1. Zamknięcie roku – przygotowanie procesu.
2. Inwentaryzacja, a zamknięcie ksiąg rachunkowych – spis z natury, potwierdzanie sald, weryfikacja.
3. Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostce pomocy społecznej:
• Rozliczenie i ewidencja – również odniesienia do sprawozdawczości budżetowej i z zakresu operacji finansowych, m.in.:
- Należności alimentacyjnych.
- Wpłat komorniczych.
- Nienależnie pobranych świadczeń.
- Odsetek od należności.
• Odpisy aktualizujące należności.
• Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej – ewidencja; środki z różnych funduszy.
• Podsumowanie realizacji dochodów z zakresu administracji rządowej lub innych zleconych jst ustawami, prawidłowość danych w sprawozdaniu RB-27zz.
• Rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m.in. rozliczenie wydatków o charakterze inwestycyjnym, remontowych, dotacyjnych. Wydatki niewygasające.
• Ustalenie stanu zobowiązań na koniec roku budżetowego, w tym m.in. zobowiązania wymagalne.
• Ewidencja i weryfikacja zaangażowania.
• Środki pieniężne w ewidencji rocznej.
• Materiały i inne zapasy – rozliczenie.
• Ewidencja i rozliczenie kosztów, w tym: koszty postępowań spornych i egzekucyjnych, koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie itp.; korekta kosztów na przełomie roku.
• Rozliczenia międzyokresowe, możliwe uproszczenia.
• Konta pozabilansowe i ich rozliczenie.
• Wycena aktywów i pasywów, w tym szczególnie majątku trwałego.
• Wynik finansowy.
• Fundusz jednostki.
4. Omówienie sprawozdań finansowych jednostki i ich powiązań z kontami, w tym informacji dodatkowej.
5. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
Pomoc społeczna, zdrowie