Najczęstsze błędy w zakresie statutów jst i jednostek pomocniczych. Kompendium rozstrzygnięć nadzorczych oraz wyroków WSA

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będą statuty Jednostek Samorządu Terytorialnego

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego zostaną przedstawione zagadnienia związane z opracowywaniem i procedowaniem statutów jst i ich jednostek podległych. W trakcie omawianych zagadnień będących przedmiotem szkolenia przedstawimy praktyczne wskazówki poprawnego redagowania treści statutu oraz wskażemy najczęstsze błędy i nieprawidłowości. W konsekwencji uczestnicy otrzymają praktyczną wiedzę oraz dowiedzą się w jaki sposób unikać błędów będących podstawą stwierdzenia nieważności przepisów statutowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Dzięki udziałowi uczestnicy:

  • Nabędą umiejętność stosowania poprawnych technik prawodawczych stosowanych przy redakcji statutów JST.
  • Zapoznają się z rozstrzygnięciami Wojewodów oraz orzecznictwem WSA.
  • Zapoznają się z aspektami legislacyjnym redagowania uchwał statutowych.
  • Poznają typowe błędy i poprawne techniki prawodawcze związane z uchwalaniem i nowelizacją statutu JST.
  • Zdobędą wiedze przydatną przy pracach nad statutem jst oraz zmianami w statutach sołectw.
  • Zyskają wiedzę na temat funkcji i zakresu regulacji objętych statutem.
  • Nabędą umiejętność redagowania zgodnych z „Zasadami techniki prawodawczej” i zasadami prawidłowej legislacji, projektów uchwał statutowych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Niektóre zasady techniki prawodawczej.
  2. Uwagi ogólne na temat statutu.
  3. Zmiany w statutach jst po nowelizacji ustaw ustrojowych.
  4. Charakter prawny statutów.
  5. Statut Gminy/Powiatu:
    • Przygotowanie projektu statutu.
    • Zdalne posiedzenia.
    • Zakres przedmiotowy do uregulowania w statucie jst.
    • Kooperacja pomiędzy organem uchwałodawczym i kontrolnym, a organem wykonawczym.
    • Zwoływanie sesji rady.
    • Zmiana porządku obrad, w tym przerwanie sesji rady.
    • Sesja rady gminy.
    • Jak prowadzić głosowanie jawne i tajne.
    • Protokół to nie stenogram - dokumentacja z sesji i posiedzeń komisji.
    • Powołanie i organizacja pracy komisji rewizyjnej.
    • Uregulowanie diety radnych.
    •  Inne rozstrzygnięcia nadzorcze oraz orzeczenia w zakresie statutów z 2020
  6. Statut sołectwa:
    • Statuty sołectw - analiza rozstrzygnięć nadzorczych oraz orzecznictwa.
    • Zmiany statutów sołectw.
    • Wybory do jednostek pomocniczych w sytuacji covid.
    • Zebrania wiejskie - analiza orzecznictwa.
    • Konsultacje społeczne w ramach pandemii sołectw.
    • Analiza najczęstszych błędów dotyczących nadawania statutu sołectwa na podstawie rozstrzygnięć i orzeczeń WSA.
  7. Statuty osiedli:
    • Statuty rad osiedlowych i uchybienia (analiza orzecznictwa i organów nadzorczych).
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy samorządowi redagujący projekty uchwał i obsługujący organy jednostek samorządu terytorialnego, przewodniczący rad, radni członkowie komisji statutowych, radcowie prawni i inne osoby związane z procesem legislacyjnym aktów normatywnych wydawanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

dr nauk prawnych, autor publikacji we Wspólnocie na temat kwestii ustrojowych, ochrony danych osobowych oraz zagadnień dostępu do informacji publicznej. Uczestnik konferencji branżowych, uczestnik oraz moderator na konferencjach i szkoleniach dotyczących organizacji samorządu, autor porad i komentarz praktycznych w CH Beck, SIP LEGALIS. Inspektor Ochrony Danych w samorządzie terytorialnym. Zainteresowania prawne: prawo samorządowe, ochrona danych osobowych, dostęp do informacji publicznej. Posiada 11 lat doświadczeń w zakresie szkoleń dla samorządu terytorialnego. Do mocnych stron szkolenia należy łatwość przekazu, zrozumiały język, spora ilość przykładów.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 315 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl  lub mailem na adres centrum@frdl.szczecin.pl do 10 września 2021 r.