• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja majątku i źródeł finansowania w państwowych i samorządowych instytucjach kultury

Miejsce
Internet
Termin
30 września 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
449 zł

Serdecznie zapraszamy Państwa na szkolenie dotyczące prawidłowego przeprowadzenia, rozliczenia i dokumentowanie inwentaryzacji w instytucjach kultury.

Ważne informacje o szkoleniu

Bardzo ważnym zagadnieniem, z którym na co dzień borykają się pracownicy zarówno działów księgowości jak i pracownicy, którym powierzono gospodarowanie mieniem, jest prowadzenie właściwych ewidencji, prawidłowe ich przyporządkowanie, ulepszenia, remonty, wycofanie składników z ewidencji, likwidacja oraz Inwentaryzacja.

 Błędy, które wynikają z niewłaściwego przyporządkowania oraz uchybienia w zakresie rachunkowości środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji dość często wynikają z niedostosowania przepisów wewnętrznych do obowiązujących regulacji ustawowych. – ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości, KSR Nr-2, KSR Nr-11, KŚT 2016, rozporządzeń.

Szkolenie dotyczące przedstawionych zagadnień ma w sposób praktyczny przybliżyć obowiązujące uregulowania prawne po zmianach przepisów, a tym samym pomóc w praktycznym ich stosowaniu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Ugruntowanie praktycznej wiedzy w zakresie aktualnej problematyki inwentaryzacji – w aspekcie organizacyjnym, bilansowym i podatkowym z uwzględnieniem zmian i nowości wynikających z regulacji ustawowych oraz Krajowych Standardów Rachunkowości.
  • Zdobycie wiedzy niezbędnej do podejmowanie właściwych decyzji dotyczących gospodarowania, zabezpieczenia i ewidencjonowania zasobów instytucji, w tym: zasobów muzealnych, zabytków oraz zbiorów bibliotecznych.
  • Wskazanie i omówienie metod, dozwolonych uproszczeń w rachunkowości oraz ryzyka naruszenia dyscypliny finansów publicznych w obszarze ewidencji i inwentaryzacji przez instytucje kultury ( w tym: muzealiów – stanowiących i niestanowiących zabytki w rozumieniu ustawy o zabytkach).
  • Poznanie tzw. specyficznej formy inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych metodą corocznego uzgadniania stanów oraz zasad i techniki przeprowadzania skontrum.

    W materiałach szkoleniowych otrzymają Państwo pakiet wzorcowej dokumentacji związanej z inwentaryzacją, w tym: zarządzenia dotyczące gospodarki majątkiem, instrukcję inwentaryzacyjną, protokoły, zestawienia, oświadczenia oraz praktyczne wskazówki jej wykorzystania.
zwiń
rozwiń
Program

1. Przekazanie majątku instytucji kultury -  błędy w przekazywaniu majątku.
2. Środki trwałe wysoko i nisko cenne, wartości niematerialne i prawne, inwestycje, materiały  - źródła ich finansowania oraz  ujęcie i  ich ewidencja -  po zmianach przepisów, w tym:
a) klasyfikacja i ewidencja środków trwałych , wartości niematerialnych i prawnych, materiałów,
b) ustalanie obiektów pojedynczych i obiektów  zbiorczych,
c) remonty i ulepszenia.
3. Inwentaryzacja środków trwałych,  wartości niematerialnych i prawnych  oraz inwestycji - rodzaje, terminy, metody, organizacja i dokumentacja (w załączeniu wzory)  - z uwzględnieniem KŚT 2016, KSR nr 2 i KSR nr 11:
a) Cele  i  przedmiot.
b) Terminy i częstotliwość.
c) Metody  inwentaryzacji  (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja).
d) Przygotowanie  obszarów.
e) Podział  obowiązków  oraz  kompetencje w zakresie inwentaryzacji  (kierownika jednostki, głównego księgowego, członków komisji inwentaryzacyjnej, członków zespołów spisowych). 
f) Etapy prac.
g) Dokumentacja inwentaryzacyjna (instrukcja inwentaryzacyjna, zarządzenie kierownika jednostki, arkusze spisu z natury, skontrum zbiorów bibliotecznych, oświadczenia o odpowiedzialności materialnej, sprawozdanie  z przebiegu spisu z natury, protokoły, zestawienia).
h) Skontrum w bibliotece.
i) Inwentaryzacja muzealiów.
j) Różnice  inwentaryzacyjne.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Do udziału w szkoleniu zapraszamy kadrę kierowniczą instytucji kultury, głównych księgowych, pracowników bibliotek odpowiedzialnych za stan i ewidencję zbiorów bibliotecznych, pracowników muzeów odpowiedzialnych za prowadzenie inwentarza zbiorów, zabytków, muzealiów, przewodniczących komisji inwentaryzacyjnej, pracowników powołanych do zespołów spisowych, weryfikacyjnych, kontrolerów spisowych, osoby materialnie odpowiedzialnych i inne uczestniczące w procesie inwentaryzacji w państwowych i samorządowych instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wykładowca wyższych uczelni, wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego, główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor i współautor pozycji książkowych, w tym: pn.: „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” (wydawnictwo C.H.BECK-2019) oraz publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości, Nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 24 września 2025 r.