1. Upoważnienia i pełnomocnictwa jako element polityki zarządzania w jednostce:
• Czy narzędzia w postaci pełnomocnictwa i upoważnienia są potrzebne i niezbędne w codziennej realizacji zadań przez administrację publiczną?
• Czym powinien kierować się szef jednostki organizacyjnej przyznając podwładnym prawo do upoważnień i pełnomocnictw?
• Jakimi kwalifikacjami ma się wyróżniać pracownik, otrzymujący prawo do posługiwania się upoważnieniem lub pełnomocnictwem?
• Kiedy wygasają udzielone pełnomocnictwa i upoważnienia?
2. Pojęcie i konstrukcja prawna upoważnienia:
• Ramy prawa administracyjnego kształtujące instytucję upoważnienia.
• Konieczność dołożenia najwyższej staranności przy sporządzaniu dokumentu upoważnienia i pełnomocnictwa.
• Konstrukcja prawna upoważnienia administracyjnego, elementy obligatoryjne oraz fakultatywne.
• Jak przygotować prawidłowe upoważnienie w praktyce, omówienie dobrych praktyk oraz przedstawienie wzorów upoważnień.
• Częste dylematy przy upoważnieniach: jak długo obowiązują, kto i kiedy może je odwołać lub zmienić, w jakiej formie mają być sporządzone, czy wygasają wraz ze zmiana na stanowisku szefa jednostki organizacyjnej.
3. Upoważnienia i pełnomocnictwa – dylemat stawiania znaku równości między nimi:
• Upoważnienia i pełnomocnictwa jako instytucje prawne podobne ale nie tożsame.
• Wskazanie zasadniczych różnic natury materialnej i formalnej.
• Upoważnienia do reprezentowania organów poszczególnych osób prawnych (na podstawie statutów, umów lub bezpośrednio przepisów powszechnie obowiązującego prawa).
4. Pełnomocnictwo jako instytucja prawa cywilnego:
• Czy organ administracji publicznej musi stosować instytucje prawa cywilnego, realizując swoje ustawowe obowiązki ?
• W jakich regulacjach prawnych szukać wskazówek dot. Instytucji pełnomocnictwa ?
• Ograniczenia norma prawa cywilnego przez regulacje administracyjne w przepisach – jaki jest ich realny wpływ?
• Jak przygotować prawidłowe pełnomocnictwo w praktyce, mówienie dobrych praktyk oraz przedstawienie wzorów pełnomocnictw.
• Częste dylematy przy pełnomocnictwach : jak długo obowiązują, kto i kiedy może je odwołać lub zmienić, w jakiej formie mają być sporządzone, czy wygasają wraz ze zmiana na stanowisku szefa jednostki organizacyjnej.
5. Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym, postępowaniu podatkowym oraz w postępowaniu przed sadami administracyjnymi:
• Pełnomocnictwo, którego używa strona postępowania administracyjnego.
• Obowiązki organu administracji publicznej, konieczność ich bezwzględnego przestrzegania.
• Rodzaje pełnomocnictw przewidzianych w przepisach dla strony postępowania.
• Podmioty uprawnione do bycia pełnomocnikiem.
• Jakie elementy muszą się znaleźć w treści pełnomocnictwa.
• Omówienie dobrych praktyk oraz przedstawienie wzorów pełnomocnictw strony.
• Jak się zachować gdy pełnomocnictwo strony okaże się wadliwe.
6. Rodzaje podpisów elektronicznych ich funkcja i moc prawna:
• Zwykły podpis elektroniczny.
• Zaawansowany podpis elektroniczny.
• Kwalifikowany podpis elektroniczny.
7. Rola orzecznictwa sądowego z zakresu upoważnień i pełnomocnictw:
• Czy organ administracji publicznej jest związany kierunkiem orzecznictwa sądów administracyjnych i cywilnych?
• W jaki sposób orzecznictwo sądowe może pomóc w realizacji codziennych zadań w administracji publicznej?
• Rola orzecznictwa w realizacji zadań w sposób efektywny, szybki i zgodny z prawem – omówienie dobrych praktyk.
8. Pytania i odpowiedzi. Podsumowanie.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa