• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przeprowadzanie i rozliczanie inwestycji oraz remontów środków trwałych z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej i zasad wyodrębniania obiektów inwentarzowych w jednostkach samorządowych

online
Miejsce
Internet
Termin
20 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 6 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane przede wszystkim skarbnikom i pracownikom działów księgowych, którego przedmiotem są inwestycje JST, a w szczególności ich przygotowanie, realizowanie i rozliczanie pod kątem finansowo-księgowym.

Ważne informacje o szkoleniu

• Rozliczanie nakładów na środki trwałe w budżetach jst to istotne zadanie, które często jest przyczyną wątpliwości, nieprawidłowości, czy nieporozumień między komórkami merytorycznymi i finansowymi. Aby uniknąć tych problemów, konieczne jest dokładne zrozumienie zasad ewidencji i zarządzania środkami trwałymi.
• Przedmiotem proponowanego szkolenia jest omówienie zagadnień związanych z realizacją i rozliczaniem inwestycji w aspekcie księgowym. Przeanalizujemy zasady prawidłowej klasyfikacji nakładów na środki trwałe. Wskażemy również zakres odpowiedzialności poszczególnych osób na różnych etapach planowania i rozliczania inwestycji. Tematyka zajęć została dobrana w ten sposób, by osoby odpowiedzialne za kontrolę merytoryczną i rachunkową wydatkowanych środków publicznych (które odpowiadają za nie w sposób pośredni lub bezpośredni) znały najnowsze przepisy w tym zakresie. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa, wynikające z rozporządzeń Ministerstwa Finansów oraz interpretacji Regionalnych Izb Obrachunkowych z dobrymi praktykami, a formuła zajęć została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy.
• Szkolenie dedykowane jest zarówno pracownikom działów finansowo księgowych, jak i merytorycznych, odpowiedzialnych za określanie rodzaju nakładów ponoszonych na środki trwałe oraz tym osobom, które odpowiadają za realizacje inwestycji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

1.  Wskażemy:
• Warunki uznania składnika majątku za środek trwały, w tym:
- Wymagania dotyczące umieszczania środków trwałych w ewidencji.
- Różne kategorie środków trwałych, takie jak nieruchomości, maszyny i urządzenia, środki trwałe niskocenne oraz komplety i zestawy środków trwałych.
• Jak tworzyć obiekty środka trwałego zespolony funkcjonalnie i jak je ewidencjonować?
• Jak prawidłowo rozliczać środki trwałe wykorzystywane na działalności niezaliczanej do zarządu dróg oraz inwestycje w obce środki trwałe typu droga?
2.  Krok po kroku omówimy:
• Działania jednostki od momentu planowania inwestycji, przez przygotowania i dostosowanie polityki rachunkowości, aż do rozliczania inwestycji i zarządzania majątkiem.
• W jakim przypadku klasyfikujemy składniki jako drogę, a w jakim przypadku jako osoby środek trwały?
• Jak tworzyć i likwidować środki trwałe związane z działalnością inwestycyjną?
• Jak prowadzić ewidencję środków trwałych, koszty związane z terenem gminy oraz zasady amortyzacji?
3.  Przeanalizujemy:
• Jakie elementy i kiedy np. systemy monitoringu, klimatyzacja, tablice informacyjnie czy windy, można zaliczyć do nowo tworzonego obiektu budowlanego?
• Jak obliczać wartość początkową obiektu budowlanego oraz rozliczać nakłady na budowę parkingu i nadbudowę pięter?
• Zasady rozbudowy środków trwałych, w tym zmiany stawki amortyzacji i księgowania wartości początkowej budynku.
• Zmiany stawek amortyzacji w przypadku zmiany przeznaczenia budynku i inwestycji w obcych środkach trwałych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały.
2. Tworzenie obiektów inwentarzowych.
3. Remonty i przebudowa dróg – jak je ewidencjonować? Rozliczanie środków trwałych, wytworzonych na działkach nienależących do zarządcy dróg.
4. Składowe środka trwałego: np. z inwestycji drogowej, jakie składniki należy ująć jako drogę, a jakie jako osobny środek trwały.
5. Jak i kiedy można tworzyć zbiorcze obiekty inwentarzowe? Jak prowadzić ewidencję ławek, koszy na śmieci z terenu gminy?
6. Inwestycje w obcy środek trwały typu droga.
7. Elementy stałe budynku - co do nich można zaliczyć i nie ewidencjonować jako osobny obiekt?
8. Nasadzenia w wartości początkowej obiektu budowlanego.
9. Rozbudowa środka trwałego a zmiana stawki amortyzacji i KŚT.
10. Inwestycje w obcych środkach trwałych (np. wynajmowanych biurach).
11. Wpływ zmiany w charakterystyce ŚT na wartość tego środka, a także sposób ewidencji bilansowej zmian w ŚT.
12. Eksploatacja środków trwałych w samorządowej jednostce budżetowej, remonty, przeglądy, konserwacje klasyfikacja budżetowa nakładów na eksploatację środków trwałych.
13. Dołączanie i odłączanie części składowych mienia ruchomego.
14. Środki trwałe umarzane jednorazowo - specyfika środka trwałego umarzanego jednorazowo.
15. Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych.
16. Nakłady na kserokopiarkę w dzierżawie.
17. Klasyfikacja budżetowa nakładów na remonty i ulepszenia.
18. Zagadnienia problemowe:
• Nakłady na telewizję CCTW i monitoring - które elementy są środkami trwałymi, dodatkowymi i peryferyjnymi?
• Czy ławki/kosze na terenie miasta trzeba wprowadzać pojedynczo do ewidencji, czy można zbiorczo?
• Czy oświetlenie, ławki, kosze na śmieci stanowią osobny obiekt inwentarzowy ?
• Czy wystawiamy jedno OT, czy na wszystkie elementy?
• Częściowa likwidacja środka trwałego.
• Gmina partycypuje w kosztach przebudowy drogi wojewódzkiej na podstawie porozumienia jako inwestor zastępczy- czy i jak ewidencjonujemy taki środek trwały, jakie dokumenty należy sporządzić ( druk OT, PT)?
• Czy należy podwyższać wartość środka trwałego, jeśli modernizacja/ulepszenie jest mniejsze niż 10.000 zł w danym roku?
• Czy podwyższenie wartości pozostałego środka trwałego do kwoty większej niż 10.000 zł powoduje konieczność przeniesienia go z konta „013” na konto 011”?
• Na jakim etapie inwestycji należy sklasyfikować KŚT środka trwałego? Jakimi kryteriami należy się kierować przy nadawaniu tej klasyfikacji?
• Czy podczas rozliczania inwestycji zestawienie powstałych środków trwałych powinno wyszczególniać kompletne środki trwałe (składające się z kilku elementów) czy pojedyncze elementy? Co powinno zawierać takie rozliczenie?
• Jak zaklasyfikować modernizację środka trwałego, jeśli klasyfikacja budżetowa wydatku wskazuje na remont, ale efektem końcowym jest ulepszenie (paragrafy 605, 606 i 427)?
• Jak zaklasyfikować wydatek budżetowy, gdy faktura opiewa na np. 50.000 zł, ale pojedynczy środek trwały kosztował 3.000 zł?
• Mamy zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że wyposażenie o wartości do 100 zł, oprócz mebli nie ewidencjonujemy w systemie. Czy faktycznie meble bez względu na kwotę muszą być ewidencjonowane, czy przy takiej wartości można je pominąć w ewidencji ilościowej?
19. Pytania i odpowiedzi uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Skarbnicy, główni księgowi i księgowi jednostek samorządowych.
• Osoby odpowiedzialne za inwestycje w urzędach, w tym pracownicy działów geodezji i inwestycji.
• Osoby uczestniczące w zakupach środków trwałych i pracach inwetaryzacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 6 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 14 maja 2025 r.