• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Standard WCAG 2.1 i WCAG 2.2. a dostępność cyfrowa

online
Miejsce
Internet
Termin
30 października 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 409 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 16 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie poświęcone zasadom dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych w administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem standardów WCAG 2.1 i 2.2 Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć dostępne treści cyfrowe, prawidłowo przygotowywać dokumenty elektroniczne i unikać błędów, które mogą skutkować sankcjami oraz utratą wizerunku instytucji.

Ważne informacje o szkoleniu

• Dostępność cyfrowa odnosi się do projektowania stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych narzędzi cyfrowych w taki sposób, aby były one dostępne i użyteczne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W praktyce oznacza to na przykład tworzenie stron internetowych, które mogą być łatwo nawigowane za pomocą klawiatury dla osób, niemogących korzystać z myszy, dostarczanie alternatyw tekstowych dla treści nietekstowych (takich jak obrazy), aby osoby niewidome mogły je zrozumieć za pomocą czytników ekranu, oraz zapewnienie transkrypcji lub napisów dla materiałów audio i wideo, aby były one dostępne dla osób niesłyszących.
• Zasady dostępności cyfrowej są określone w WCAG 2.1, które zapewniają ramy do projektowania i tworzenia treści internetowych oraz aplikacji mobilnych, które są dostępne dla jak najszerszej grupy użytkowników. Wszystkie jednostki sektora publicznego w Polsce są zobowiązane do spełniania wymogów ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Standard WCAG 2.1, i obecnie obowiązujący WCAG 2.2, stanowią podstawę prawną oceny zgodności.
• Niespełnianie wymogów dostępności cyfrowej grozi karami finansowymi, ale też wpływa negatywnie na wizerunek instytucji.
• Jednostki sektora finansów publicznych odpowiadają za komunikację z mieszkańcami – w tym osobami z niepełnosprawnościami (np. niewidomymi, słabowidzącymi, osobami niesłyszącymi, z trudnościami poznawczymi) a co za tym idzie za zapewnienie równego dostępu do usług publicznych, co bezpośrednio realizuje zasadę niedyskryminacji.
• WCAG 2.2 wprowadza nowe kryteria sukcesu, szczególnie istotne dla użytkowników mobilnych oraz osób z zaburzeniami poznawczymi.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie wiedzy o tym, jak stosować zasady dostępności w codziennej pracy urzędniczej.
• Zdobycie wiedzy na temat dysfunkcji i zaburzeń osób z niepełnosprawnościami.
• Nabycie umiejętności tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo.
• Uzyskanie odpowiedzi między innymi na pytania:

- Czym jest dostępność cyfrowa?
- Jakie są wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.2?
- Napisy, tabele, transkrypcje –jak je poprawnie tworzyć?
- Tłumacz języka migowego – czy to wymóg czy dobra praktyka?
- Prosty język – kiedy trzeba go stosować i co on oznacza?
- Jakie są wymogi techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności?

zwiń
rozwiń
Program

1. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane:
• Czym jest dostępność?
• Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
• Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
• Osoby z dysfunkcją narządu ruchu.
• Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi.
• Osoby z dysfunkcją narządu słuchu.
• Osoby z dysfunkcją narządu wzroku.
• Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami.
• Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne.
• Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
• Osoba niepełnosprawna a obsługa w urzędzie: w jaki sposób obsługiwać osoby z niepełnosprawnościami. 
2. Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1. / WCAG 2.2.:
• Czym jest dostępność cyfrowa?
• Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
• WCAG jako fundament dostępności.
• Dokumenty WCAG.
• Podział wytycznych WCAG.
• Standard WCAG 2.1 – charakterystyka.
• Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1.:
- Zasady dostępności.
- 78 kryteriów sukcesu.
- Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy.
- 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.
- Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 - wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:
- 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu. Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu? 
a. Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
b. Zasada 2: Funkcjonalność.
c. Zasada 3: Zrozumiałość.
d. Zasada 4: Solidność.
- Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
• Co zmienia standard WCAG 2.2: Nowe kryteria sukcesu.
• Deklaracja dostępności:
- Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności.
- Umiejscowienie deklaracji dostępności.
- Aktualizacja deklaracji dostępności.
• Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:
- Tekst alternatywny.
- Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych.
- Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja.
- Nagłówki a prawidłowa hierarchia.
- Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć? 
- Mechanizmy nawigacyjne.
- Kolejność nawigacji oraz czytania.
- Architektura informacji.
- Elementy nawigacyjne oraz komunikaty.
- Odnośniki.
- Automatyczne odtwarzanie strony.
- Kontrast treści.
- Przycisk przełączenia na wersję kontrastową.
- Typografia tekstów i kontrasty a czytelność.
- Responsywność.
- Dynamiczne zmiany treści.
- Pola formularzy a etykiety.
- CAPTCHA – można czy nie? 
- Zgodność ze standardami HTML.
• Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:
- Czy trzeba publikować skany dokumentów?
- Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa.
- Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa.
- Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
- Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
- Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
- Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa.
- Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe.
- Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych? 
- Czcionki – jakie?
- Obsługa serwisu za pomocą klawiatury.
- Nawigacja w serwisie.
- Napisy rozszerzone – jak przygotować.
- PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka? 
- Justowanie treści – dlaczego nie?
- Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
- Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
- Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
- Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić? 
• Sprawdzanie dostępności cyfrowej:
- Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych.
- Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
- Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Pracownicy jst, odpowiedzialni za strony internetowe i BIP - administratorzy, redaktorzy, specjaliści ds. IT.
• Osoby przygotowujące dokumenty elektroniczne - np. w Wordzie, Excelu, PDF, prezentacje czy formularze.
• Pracownicy zajmujący się obsługą mieszkańców i komunikacją - rzecznicy prasowi, pracownicy biur obsługi, osoby prowadzące profile urzędu w mediach społecznościowych.
• Kadra kierownicza i koordynatorzy ds. dostępności - odpowiedzialni za wdrożenie i monitorowanie standardów dostępności cyfrowej w urzędzie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Dyplomowany archiwista, czynny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Specjalista w zakresie dostępności cyfrowej i architektonicznej, biegła znajomość standardu WCAG 2.1. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla administracji publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 16 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 23 października 2025 r.