• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Statut jednostki samorządu terytorialnego. Jak redagować statut JST?

Zapraszamy Państwa na szkolenie dotyczące statutu JST, na którym omówione zostaną m.in. techniki legislacyjne, zasady redakcji oraz najważniejsze elementy tego aktu prawa miejscowego.

Ważne informacje o szkoleniu

Połowa obecnej kadencji to znakomita okazja do oceny poprawności i praktycznego funkcjonowania jednego z najważniejszych aktów samorządowej legislacji – statutu.  Posiada on swoją specyfikę, ale schematyczne podejście do jego redagowania może przyczynić się do powielenia wcześniejszych błędów. Szkolenie pokaże jak uniknąć takich zagrożeń i stworzyć statut nowoczesny, „uszyty na miarę” i odporny na niepotrzebne nowelizacje. Wszystko w oparciu o obrazowe przykłady i precyzyjne wzorce prawidłowych technik prawodawczych stosowanych w uchwałach statutowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zapoznanie ze specyfiką uchwał statutowych i aktualnymi uwarunkowaniami dotyczącymi treści statutów JST i praktyką legislacyjną.
• Pozyskanie wiedzy pozwalającej uniknąć popełniania błędów będących podstawą stwierdzenia nieważności przepisów statutowych.
• Umiejętność stosowania poprawnych technik prawodawczych stosowanych przy redakcji statutów JST.
• Możliwość skorzystania z autorskiego projektu statutu opracowanego przez prowadzącego, który łatwo dostosować do potrzeb konkretnej JST.
• Dzięki udziałowi w zajęciach uczestnicy:
- Zapoznają się z aspektami legislacyjnym redagowania uchwał statutowych.
- Poznają typowe błędy i poprawne techniki prawodawcze związane z uchwalaniem i nowelizacją statutu JST.
- Zyskają wiedzę na temat funkcji i zakresu regulacji objętych statutem.
- Nabędą umiejętność redagowania zgodnych z „Zasadami techniki prawodawczej” i zasadami prawidłowej legislacji, projektów uchwał statutowych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.
• Granice swobody prawotwórczej samorządowego ustrojodawcy – dwa poglądy.
• Wojewodowie i sądy administracyjne – niekonsekwentni strażnicy zgodności z prawem przepisów statutowych.
2. Podstawowe błędy twórców statutów;
• Wykraczania poza zakres upoważnienia ustawowego – częste przypadki.
• Powtórzenia, które modyfikują przepisy ustawowe.
• Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.
3. Budowa uchwały statutowej podstawą poprawności legislacyjnej:
• Statut nowy czy nowelizacja.
• Systematyzacja wewnętrzna statutu czyli jak dzielić na paragrafy i rozdziały.
• Załączniki w uchwałach statutowych im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle są niepotrzebne.
4. Redagowanie uchwał statutowych – wzorce, schematy i formuły redakcyjne:
• Tytuł i podstawa prawna, „metryczki” ustaw.
• Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:
a) Specyfika języka prawnego statutu.
b) Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.
c) Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.
• Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.
• Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i jego tekstu jednolitego.
• Przepis o wejściu w życie, jak dobrać vacatio legis.
5. Podsumowanie – prezentacja autorskiego, uniwersalnego projekt statutu.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy samorządowi redagujący projekty uchwał i obsługujący organy jednostek samorządu terytorialnego, przewodniczący rad, radni członkowie komisji statutowych, radcowie prawni i inne osoby związane z procesem legislacyjnym aktów normatywnych wydawanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Legislator, szkoleniowiec, ekspert prawa samorządowego. Pracował jako legislator w Kancelarii Sejmu, gdzie specjalizował się w sprawach samorządowych oraz jako dyrektor departamentu w Rządowym Centrum Legislacji. Od 2015 r. prowadzi działalność pod firmą Kancelaria legislacyjna WZ, świadcząc usługi legislacyjne. Wykładowca studiów podyplomowych i aplikacji legislacyjnej, trener z zakresu legislacji samorządowej i spraw ustrojowych samorządu terytorialnego dla radnych, sekretarzy i pracowników samorządowych. W latach 2018 i 2020 przeprowadził kilkanaście szkoleń na temat raportu o stanie jednostki samorządu terytorialnego z udziałem kilkuset sekretarzy, pracowników samorządowych i członków organów JST. Jego szkolenia są zawsze wysoko oceniane, zwłaszcza ze względu na praktyczność przekazywanej wiedzy i dobrze dobrane przykłady.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 299 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl lub mailem na adres centrum@frdl.szczecin.pl do 6 lipca 2021 r.