• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony. Czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I instancji, można ją skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron - obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych.
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej. Co oznacza w praktyce obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw. Jak praktycznie realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada trwałości decyzji ostatecznych. Kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
3. Ostateczność, prawomocność a wykonalność decyzji administracyjnej.
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa, potwierdzanie własnoręczności podpisu: Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym - sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
6. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie - przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie, niezbędne elementy zawiadomienia.
7. Prawo strony do wniesienia ponaglenia - forma pouczenia, pozostawienie ponaglenia bez rozpoznania.
8. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
9. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia - wymogi co do treści obwieszczenia.
10. Wszczęcie postępowania. Czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych? Analiza orzecznictwa
11. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania - forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków?
12. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.
Dzień II - 9 października 2025
13. Skuteczne doręczanie w praktyce:
• Obowiązujące zasady doręczeń.
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do innych organów administracji publicznej w kraju.
• Nowa forma doręczenia wydruku pisma w formie elektronicznej, uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma.
• „Fikcja doręczenia”, podwójne awizowanie.
• Ustawa o doręczeniach elektronicznych - e-doręczenia wg nowych zasad, nowe terminy obowiązywania, k.p.a. a prawo pocztowe, e-PUAP a e-doręczenia.
14. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań - upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe.
15. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów - (art. 10) - nowe obowiązkowe elementy zawiadomienia. W jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony?
16. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki:
• Nowe uprawnienie stron postępowania administracyjnego, nowa formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.
• Czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji, czy będzie ono skuteczne?
• Czy można takie oświadczenie wycofać, czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne?
• Czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie?
17. Europejska współpraca administracyjna - zakres pomocy, wniosek o jej udzielenie, język wniosku, koszty.
18. Wyłączenie pracownika:
• Czy w oparciu o zapis art.24 § 1 pkt 5 należy wyłączyć pracownika, w sytuacji, gdy decyzja przez niego wydana została uchylona przez organ wyższego stopnia a sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia w I instancji?
• Kiedy pracownik powinien być wyłączony ze względów rodzinnych - jak liczyć stopnie pokrewieństwa i powinowactwa?
19. Decyzje administracyjne - najczęściej popełniane błędy, „naprawianie tego, co zepsute”. Oczywista omyłka pisarska, a błąd merytoryczny, prawo do samokontroli organu I instancji - uwzględnienie odwołania w całości.
20. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
21. Skargi i wnioski, zaświadczenia.
22. Podsumowanie.