• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przygotowanie podmiotu do wdrożenia systemu klasy EZD

Miejsce
Internet
Termin
23 października 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie elektroniczne z zarządzanie dokumentacją (EZD). Udział w szkoleniu pozwoli na przygotowanie uczestników do skutecznego zarządzania dokumentami w środowisku cyfrowym. Obejmuje ono szereg tematów związanych z przechowywaniem, organizacją, udostępnianiem i ochroną dokumentów elektronicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Od 1 stycznia 2028 roku wszystkie podmioty publiczne będą zobowiązane do korzystania z systemu klasy EZD (Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją). Jednak już teraz wiele urzędów i podległych im jednostek decyduje się na wcześniejsze wdrożenie – zyskując nowe możliwości i realne korzyści: sprawną organizację pracy z dokumentacją papierową i elektroniczną, efektywny nadzór, szybki wgląd do prowadzonych spraw, świadczenie pracy zdalnej. Administrację publiczną mobilizuje coraz większa ilość korespondencji elektronicznej, a głównie konieczność obsługi e-Doręczeń – system klasy EZD usprawnia ją, automatyzuje weryfikację Bazy Adresów Elektronicznych i przynosi wymierne oszczędności.
Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że wdrożenie systemu klasy EZD, wykorzystywanego codziennie przez większość pracowników, to nie tylko zadanie informatyczne. Sprawne wdrożenie zależy od przygotowania organizacyjnego – przeglądu i uporządkowania własnych procedur, merytorycznego przeszkolenia pracowników z prawidłowego postępowania z dokumentacją, zaangażowania zespołu wdrożeniowego i podjęcia wielu decyzji organizacyjnych przez kierownictwo. Sam wybór systemu i kwestie techniczne stanowi część całego procesu zmian.
Proponowane szkolenie przygotowuje do świadomego, planowego i sprawnego wdrożenia systemu klasy EZD zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz dobrymi praktykami zarządzania dokumentacją. Uczestnicy będą mieli możliwość zadania pytań i skonsultowania indywidualnych potrzeb i problemów dotyczących tematyki szkolenia.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • zapoznają się z podstawami prawnymi wdrożenia systemu,
  • poznają etapy przygotowań do wdrożenia oraz ich zakres,
  • zidentyfikują tematy wymagające przeglądu i aktualizacji w regulacjach wewnętrznych,
  • zrozumieją wpływ systemu na funkcjonowanie podmiotu i poznają praktyczne korzyści wykorzystania systemu w pracy z dokumentacją,
  • poznają rolę kierownictwa, zespołu wdrożeniowego, koordynatora czynności kancelaryjnych w procesie wdrożenia,
  • poznają tematy (obszary ryzyka) wymagające szczególnej uwagi w kontekście zmian w postępowaniu z dokumentacją
  • zrozumieją znaczenie poziomu wiedzy merytorycznej wśród różnych grup pracowników dla sprawności wdrożenia, a także późniejszego poprawnego i efektywnego funkcjonowania systemu,
  • poznają dobre praktyki i otrzymają rekomendacje ułatwiające podejmowanie decyzji organizacyjnych przed i w trakcie wdrożenia,
  • uzyskają możliwość uniknięcia błędów wynikających z nieprzygotowania podmiotu do wdrożenia,
  • utrwalą zasady postępowania z dokumentacją zgodnie z instrukcją kancelaryjną, JRWA i wybranymi zagadnieniami KPA,
  • poznają powody oporu wobec zmiany.

Umiejętności zdobyte po szkoleniu:

  • oszacowanie poziomu gotowości organizacyjnej do wdrożenia EZD,
  • oszacowanie czasu, zakresu działań, wyznaczenia osób odpowiedzialnych za koordynację wdrożenia,
  • uporządkowania wewnętrznych procedur organizacyjnych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Omówienie podstaw prawnych dotyczących wykorzystania systemu klasy EZD w postępowaniu z dokumentacją w podmiocie:
· Ustawa z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
· Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
2. Omówienie regulacji wewnętrznych w kontekście zgodności z instrukcją kancelaryjną oraz wdrożenia systemu klasy EZD:
· regulamin organizacyjny,
· wskazanie podstawowego systemu wykonywania czynności kancelaryjnych – system tradycyjny lub EZD, wyjątki od systemu tradycyjnego,
· zarządzenia i procedury podmiotu związane z wykonywaniem czynności kancelaryjnych na różnych etapach pracy z dokumentacją,
· wykorzystanie systemu klasy EZD,
· wskazanie koordynatora czynności kancelaryjnych i określenie jego zadań,
· powołanie zespołu (grupy roboczej) ds. wdrożenia.
3. Omówienie stosowania Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt:
• prawidłowe stosowanie JRWA,
• korzyści z wdrożenia systemu dla nadzoru nad doborem klas z JRWA dla prowadzonych spraw,
• wskazówki do analizy wykorzystania JRWA w podmiocie i typowania wyjątków do EZD.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby odpowiedzialne za organizację podmiotu i zarządzanie dokumentacją: Kierownicy podmiotów, Zastępcy, Sekretarze, pracownicy działów organizacyjnych, koordynatorzy czynności kancelaryjnych, pracownicy kancelarii, sekretariatów, archiwiści, osoby odpowiedzialne za koordynację wdrożenia systemu klasy EZD w podmiocie, informatycy, którzy będą administrować systemami klasy EZD, osoby zainteresowane usprawnianiem i cyfryzacją administracji publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją. Ma 20-letnie doświadczenie w Urzędzie Miasta Siemianowice Śląskie w zarządzaniu obiegiem dokumentów papierowych, kancelarią i archiwum oraz administrowaniu elektronicznym systemem zarządzania dokumentacją. Jako koordynator czynności kancelaryjnych udzielała codziennego wsparcia merytorycznego urzędnikom, szkoliła z zakresu stosowania instrukcji kancelaryjnej, JRWA, archiwizacji, pracy w systemie klasy EZD. Koordynowała wdrożenie systemu obiegu dokumentów w urzędzie. Jako administrator merytoryczny świadczyła codzienny helpdesk oraz przeprowadziła dwie reorganizacje w urzędzie zarówno dla akt papierowych, jak i w systemie elektronicznym. Była prelegentką na zjazdach archiwistów, współorganizatorką zjazdu oraz konferencji dla archiwistów, prowadziła szkolenia i zajęcia dydaktyczne. W latach 2007-2012 należała do międzyurzędowego zespołu projektu SEKAP i SEKAP2 oraz uczestniczyła w pracach zespołu roboczego MSWiA (2010) ds. opracowania nowej instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 17 października 2025 r.