• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Subwencja oświatowa w praktyce. Wszystko, co samorząd powinien wiedzieć, aby lepiej planować i optymalizować wydatki na oświatę

Cele i korzyści

• Poznanie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
• Uzyskanie wskazówek, na temat tego jak samorząd powinien postępować, aby lepiej planować i optymalizować wydatki na oświatę. 
• Zrozumienie przyczyn otrzymywania subwencji w określonej wysokości.
• Omówienie sposobów szacowania subwencji ostatecznej na podstawie subwencji wstępnej oraz metod planowania wieloletniego dochodów subwencyjnych.
• Możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące subwencji oświatowej, w szczególności kwestii związanych z interpretacją wag, prawidłowej interpretacji metryczki czy danych wykazywanych w SIOw kontekście otrzymanej wysokości subwencji.

Spotkanie pozwoli na uzyskanie odpowiedzi na pytania:
• jak wygląda podział subwencji oświatowej?
• jak czytać i rozumieć metryczkę?
• jakie informacje są w niej zawarte?
• w jaki sposób wykorzystać informacje zawarte w metryczce w działalności samorządu?
• w jaki sposób kreować świadomą politykę kadrową?
• komu przysługuje rezerwa subwencji oświatowej?

zwiń
rozwiń
Program

1. Aspekty prawne – ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
2. Zasady podziału subwencji ogólnej.
3. Standard finansowy A i wagi/wskaźniki w algorytmie. Jak interpretować wagi?
4. Metryczka subwencji oświatowej:

 • jak czytać i rozumieć metryczkę?
 • jakie informacje są w niej zawarte i jak je wykorzystać w działalności samorządu?
5. Wskaźnik Di – zależność wysokości subwencji od nauczycieli zatrudnionych przez samorząd. Jak etaty nauczycieli wpływają na wysokość subwencji oświatowej?
6. Świadoma polityka kadrowa samorządu:

 • czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? 
 • wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu
 • jak policzyć dokładnie, o ile zmniejszy się subwencja oświatowa przy zatrudnieniu nauczyciela stażysty, aoile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego?
7. Godziny ponadwymiarowe i wakaty w arkuszu organizacji szkół a wysokość subwencji – problem dla samorządu?
8. Wydatki szkoły a wysokość subwencji:

 • na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? 
 • w przypadku jakich wydatków finansowanie w subwencji jest pozorne, a w przypadku jakich wystarczające?
9. Dane wykazane w SIO a wysokość subwencji:
 • prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu i w SIO a wysokość otrzymanej subwencji
 • na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji oświatowej?
10. Rezerwa subwencji oświatowej – komu przysługuje i jak ją uzyskać?
11. Szacowanie subwencji ostatecznej na podstawie subwencji wstępnej.
12. Planowanie wieloletnie dochodów subwencyjnych.
13. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Zajęcia skierowane do: wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, skarbników, naczelników wydziałów oświaty, dyrektorów CUW-ów, audytorów wewnętrznych, dyrektorów i głównych księgowych szkół i przedszkoli samorządowych, przedstawicieli osób prawnych bądź fizycznych innych niż jst prowadzących szkoły, przedszkola i placówki oświatowe.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń