• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Uchwały podatkowe – prawidłowa legislacja, zasady techniki prawodawczej -jakich błędów uniknąć? Budynek i budowla w podatku od nieruchomości w 2024 r. i w 2025 r.

online
Potwierdzone

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 30 sierpnia 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będą uchwały podatkowe. Podczas szkolenia zostaną omówione najnowsze zmiany ich dotyczące, a także aktualna praktyka procesowa i administracyjna.

Ważne informacje o szkoleniu

• Podczas proponowanego szkolenia w praktyczny sposób zostanie przedstawiona problematyka najczęściej występujących nieprawidłowości w uchwałach podatkowych i wymiarze podatków. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kwestie prawidłowego opodatkowania obiektów budowlanych, w tym na zagadnienia dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w związku z wprowadzeniem od 2025 r. nowej definicji budowli i budynku do celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W trakcie szkolenia zostaną przeanalizowane ryzyka związane z wprowadzeniem niektórych zapisów do projektu, zmieniającego ww. ustawę.
• Zajęcia będą podzielone na dwa bloki tematyczne:
- Pierwszy blok dotyczy uchwał podatkowych. W nim zostaną zaprezentowane i omówione zasady techniki prawodawczej, podstawowe błędy w redagowaniu aktów prawa miejscowego, nowości i aktualna problematyka w zakresie uchwał podatkowych, w tym nieprawidłowości stwierdzane przez organy nadzoru.
- Drugi blok dotyczy problematyki opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków i budowli w 2024 r. i 2025 r. podczas, którego to w sposób kompleksowy i praktyczny (na przykładach) zostaną omówione zagadnienia związane z opodatkowaniem obiektów budowlanych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz kompleksową i praktyczną wiedzę (omówienie na przykładach) z zakresu zagadnień związanych z konstruowaniem uchwał podatkowych i opodatkowaniem obiektów budowlanych.
• Zapoznasz się, w sposób praktyczny, jak wygląda opodatkowanie budynków i budowli w 2024 r. w kontekście najnowszego orzecznictwa sądowego, w tym ostatnich wyroków Trybunału Konstytucyjnego.
• Poznasz, jak będzie wyglądać opodatkowanie tych obiektów w 2025 r. w kontekście zaproponowanych przez Ministra Finansów zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
• Zdobędziesz informacje dotyczące opodatkowania najczęściej występujących obiektów budowlanych, w tym konsekwencji wyroków TK dla wymiaru w 2025 r. obiektów budowlanych, w tym budowli i garaży oraz wyroków NSA w zakresie opodatkowania budynków mieszkalnych.
• Poznasz aktualnie obowiązujące zagadnienia wymiarowe, ugruntowaną linię orzeczniczą i najnowsze orzecznictwo w zakresie podatków lokalnych.
• Dowiesz się jak prawidłowo opodatkowywać budynki i budowle oraz na co zwracać uwagę przy opodatkowywaniu tych obiektów.
• Poznasz odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
- Czy należy uwzględnić wyrok TK z 4 lipca 2023 r. przy bieżącym opodatkowywaniu budynków i budowli?
- Jakie są w tym zakresie konsekwencje dla gmin?
- Czy po wyroku TK w okresie między 4 lipca a styczniem 2025 r., kiedy to wygaśnie obecna definicja budowli, gminy nadal powinny wydawać decyzje dotyczące podatku od nieruchomości na mocy niekonstytucyjnej definicji?
- Jak gminy powinny potraktować ewentualnie pojawiające się wnioski o zwrot nadpłaconego podatku od budowli? Czy orzeczenie TK jest podstawą do wzruszania ostatecznych decyzji podatkowych? Czy wyrok TK jest podstawą do wznowienia postępowań podatkowych? A co, jeśli wpłynie wniosek w tej sprawie, bądź podatnik złoży korektę deklaracji?
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, prezentacje, uwzględniające najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, treści aktów normatywnych z zakresu szkolenia, a także przykładowe wzory uchwał w sprawie:
- określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
- określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
- obniżenia ceny skupu żyta,
- obniżenia ceny drewna,
- inkasa opłaty targowej.

zwiń
rozwiń
Program

I BLOK Uchwały podatkowe
1. Uchwały obligatoryjne i uchwały fakultatywne. Które uchwały w zakresie podatków i opłat muszą być podjęte przez radę gminy, a które nie?
2. Zasady techniki prawodawczej oraz Rekomendacje Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakresie komunikacji pisemnej:
• Budowa aktu normatywnego.
• Sposób redagowania uchwały (podawanie podstawy prawnej i publikatora, przedmiot aktu, elementy tytułu).
• Nazwa i sposób oznaczania jednostek redakcyjnych – zasady techniki prawodawczej.
• Sposób redagowania metryczki ustawy, w tym gdy są zmiany do aktu prawnego, gdy jest tekst jednolity, odsyłanie do ustawy.
• Podział na jednostki systematyzacyjne – dział, rozdział, oddział.
• Przepisy czy postanowienia?
• Błędy w zakresie załączników.
• Wymogi języka prawnego.
• Zasady redagowania aktów prawa miejscowego. Spójność i konsekwencja. Jakich przepisów nie formułować?
• Czy dopuszczalne jest powtarzanie przepisów ustawowych? Niepotrzebne regulacje.
• Budowa aktu nowelizującego, nowelizacja załącznika, zmiana treści paragrafów. Kiedy: „uchylenie”, a kiedy „skreślenie”, dodawanie jednostek redakcyjnych, nadawanie nowego brzmienia?
• Przepisy końcowe a przepisy uchylające – kolejność.
• Ustawowe wymogi vacatio legis, przepisy o wejściu w życie, moc wsteczna.
3. Skutki niepodjęcia uchwały na kolejny rok. Jakie stawki w podatku od nieruchomości i od środków transportowych obowiązują w 2025 r.? Czy rada gminy może zmienić stawkę podatkową w trakcie roku?
4. Programy pomocowe w zakresie pomocy de minimis i pomocy regionalnej. Czy można uzależnić zwolnienie w uchwale od tego, że podatnik nie ma zaległości podatkowych? Wymagane dokumenty dla uzyskania pomocy na podstawie uchwały – formularze, oświadczenia.
5. Uchwały w sprawie stawek podatkowych – termin na podjęcie uchwały w tej sprawie. Kiedy najpóźniej rada gminy powinna podjąć uchwałę na kolejny rok? Stawki maksymalne.
6. Jakich błędów unikać przy konstruowaniu uchwał? Najnowsze orzecznictwo w zakresie zwolnień o charakterze podmiotowo – przedmiotowym.
7. Błędy w uchwałach określające datę wejścia w życie uchwały. Jak ją konstruować w uchwale?
8. Które uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych można podjąć w trakcie roku? Czy można zmieniać uchwały w trakcie roku, a jeśli tak – to które?
9. Czy można – w uchwale – uzależnić wysokość wynagrodzenia za inkaso od terminowych wpłat? Czy pobór podatków i opłat w drodze inkasa może obejmować należne odsetki, koszty upomnienia a także zaległości podatkowe? Czy inkasent może żądać na targowisku okazania dowodu tożsamości. Nieprawidłowości w konstruowaniu uchwał w sprawie inkasa.
10. Uchwały w sprawie zwolnień podatkowych. Termin na podjęcie uchwały w sprawie zwolnień podatkowych. Jakie zwolnienia podatkowe może wprowadzić rada gminy w 2025 r.? Obowiązki formalne związane z podejmowaniem uchwały stanowiącej podstawę do udzielania pomocy publicznej. Kiedy mamy do czynienia z ulgą a kiedy ze zwolnieniem?
11. Uchwała w sprawie obniżenia ceny żyta i drewna. Skutki braku opinii izby rolniczej.
12. Uchwała w sprawie podatku od środków transportowych. Różnicowanie stawek podatkowych.
13. Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości:
• Czy obniżenie stawki podatku od nieruchomości od budowli dotyczącej działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków należy przyjąć w ramach programu pomocy de minimis, czy jako program nie stanowiący pomocy publicznej?
• Uchwała w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości.
• Stawki podatku od nieruchomości od gruntów, od budynków lub ich części oraz od budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
• Możliwość różnicowania wysokości stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania. Różnicowanie stawek podatkowych jako pomoc de minimis.
14. Uchwała w sprawie inkasa opłaty targowej.
15. Co dalej z programami podatkowej pomocy publicznej?
II BLOK Budynek i budowla w 2024 r. i w 2025 r.
1. Projekt zmian ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – co się zmienia od 2025 r.?
• Nowa definicja budynku i budowli. Wprowadzenie do definicji budowli całości techniczno–użytkowej. Katalog budowli w odrębnym załączniku.
• Konsekwencje zapisów w projekcie ustawy dla przedsiębiorców. Czy projekt jest profiskalny?
• Czy i jak nowe przepisy mogą wpłynąć na zakres opodatkowania? Z jaką zmianą opodatkowania należy się liczyć?
• Czy trafostacje będę podlegały opodatkowaniu w 2025 r.?
• Czy po zmianie przepisów trzeba będzie na nowo dokonać oceny wszystkich obiektów i dokonać klasyfikacji?
• Opodatkowanie placu tymczasowego dla potrzeb budowy.
• Jak będzie wyglądać opodatkowanie paneli fotowoltaicznych w 2025 r.?
• Czy nastawnia to budynek czy budowla w świetle nowych przepisów?
• Co z obiektami kompleksowymi w 2025 r.?
• Co dalej z gazociągami, transformatorami, kontenerami? Które z obiektów zawsze będą stanowiły budowle?
• Czy zbiornik uzdatniania wody może być potraktowany jak budynek?
• Zmiany w zakresie terminali i lotnisk.
• Brak zwolnienia dla kolei? Co z garażami w 2025 r.?
2. Konsekwencje wyroku TK z dnia 4 lipca 2023 r. SK 14/21, w tym:
• Co dalej z definicją budynku i budowli?
• Czy należy uwzględnić wyrok TK przy bieżącym opodatkowywaniu budynków i budowli?
• Czy wyrok TK jest podstawą do wznowienia postępowań podatkowych? A co, jeśli wpłynie wniosek w tej sprawie bądź podatnik złoży korektę deklaracji?
3. Konsekwencje wyroku TK z sprawie opodatkowania garaży z dnia 18 października 2023 r. SK 23/19.
4. Czy aktualnie przedsiębiorca może powoływać się na względy techniczne dla opodatkowania nieruchomości niższą stawką?
5. Opodatkowanie nieruchomości, należących do przedsiębiorcy.
6. Czy należy się podatek od stacji redukcyjno – pomiarowej? Czym jest sieć techniczna? Czym jest obiekt liniowy? A czym jest całość techniczno – użytkowa? Czy należy opodatkować wieżę telekomunikacyjną? Czy sieci gazowe, wodociągowe należy opodatkowywać od całości? Czy stacje przesyłu sygnału telefonii komórkowej podlegają opodatkowaniu?
7. Opodatkowanie budynków mieszkalnych – najem długoterminowy i krótkoterminowy.
8. Właściwe kwalifikowanie obiektów budowlanych do budynków i budowli, w tym:
• Definicja budynku.
• Czy częściowo obudowane wiaty należy opodatkowywać od powierzchni?
• Definicja powierzchni użytkowej budynku - czy belki czy inne elementy konstrukcyjne i instalacje obniżają podstawę opodatkowania?
• Samowola budowlana a podatek od nieruchomości.
9. Zależność między rodzajem budynku a wysokością stawki podatku od nieruchomości:
• Budynek mieszkalny.
• Budynek letniskowy.
• Garaże, blaszane garaże, opodatkowanie garaży – blaszaków.
• Budynki zakładów opieki zdrowotnej,
• Jak ustalić, czy budynek jest budynkiem gospodarczym?
• Czy budynek gospodarczy na gruntach gospodarstw rolnych jest zwolniony z podatku od nieruchomości?
• Ujawnienie budynku po "wymiarze" – czy wzruszamy decyzję ostateczną?
• Opodatkowanie budynków, służących działalności leczniczej; jak sprawdzić czy podmiot prowadzi działalność leczniczą?
10. Czy silos jest budynkiem czy budowlą? Najnowsze orzecznictwo. Przełom w opodatkowaniu silosów. Skargi kasacyjne w tym zakresie. Jak opodatkować silosy?
11. Czy zbiornik może być budynkiem?
12. Budowla jako przedmiot podatku od nieruchomości:
• Znaczenie wyroku TK z dnia 13 września 2011 r. (P 33/09).
• Części budowlane i niebudowlane budowli.
• Sieci i instalacje jako budowle.
• Czy można opodatkować budowlę w budynku?
• Opodatkowanie kontenerów.
13. Czy automaty, bankomaty, wpłatomat, paczkomaty należy opodatkować podatkiem od nieruchomości? Zmiany w prawie budowlanym i konsekwencje z tego wynikające.
14. Opodatkowanie paneli fotowoltaicznych. Czy instalacje fotowoltaiczne, które są montowane na dachu budynku, należącego do przedsiębiorcy, powinny być opodatkowane?
15. Ustalanie podstawy opodatkowania budowli ujętych w kompleksowych środkach trwałych. Co z opodatkowaniem tzw. „złożonych” obiektów budowlanych?
16. Podatek od infrastruktury narciarskiej?, Czy urządzenia techniczne (niebudowlane) wchodzą w skład infrastruktury narciarskiej? Uwaga! - Podatek od lotniska. Czy pasy startowe podlegają opodatkowaniu?
17. Orzecznictwo a:
• Opodatkowanie myjni samochodowej.
• Opodatkowanie stacji paliw, dystrybutorów paliwa.
• Podatek od sieci technicznych (rozłączniki sterowania, transformatory, stacje redukcyjno - pomiarowe).
• Podstawa opodatkowania części budowlanych elektrowni wiatrowych.
• Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości od nowego budynku.
• Właściciel i posiadacz samoistny – który z nich płaci podatek?
• Czy środek trwały w 90% wyłączony z eksploatacji, a należący do przedsiębiorcy, należy opodatkować stawką najwyższą?
• Czy stacja gazowa jest opodatkowana jako całość?
• Opodatkowanie parkingu na dachu budynku.
• Czy biogazownia podlega opodatkowaniu?
• Opodatkowanie transformatorów i chłodni.
18. Budynek/budowla na cudzym gruncie – kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości?
19. Gminny lokal mieszkalny a podatek od nieruchomości; kto płaci podatek od tego przedmiotu?
20. Opodatkowanie nieruchomości, stanowiących współwłasność gminy i innych osób.
Blok III Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest do skarbników gmin, pracowników urzędów jst, zajmujących się wymiarem podatków i opłat lokalnych, audytorów, kontrolerów wewnętrznych, a także do radnych. W szkoleniu nie mogą uczestniczyć pracownicy jst z województwa mazowieckiego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, specjalista w zakresie podatków lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej, pomocy publicznej i egzekwowania podatków i opłat, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 30 sierpnia 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 9 września 2024 r.