• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rola i znaczenie ewidencji oraz minimalnej częstotliwości w planowaniu, przeprowadzeniu i zakończeniu kontroli w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych

online
Miejsce
Internet
Termin
27 października 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 13 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego pokażemy, jak prawidłowo prowadzić ewidencję i kontrolować minimalną częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków. Uczestnicy dowiedzą się, jak planować, przeprowadzać i dokumentować kontrole zgodnie z przepisami, unikając najczęstszych błędów i zastrzeżeń organów nadzoru. To praktyczne wsparcie dla gmin w realizacji obowiązków z zakresu gospodarki nieczystościami ciekłymi.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia, ekspert ds. nieczystości ciekłych:
• Omówi zasady prowadzenia gminnych ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków, czyli jak prawidłowo gminy powinny realizować obowiązek wynikający z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg) zawarty w art. 3 ust.3. Uwzględnione zostaną wnioski z ostatnich kontroli WIOŚ oraz rekomendacje Departamentu Gospodarki Wodnej. 
• Wyjaśni: jak należy rozmieć pojęcie użyte w art. 6 ust.5aa ucpg „wykaz podmiotów”; czy plany kontroli powinny być przygotowane na dwa lata z góry, czy też mogą być aktualizowane; jaki jest związek pomiędzy planem kontroli a sprawozdaniem rocznym z zakresu nieczystości ciekłych; czy plan kontroli musi podlegać publikacji na BIP i czy powinien być przyjęty do realizacji w formie zarządzenia. 
• Przeanalizuje zasady przygotowywania dokumentów typu: upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, zawiadomienie o kontroli, wezwanie do okazania dokumentów oraz protokół kontroli. 
• Pokaże różnice w przeprowadzaniu kontroli na podstawie art. 6 ust.5a ucpg a art.9u ucpg. 
• Przedstawi uprawnienia, jakie przysługują kontrolującemu zawarte w art. 379 ust.3 prawa ochrony środowiska, wskazując jednocześnie jakich dokumentów można wymagać w ramach czynności kontrolnych stosując podstawę prawną art. 6 ust.5a ucpg, a jakich w oparciu o art. 9u ucpg. 
• Wykaże znaczenie precyzyjności przy określaniu minimalnej częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych i jej związek z potencjalnym wynikiem kontroli. 
• Przedstawi stanowiska GIOŚ oraz Departamentu Gospodarki Wodnej dotyczące kwestii: czy w cyklu dwuletnim należy dokonać kontroli wszystkich nieruchomości, czy tylko tych ujmowanych w planie kontroli. Omówimy pierwszy w tym zakresie wyrok WSA w Gorzowie Wlkp z dnia 21 maja 2025 roku.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz wiedzę na temat sposobów opracowywania i zatwierdzania planów kontroli – opartej na analizach dotychczasowych wyników kontroli WIOŚ w tym zakresie. 
• Pozyskasz informacje na temat procedury kontroli i sposobu ich realizacji zarówno na nieruchomościach, jak i w urzędzie oraz proces ich zamknięcia zgodny z przepisami prawa ochrony środowiska.
• Dowiesz się, jaki jest związek pomiędzy precyzyjnym określeniem minimalnej częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych, a właściwą oceną tego czy właściciele nieruchomości w sposób prawidłowy wywiązują się z tego obowiązku.
• Poznasz zasady: 
- Prowadzenia gminnych ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków.
- Ustalenia minimalnej częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych.
- Tworzenia planów kontroli, o których mowa w art. 6 ust.5aa ucpg.
- Opracowywania procedur kontroli.
- Podsumowania ich wyników. 
- Sporządzania protokołów. 
- Sposobów postępowania wobec właścicieli nieruchomości w przypadku ujawnienia nieprawidłowości oraz utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzania czynności kontrolnych.
• Otrzymasz przykładowy wzór zawiadomienia o kontroli, upoważnienia i protokołu, a także pismo wystosowane przez GIOŚ do Ministerstwa Infrastruktury wraz z odpowiedzią związane z zagadnieniem częstotliwości przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 6 ust.5a ucpg.

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawa prawna ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków oraz sprawozdań rocznych.
2. Na czym polega różnica ewidencji poś i rejestru zgłoszeń eksploatacji poś?
3. Cele ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków.
4. Jaki przyjąć zakres danych dla ewidencji?
5. Sposoby uzupełniania i weryfikacji ewidencji zb i poś.
6. Plan kontroli:
• Zasady tworzenia – co oznacza pojęcie „wykaz podmiotów”
• Sposób przyjęcia do realizacji
• Okres na który powinien zostać opracowany – zmiany, aneksy, aktualizacja
7. Przygotowanie kontroli – analiza dokumentów: upoważnienie do kontroli, zawiadomienie o kontroli, wezwanie do okazania dokumentów?
• Kogo kontrolujemy?
• Kto kontroluje?
• Gdzie kontrolujemy?
8. Procedury kontroli:
• Czy istnieje obowiązek tworzenia?
• Jakie jest ich znaczenie dla całego procesu kontroli?
• Jakie elementy powinny uwzględniać?
• W jaki sposób przyjąć do realizacji?
9. Kontrola w praktyce – zakres kontroli w przypadku podstawy prawnej art. 6 ust.5a ucpg oraz w przypadku podstawy prawnej art. 9u ucpg
• Umowa pisemna czy ustna?
• Umowa z podmiotem nie uprawnionym – jak postąpić?
• Dowód uiszczenia opłaty – czyli?
• Jakich dokumentów można wymagać podczas czynności kontrolnych?
10. Znaczenie precyzyjnego określenia częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych w kontekście przeprowadzania kontroli:
• Różnicowanie minimalnej częstotliwości opróżniania zb i osadników w poś.
• Jak powiązać ilość nieczystości ciekłych z ilością zużywanej wody?
• Jak prawidłowo ustalić minimalną częstotliwość opróżniania osadników w instalacjach poś?
• Minimalna częstotliwość a wyniki kontroli.
11. Zakończenie kontroli
• Zalecenia czy sankcje?
• Co należy do kompetencji gminy – o co należy wnioskować i do kogo?
12. Procedury dotyczące przygotowania protokołu kontroli – analiza art. 380 prawa ochrony środowiska.
13. Cykl dwuletni kontroli – wszystkich właścicieli nieruchomości czy tylko ujętych w planie kontroli? Konfrontacja stanowisk WIOŚ, GIOŚ, Departamentu Gospodarki Wodnej z wyrokiem WSA w Gorzowie Wlkp z dnia 21 maja 2025
14. Podsumowanie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy JST zajmujący się obszarem nieczystości ciekłych, kierownicy i naczelnicy wydziałów odpowiadających za gospodarkę komunalną i ochronę środowiska, reprezentanci rad gmin/miast.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Samorządowiec, były wójt gminy, od 2019 roku zajmujący się tematami związanymi z gospodarką odpadami oraz nieczystościami płynnymi dowożonymi do stacji zlewnych w ramach działalności doradczej. Współpracował z AMM Systems oraz Ściekami Polskimi Sp. z.o.o. Aktualnie odpowiada za dział Nieczystości Ciekłe w Agencji Wspierania Ochrony Środowiska, a dodatkowo pełni funkcję Dyrektora Akademii Edukacji Środowiskowej. Bardzo blisko współpracuje z organizacjami i stowarzyszeniami samorządowymi. Prowadzi szkolenia zarówno z zakresu gospodarki odpadami, jak i nieczystościami ciekłymi.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Martyna Okuszko
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. 723 724 728
martyna.okuszko@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Przy zgłoszeniach do 13 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 21 października 2025 r.