• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwestycje w jst i jej jednostkach podległych – aspekty praktyczne strony księgowej

Miejsce
Internet
Termin
03 października 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 19 września 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane przede wszystkim skarbnikom i pracownikom działów księgowych, którego przedmiotem są inwestycje JST, a w szczególności ich przygotowanie, realizowanie i rozliczanie pod kątem finansowo-księgowym.

Ważne informacje o szkoleniu

Inwestycje samorządowe, to te zadania, które pokazują rozwój jst, odpowiadają na potrzeby jej mieszkańców, dają satysfakcję z ich rezultatów. Z drugiej strony ich przygotowanie, finansowanie, a później realizacja, również przy pomocy środków finansowych z różnych źródeł, są często przyczyną wątpliwości, problemów, a nawet nieporozumień między komórkami merytorycznymi i finansowymi. Mogą stanowić także istotne obciążenie dla późniejszej realizacji budżetu, jeśli niewłaściwie uwzględnione zostało ich oddziaływanie na wydatki bieżące, dlatego by ustrzec się od błędów i nieprawidłowości w tym zakresie, proponujemy Państwu szkolenie, podczas którego omówimy zagadnienia związane z realizacją i rozliczaniem inwestycji w aspekcie księgowym. Podczas zajęć prowadząca:
• Wyjaśni, na co należy zwrócić uwagę, co jest sednem przygotowań do zadań inwestycyjnych, podpowie jak postępować, aby ich realizacja przebiegała sprawnie, a rozliczanie odbyło się bezproblemowo. 
• Krok po kroku wskaże działania jednostki:
- od momentu pierwszej myśli związanej z pojawieniem się pomysłu o inwestycji, poprzez całość przygotowań, w tym ewentualne dostosowanie polityki rachunkowości, 
- wszelkie aspekty charakterystyczne dla realizacji inwestycji finansowanych z różnych źródeł, w tym przy możliwości odliczania podatku VAT i przy braku takiej możliwości, 
- aż do działań związanych z rozliczaniem inwestycji na majątek jednostki, również w sytuacjach przekazywania majątku od jednostek podległych. 
• Przeanalizuje najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie realizacji inwestycji finansowanych z różnych funduszy czy innych źródeł oraz przedstawi możliwe rozwiązania, które mają na celu wyeliminowanie błędów.
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz wiedzę oraz praktyczne umiejętności dotyczące zasad przeprowadzania oraz rozliczania inwestycji od strony księgowej.
• Zweryfikujesz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych w trakcie procesu inwestycyjnego.
• Poznasz praktyczne aspekty efektywnego opracowania przepisów wewnętrznych w celu uporządkowania procesu inwestycyjnego w jednostce.
• Dowiesz się, jak realizować inwestycje finansowane z różnych funduszy oraz innych źródeł.
• Zdobędziesz wiedzę na temat błędów popełnianych przy przygotowywaniu, przeprowadzaniu i rozliczaniu inwestycji.
• Uzyskasz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości, w tym:
- Dlaczego kompletność i zdatność do użytkowania środka trwałego stanowi ważny warunek w procesie inwestycji?
- Co wchodzi w wartość początkową środka trwałego?
- Na czym polega remont i czym różni się ulepszenie od remontu?
- Kiedy mamy do czynienia z pierwszym wyposażeniem?
- Co należy ustalić w procesie przygotowania do inwestycji?
- Czy urząd powinien przyjmować w swojej ewidencji środki trwałe, które powstały w procesie inwestycji dla jednostki?
- Czym są i jak rozliczyć inwestycje bez efektu?
- Co powinno charakteryzować rozliczanie inwestycji dofinansowanych z różnych źródeł zewnętrznych?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne w ujęciu definicyjnym.
2. Pomocne uregulowania wewnętrzne - polityka rachunkowości, w tym: 
• zasady gospodarowania majątkiem, 
• instrukcja obiegu i kontroli dokumentów z procedurą inwestycji.
3. Przygotowanie inwestycji: 
• celowość, 
• sposób finansowania i związane z tym terminy oraz specjalne zasady funkcjonowania ewidencyjnego,
• kalkulacja obciążenia wydatków bieżących jst po ukończeniu inwestycji, 
• wymogi stawiane wykonawcom itp. 
4. Omówienie źródeł finansowania inwestycji, ich ujęcie budżetowe, sposób funkcjonowania w ewidencji księgowej, rozliczanie: 
• z budżetu jst, 
• z różnych funduszy,
• z dotacji celowej, 
• z budżetu środków europejskich i z innych źródeł.
5. Ulepszenie jako wydatek inwestycyjny, a remont. 
6. Zakupy inwestycyjne, a zakupy z wydatków bieżących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – różne koncepcje w tym zakresie.
7. Klasyfikacja budżetowa inwestycji i remontów oraz zakupów bieżących i inwestycyjnych z różnych źródeł.
8. Sposób księgowania kosztów inwestycji /konto 080/ i remontów według ich źródeł finansowania i rozliczenie tych kosztów. 
9. Pierwsze wyposażenie w procesie inwestycyjnym.
10. Przekazanie nakładów inwestycyjnych do podległych jednostek.
11. Inwestycje bez efektu.
12. Obieg faktur za wykonane/faktury częściowe, faktury końcowe/:
• inwestycje, 
• zakupy, 
• remonty.
13. Protokoły OT i PT i ich rola w procesie inwestycyjnym.
14. Zasady ujęcia nowo powstałego środka trwałego lub ulepszenia środka trwałego w ewidencji środków trwałych. Wartość początkowa środka trwałego.
15. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów księgowości oraz pracownicy, odpowiedzialni za rozliczanie inwestycji w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach podległych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 19 września 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 września 2025 r.