swobody wyboru wysłania korespondencji przez ePUAP czy listem poleconym, tak od 2026 r. będą nadal obowiązywać wyjątki od e-doręczeń.
Znajomość zasad rządzących e-doręczeniami i wyjątków ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w działalności podmiotów publicznych prowadzących postępowania administracyjne czy podatkowe.
Podczas szkolenia trener omówi dla Państwa praktyczne aspekty e-doręczeń. Wyjaśni, kto, kiedy i w jaki sposób musi stosować e-doręczenia, a dla kogo i kiedy nie jest to obowiązkowe czy też wręcz jest niedopuszczalne. A to wszystko zostanie poparte przykładami, w tym na gruncie postępowania administracyjnego.
W trakcie szkolenie uzyskają Państwo również odpowiedzi na dziesiątki pytań dotyczących e-Doręczeń, które zostały zgromadzone przez trenera w ciągu 5 lat prowadzenia szkoleń z tej tematyki.
Program szkolenia zostanie dostosowany do przepisów prawnych obowiązujących na dzień szkolenia oraz dostępnych na ten moment projektów nowelizacji.

Aktualizacja

Program szkolenia zostanie dostosowany do planowanych zmian wynikających projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac RCL: UD236)!
Nowelizacja ma wprowadzić szereg zmian dotyczących e-doręczeń. Jest odpowiedzią na liczne problemy, które ujawniły się w procesie wdrażania e-doręczeń, a także postulaty zgłaszane m.in. przez JST.
Trener omówi najważniejsze z punktu widzenia jednostek sektora finansów publicznych kwestie wynikające z projektu nowelizacji, w tym dotyczące planowanych nowych obowiązków.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Dowiesz się czy w 2025 r. istnieje całkowita dowolność sposobu doręczenia i czy od 2026 r. e-Doręczenia będą jedyną metodą doręczania korespondencji.
  • Zapoznasz się z ograniczeniami w wyborze sposobu nadania korespondencji w 2025 r. i od 2026 r.
  • Dowiesz się, jakie zasady okresu przejściowego obowiązującego do 31 grudnia 2025 r., nie będą miały zastosowania od 2026 r.
  • Uzyskasz odpowiedź na pytanie, kiedy w 2025 r., a kiedy od 2026 r. możliwe jest doręczenie na ePUAP?
  • Dowiesz się, w jakich sytuacjach możliwe jest odstąpienie od obowiązku zastosowania e-Doręczeń w 2025 r., a w jakich sytuacjach od 2026 r.?
  • Dowiesz się, jakie wyjątkowe sytuacje mogą uzasadnić skorzystanie z innego sposobu doręczenia niż PURDE czy PUH?
  • Zapoznasz się z wyłączeniami w stosowaniu przepisów o e-Doręczeniach.
  • Dowiesz się, kiedy podmiot publiczny może, a kiedy musi zastosować alternatywny dla e-Doręczeń sposób doręczenia korespondencji?
  • Uzyskasz odpowiedzi na liczne pytania dotyczące stosowania e-Doręczeń, zgromadzone przez szkolącego w ciągu 5 lat prowadzenia szkoleń z tej tematyki.
zwiń
rozwiń
Program

I. Kluczowe pojęcia dotyczące e-Doręczeń.
1. O co chodzi w e-Doręczeniach? Czyli zwięźle o tym, czym jest ta nowa forma komunikacji.
2. W prostych słowach o tym, co jest potrzebne, by z e-Doręczeń korzystać… czyli czym jest ADE, skrzynka doręczeń, BAE, PURDE, PUH, KURDE, operator wyznaczony, kwalifikowany dostawca.
3. Podmiot publiczny a podmiot niepubliczny – kto jest kim w e-Doręczeniach i jakie to ma znaczenie?
II. E-Doręczenia od 01.01.2025 r. 
1. Kogo e-Doręczenia dotyczą obowiązkowo już w 2025 r. i co to oznacza?
2. Kto w systemie e-Doręczeń może włączyć się później i kiedy?
3. Czy w 2025 r. należy obowiązkowo uwzględniać zarówno PURDE i PUH?
4. Sytuacja samorządowych instytucji kultury, samorządowych osób prawnych, spółek komunalnych, uczelni niepublicznych, służb specjalnych.
5. Czy podmioty niepubliczne, spółki wpisane do KRS i przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą doręczać korespondencję przez e-Doręczenia? Co z radcami prawnymi, adwokatami, doradcami podatkowymi, notariuszami, rzecznikami patentowymi, doradcami restrukturyzacyjnymi? 
6. Czy e-Doręczenia dotyczą też stowarzyszeń, fundacji, związków zawodowych?
7. Czy osoba fizyczna musi włączyć się w system e-Doręczeń?
8. Zmiana dotycząca ADE na szczeblu samorządowym.
9. Czy urząd gminy i gmina (starostwo i powiat, urząd marszałkowski i województwo) muszą mieć odrębny czy wspólny ADE? 
10. Czy gminna szkoła korzysta z ADE założonego dla urzędu gminy?
III. Wyłączenia i wyjątki w stosowaniu e-Doręczeń obowiązujące bez ograniczeń czasowych, czyli również od 2026 r.
1. Listy polecone a listy zwykłe – czy wszystkich dotyczy system e-Doręczeń?
2. Czy informacje z klauzulą  „ściśle tajne”, „tajne”, „poufne” bądź „zastrzeżone” podlegają e-Doręczeniu?
3. Czy korespondencja między Zamawiającym a Wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi odbywać się przez e-Doręczenie?
4. Czy e-Doręczenia zastępują inne systemy teleinformatyczne? Co z Portalem Informacyjnym Sądów Powszechnych, elektronicznym postępowaniem upominawczym, Portalem Rejestrów Sądowych, dostępem do informacji publicznej, skargami i wnioskami …?
5. Jak doręczyć zaświadczenie?
6. Jak doręczyć oryginał z akt?
7. Czy akta sprawy trzeba wysyłać przez e-Doręczenie?
8. e-Doręczenia a przepisy odrębne.
9. Co z dokumentami, które nie mogą być sporządzone w postaci elektronicznej?
10. Co z materiałem dowodowym zgromadzonym w postępowaniu dowodowym?
11. Jakie ograniczenia techniczne lub organizacyjne mogą uzasadnić odstąpienie od e-Doręczenia?
12. Czy brak systemu EZD może być powodem nie stosowania e-Doręczenia?
13. Czy awaria systemu EZD usprawiedliwia niezastosowanie e-Doręczenia?
14. Kiedy można dokonać doręczenia przez pracownika?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest w szczególności do pracowników jednostek sektora finansów publicznych, sfery samorządowej i rządowej, którzy przygotowują pisma, w szczególności wydają decyzje w postępowaniach administracyjnych lub są odpowiedzialni za obieg korespondencji, zajmują stanowiska kierowników wydziałów bądź jednostek czy też sekretarzy gmin, a także w ogólności urzędów gmin, powiatów, starostw, samorządowych zakładów budżetowych, SPZOZ-ów, uczelni publicznych, instytucji kultury, uczelni publicznych i niepublicznych, organów administracji rządowej i obsługujących je jednostek budżetowych, jak również spółek komunalnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, praktyk, doświadczony trener prowadzący od lat szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, przeszkoliła tysiące pracowników sektora publicznego, tematyką doręczeń elektronicznych zajmuje się od 2020 r. i z tego zakresu przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń (m.in. „e-Doręczenia. Zmiana z 12.07.2024 r. Plan naprawczy. Nowelizacja. Zmiana standardu
Przygotowanie do stosowania”, „e-Doręczenia. Zmiany w 2024 r. Nowelizacja ustawy. Zmiana standardu PURDE. Przygotowanie do stosowania”, „Doręczenia elektroniczne od 10 grudnia 2023 r.”, „e-Doręczenia. Wdrożenie, stosowanie, obsługa. Szkolenie w ramach Forum Sekretarzy Samorządów Polski Południowej”, „e-Doręczenia. Obsługa skrzynki do e-doręczeń w pytaniach i odpowiedziach”, „e-Doręczenia – przygotowanie do wdrożenia i obsługi skrzynki do e-Doręczeń”, „e-Doręczenia w praktyce”, „Doręczenia elektroniczne – wdrożenie i inne praktyczne aspekty”, Jak i kiedy wdrożyć? Jak i kiedy stosować?”), uczestniczy w obsłudze prawnej podmiotów z sektora finansów publicznych, posiada bogate doświadczenie w dochodzeniu wierzytelności cywilnoprawnych, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym, szczegółowo zajmuje się tematyką przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w aspekcie obowiązków organów jednostek samorządu terytorialnego jako jednostek współpracujących z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej i związanych z tym obowiązków starosty w zakresie kontroli nad stowarzyszeniami i fundacjami, uzyskała certyfikat ukończenia kursu zorganizowanego przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z zakresu obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, współautorka kursu e-learningowego z tematyki AML dla sektora samorządowego, autorka publikacji z tematyki obowiązków i procedur w JST w aspekcie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 8 września 2025 r.