• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych

online
Miejsce
Internet
Termin
28-29 stycznia 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
769 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

W przypadku zgłoszenia do 14 stycznia 2025 r. cena wynosi 709 zł netto/os

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy na dwudniowe szkolenie z zakresu prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych. Podczas zajęć prowadzący wyjaśni na przykładach z praktyki i orzecznictwa sądów administracyjnych wątpliwości oraz kwestie problemowe dotyczące spraw meldunkowych.

Omówione zostaną m.in.:

  • decyzje administracyjne w sprawach meldunkowych z uwzględnieniem doręczania pism po zmianach, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych,
  • postępowanie dowodowe,
  • kwestie z zakresu rozstrzygnięć w ww. sprawach.

Szkolenie przeprowadzi praktyk z wieloletnim doświadczeniem, od kilkunastu lat zajmujący się nadzorem nad organami gmin w sprawach dotyczących ewidencji ludności oraz dowodów osobistych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poszerzenie wiedzy w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych.
  • Rozwój umiejętności stosowania przepisów w zakresie omawianych zagadnień.
  • Poprawa jakości orzekania w sprawach meldunkowych.
  • Wskazanie zmian dotyczących doręczania pism na skutek ustawy o doręczeniach elektronicznych.
  • Możliwość przedyskutowania kwestii problematycznych z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia.
  • Uczestnicy poznają odpowiedzi m.in. na poniższe pytania:
  1. Kiedy należy wydać decyzję o wymeldowaniu, a kiedy o uchyleniu czynności zameldowania?
  2. Jakie są podstawowe zasady postępowania administracyjnego i w jaki sposób powinny być realizowane w praktyce?
  3. Kto może być stroną postępowania w sprawie meldunkowej?
  4. Jak postąpić, gdy wnioskodawca nie załączył do wniosku dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu?
  5. Czy oględziny lokalu są konieczne w każdej sprawie meldunkowej?
  6. Czy dowodem może być kserokopia dokumentu urzędowego?
  7. Czy można skutecznie wnieść podanie o wszczęcie postępowania e-mailem?
  8. Jakie są różnice między zeznaniem a wyjaśnieniem strony?
  9. Jakie elementy musi zawierać decyzja w sprawie meldunkowej?
  10. Jakie są tryby i przesłanki weryfikacji decyzji?
zwiń
rozwiń
Program

Dzień 1- 28 stycznia 2025 r.

  1. Wprowadzenie do tematyki szkolenia, wyjaśnienie pojęć: postępowanie administracyjne, decyzja administracyjna.
  2. Decyzje administracyjne w sprawach meldunkowych – analiza art. 31 i art. 35 ustawy o ewidencji ludności.
  3. Przesłanki wydania decyzji o zameldowaniu, wymeldowaniu i uchyleniu czynności materialno-technicznej zameldowania w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych.
  4. Standardy i zasady ogólne postępowania meldunkowego, wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego.
  5. Uczestnicy postępowań w sprawach meldunkowych: strony, ich pełnomocnicy i przedstawiciele, świadkowie, prokurator.
  6. Terminowość załatwiania spraw meldunkowych, ponaglenie, bezczynność organu i przewlekłość postępowania.
  7. Doręczanie pism z uwzględnieniem zmian, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
  8. Wezwania w sprawach meldunkowych – cel, treść, forma.
  9. Etap wstępny – wszczęcie postępowania z urzędu i na wniosek, uzupełnianie braków formalnych wniosku, odmowa wszczęcia postępowania, tryb postępowania w razie nieuiszczenia opłaty, ustalenie kręgu stron postępowania i zawiadomienie ich o wszczęciu.

 

Dzień 2 – 29 stycznia 2025 r.

  1. Postępowanie wyjaśniające – czynności dowodowe w sprawach meldunkowych i ich dokumentowanie, obowiązki organu gminy i uprawnienia stron na etapie wyjaśniania sprawy.
  2. Udostępnianie akt stronom postępowania.
  3. Przerwanie toku postępowania w sprawie meldunkowej – zawieszenie i umorzenie postępowania (przesłanki i tryby).
  4. Rozstrzygnięcia w sprawach meldunkowych – decyzje i postanowienia, elementy treści, uzasadnienie faktyczne i prawne, zaskarżalność, sprostowanie i uzupełnienie.
  5. Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji – odwołanie i zażalenie, czynności organu gminy związane z otrzymaniem odwołania/zażalenia, rozstrzygnięcia organu odwoławczego oraz ich skutki. Ostateczność i prawomocność decyzji meldunkowej.
  6. Weryfikacja decyzji ostatecznych w trybach nadzwyczajnych: wznowienia postępowania (przesłanki, organ właściwy, procedura, rodzaje rozstrzygnięć) i stwierdzenia nieważności decyzji (przesłanki, organ właściwy, zakres postępowania).
  7. Rozwiązywanie kazusów, dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin i miast, prowadzący postępowania oraz uczestniczący w wydawaniu decyzji w sprawach meldunkowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

prawnik, administratywista, politolog, autor publikacji z zakresu prawa administracyjnego, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, urzędnik mianowany w służbie cywilnej, członek zespołu roboczego inspektora ochrony danych, specjalista w zakresie postępowania administracyjnego, od kilkunastu lat zajmuje się nadzorem nad organami gmin w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych, przeprowadził 190 kontroli w tym obszarze, doświadczony trener, prowadził wiele szkoleń dla pracowników komórek ds. obywatelskich w urzędach gmin.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 769 zł netto/os. W przypadku zgłoszenia do 14 stycznia 2025 r. cena wynosi 709 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 22 stycznia 2025 r.